30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Julian Gijsen

Taxering Macbook

Ik wil graag mijn Macbook gaan verkopen aan een vriend van mij. We willen allebei een eerlijke prijs geven / krijgen voor ’t ding; dus ik dacht ik laat jullie licht er eens over schijnen! Wat is dit ding waard:

Hardwareoverzicht:

Modelnaam: MacBook
    Modelaanduiding: MacBook2,1
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2.16 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache (per processor): 4 MB
    Geheugen: 2 GB
    Bussnelheid: 667 MHz
    Opstart-ROM-versie: MB21.00A5.B07
    SMC-versie: 1.17f0
    Harddisk: 120 GB

Voor de rest zit er AppleCare op t/m 30 augustus 2010 en is deze Macbook 1 jaar oud en in goede staat.

Het zou super zijn als jullie mij een indicatie zouden kunnen geven over wat deze Macbook op zou mogen leveren. Ik zat zelf aan een prijs tussen de 800 en 1000 te denken (incl. Tucano beschermingshoes), wat denken jullie?

Bijdrager
    MrAcid
    Bijdrager
    Nick Nack

Ten eerste, wat doe je moeilijk?

Ten tweede, je verkoopt hem aan een vriend van je, dan pak je toch gewoon een prijs die je beide eerlijk vindt?

Bijdrager
    Julian Gijsen

Wat voor mij eerlijk is kan wel eens héél irreëel zijn. Hij heeft er niet heel veel verstand van dus ik wil ‘m niet onbewust oplichten. Maargoed ik zal eens op mac2sell kijken. Bedankt voor de hulp…

Bijdrager
    KarelWillem

MacBook van 1 jaar oud?

Voor een prijs die nauwelijks verschilt van de nieuwprijs?

Oké, extra’s zijn een hoesje en 1 Gb. Dat stelt niet veel voor dus.

Na een jaar van een nieuwprijs van 999 naar een tweedehands-prijs van 800 tot 1000??
    Dat is geen eerlijke prijs nee.

800 is nog te veel in dit geval.

—-
    Mwah, net wat ik dacht. Mac2Sell geeft 730 aan. Dat lijkt mij een reële prijs.
    Maak er 750 van voor de twee extra’s. Maar dat is wel de max.

Bijdrager
    Julian Gijsen

De nieuwprijs was 1400 euro een jaar geleden…

Mac2sell vind ‘m 700 euro waard, + 2 jaar extra garantie die net aangeschaft is en een hoesje vind ik 850 dan niet zo’n gekke prijs meer om eerlijk te zijn. Bedankt voor die site MrAcid!

Bijdrager
    Gates

Als ik die vriend van je was, zou ik in ieder geval wachten tot 14 oktober! Als er dan iets nieuws uitkomt, is jouw MB nog minder waard.

Bijdrager
    nl-x

Ik heb mijn MBP in december voor 3000+ gekocht.

Mac2sell, die de 2.6GHz niet eens kende, en niet vroeg of ik een dure hires monitor had, beweert nu dat ie maar 1580 waard is. Die website is kennelijk niet serieus te noemen. (Website vroeg ook niet eens naar hoe oud het ding is.)

Omschrijving computer :
    MacBook Pro 17 inch Intel Core 2 Duo 2,66 GHz 4096 / 200 GB / superdrive
    De Mac2Sell-waarde van uw computer is :
    € 1.580 incl BTW

Bijdrager
    Taconew
    ”BillGates”

Als ik die vriend van je was, zou ik in ieder geval wachten tot 14 oktober! Als er dan iets nieuws uitkomt, is jouw MB nog minder waard.

Zeer verstandig!

Je bent niet helemaal goed wijs als je denkt dat je er nog 850 euro voor kan vragen (nou ja, vragen kan altijd) maar voor 150 euro meer heeft je mattie een splinternieuwe MacBook met betere specs en 1 jaar garantie (2 jaar van AppleCare krijg je toch niets voor terug, gewoon een crap aankoop).

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Julian

De nieuwprijs was 1400 euro een jaar geleden…

Als was hij 3000 toen hij werd gekocht. Nú kost hij 999.

Mijn iMac kostte in 2004 dik 2000 euro. Nu de helft.
    Daar moeten we nu eenmaal mee leren leven.

Applecare en wat extra’s doen vrijwel niets voor de prijs. Hoe jammer het ook is.

Voor bedragen boven de 800 euro zou ik er geen seconde over nadenken en lekker een splinternieuwe gaan halen.

Bijdrager
    Julian Gijsen

Ik kan me vinden in ’t feit dat je nu een vergelijkbare Macbook hebt voor 1000, dat zal ik zeker mee moeten nemen in mijn prijs. De opmerking dat je niks aan APP hebt, vind ik echter complete lariekoek. Ik ken plusminus 20 mensen die er al zeer veel baat bij hebben gehad. APP kost voor mijn MB 300 euro, dan vind ik redelijk dat ik daar een fractie van terug wil zien. Een vergelijkbare MB met APP kost namelijk in de winkel ook 1300 e en dan is 500 e minder geen onaardige afschrijving.

Bijdrager
    KarelWillem

Tsja, het AppleCare verhaal blijft de gemoederen bezig houden.

Het grootste bedrag wat in dat AppleCare zit blijft een koekje van eigen deeg dat Apple je aanbiedt.

Je betaalt in de meeste gevallen om van gezeur af te zijn.
    Want dat moet je af en toe bij Apple flink als je je gelijk wilt halen zonder AppleCare.

Dus als je dat een paar honderd euro waard is, moet je het zeker aanschaffen
    En als je vriend daar ook voor wil betalen is het prima toch?

Ik vind overigens een derde van de prijs van een apparaat betalen aan – deels onnodige extra garantie – echt compleet van de zotte.

Bijdrager
    Julian Gijsen

Mwoah: ik heb laatst mijn toetsenbord laten vervangen voor nop. Had anders 180 euro gekost. De accu gaat er over een tijdje ook wel uit voor een nieuwe, wat denk je dat dat kost? Ik ben het helemaal met je eens dat het in principe mooi zou zijn als fabrikanten standaart 3 jaar garantie mee zouden geven, maar dat doen ze nou eenmaal niet en dan is dit puur een investering die je er zeker uithaalt.

Enneh de nieuwprijs van een NAGENOEG vergelijkbare Macbook van dit moment is 1100 heb ik even uitgezocht; het SSDR Ramgeheugen van de laagste macbook is namelijk niet 2, maar 1GB. Dan vind ik mijn prijs al helemaal redelijk… 850 it’s gonna be, bedankt voor de adviezen.

Bijdrager
    pinkie

Ik vind het erg nobel van je Julian, dat je wilt proberen te voorkomen dat je vriend teveel betaald maar zo’n ding is uiteindelijk waard wat de koper er voor wil betalen. Ik denk zelf dat het dan ook “eerlijker” is om deze vriend zelf onderzoek te laten doen maar misschien doet hij/zij dat ook wel. Ik zou de koper de prijs laten noemen en dan kun je zelf bepalen of je ermee akkoord gaat of niet.

Bijdrager
    Mono1
    ”Julian

Enneh de nieuwprijs van een NAGENOEG vergelijkbare Macbook van dit moment is 1100 heb ik even uitgezocht; het SSDR Ramgeheugen van de laagste macbook is namelijk niet 2, maar 1GB. Dan vind ik mijn prijs al helemaal redelijk… 850 it’s gonna be, bedankt voor de adviezen.

Een reepje geheugen van 1 Gig kost je ongeveer €15,- (niet bij Apple).

Zit er in jouw MacBook een combo of een superdive?

Bijdrager
    Mona

Het is toch een vriend, waarom zo moeilijk dan? Verzin gewoon een prijs waar je je beide prettig bij voelt!

:sealed:

Bijdrager
    Taconew

AppleCare *Zucht*..

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

*bron: consuWijzer

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat zeg ik. Je betaalt om van gezeur af te zijn.

Het is namelijk wel zo dat Apple er alles aan doet om onder die wettelijke garantie uit te komen.

Sta je niet al te sterk in je schoenen en wil je zeker weten dat je onder alle omstandigheden je garantie krijgt moet je er helaas nog steeds extra voor betalen.

Belachelijk. En ik zou het echt nooit doen. Maar die keus is gelukkig helemaal vrij.

Bijdrager
    Taconew

Persoonlijk snap ik ook echt helemaal niets van mensen die zich AppleCare laten aansmeren, zelfs voor de Pro-line zou ik nooit, maar dan ook echt NOOIT AppleCare aanschaffen. Wat je beter kan doen is een goede “buiten de deur” verzekering kunnen uitzoeken voor een paar euro per maand.

Over de verkoopsprijs van je MacBook moet je gewoon eerlijk zijn tegenover je vriend, je gaat echter niet liegen over een nieuw uit te komen MacBook waardoor je de huidige prijs hoog kan houden. Persoonlijk denk ik echt dat je niet de hoofdprijs kan gaan vragen en dus ook zeker niet boven de 725/750 euro moet/kan gaan zitten.

Bijdrager
    Julian Gijsen

Combodrive geloof ik, waar kan ik dat zien?

En nobel probeer ik niet te zijn hoor. Alleen die vriend had het over 900 euro en dat vond ik echt teveel; ik heb geen zin om te boek te staan als uitvreter. 850 klinkt hem zeer goed in de oren (en hij weet van de 14’e) dus dat zal de prijs (of hij ‘m nou koopt of iemand anders) wel worden. En dat je goedkoper onderdelen kan krijgen is mij ook wel bekend, maar het gaat er hier puur om wat een vergelijkbare Apple laptop nieuw zou kosten in een Apple Store; en dat is 1100 en dan heeft hij nog niet eens 2.16 ghz (maar 0.06 minder, for what it’s worth :evil: )

Bijdrager
    Mono1
    ”Julian

Combodrive geloof ik, waar kan ik dat zien?

Onder het Appeltje > Over deze Mac > Meer Info > ATA.
    Ik denk dat je een SuperDrive hebt.

Ga eens naar de site van de Apple Store:
    http://store.apple.com/nl/browse/home/shop_mac/family/macbook?mco=MTE3MjE

Vergelijk daar de gegevens van de eerste twee modelletjes met de gegevens van jouw MacBook. Dan gaat het hoofdzakelijk om de grootte van de HD, de processor, het geheugen en de DVD/CD Drive. “Weeg” de verschillen. Geheugen en grotere HD valt eenvoudig naderhand aan te passen, processor niet. Jouw MacBook zit zo’n beetje tussen die twee modelletjes in. Dan is €850,- zeker niet te weinig, maar zit aan de bovenkant. Met een “vreemde” is het duidelijker te onderhandelen, met een vriend is dat moeilijker :(

Bijdrager
    nookie

Zet je adv eens op marktplaats en kijk tot hoe hoog de biedingen gaan.

Bijdrager
    Nikita
    ”nookie”

Zet je adv eens op marktplaats en kijk tot hoe hoog de biedingen gaan.

LOL… Als je dat doet, krijg je vrijwel alleen maar gelukzoekers en zal je nooit een hoger bod dan 500 euro krijgen (onderaan de advertentie tenminste…). Dat soort types neem ik bijvoorbaat al niet serieus…

Overigens, € 850,- vind ik ook aan de hoge kant… Hoewel ‘ie wel gelijk staat aan de huidige instap-MacBook vind ik € 50,- minder voor een apparaat van een jaar oud (waar god mag weten wat mee is gebeurd – je weet het nooit als koper) eigelijk niet ver genoeg gaan (en vwb AppleCare is al genoeg gezegd – daar laat ik mij ook niet door beïnvloeden).

Bijdrager
    amazone

Ik heb twee vergelijkbare macbooks verkocht via marktplaats.
    Beide ook serie macbook2.1, bouwjaar december 2007, combo, 2GB, 80GB, 2.0GHz. Het goedkope model dus met extra geheugen.
    De eerste ging weg in maart, 3 maanden oud, paar keer gebruikt, inclusief doos en alle accessoires voor 725,-.
    De tweede ging weg in september, 9 maanden oud, meer gebruikt, hele lichte krasjes verder keurig en inclusief alle accessoires voor 600,-.
    Je krijgt werkelijk enorm veel reacties, maar het valt niet altijd mee een serieuze koper te vinden. Ik had misschien iets meer kunnen krijgen, maar had daar echt mijn best voor moeten doen, dat gaat niet vanzelf.
    Hoop dat je er iets aan hebt. Mac2sell geeft in mijn idee reeele bedragen.
    Joost

Bijdrager
    Nikita

Mocht dit bericht waar zijn, dan mag je ‘m beter deze week nog van de hand doen, anders ben je straks helemaal de lul… Een Apple notebook voor $ 799,- betekend zo’n € 699,- tot € 749,- op dit moment. Dus dan krijg je ‘m helemaal niet meer van de hand tegen € 800,-

@ Amazone: ik heb vorige maand m’n 4,5 jaar oude PowerBook G4 1,5 GHz verkocht voor € 625,-. Verbazingwekkend hoe groot de vraag nog is naar die dingen! Voor hetzelfde geld heb je namelijk een veel betere MacBook…

Bijdrager
    steeze

Als ik jou was zou ik ‘em voor 14 okt verkopen, ik had mijn 2e handse iPod Touch (16GB) in begin sept. ook snel voor €250 verkocht . Na 9 sept. zou niemand er meer €250 voor willen geven aangezien de vernieuwde iPod Touches met 16GB nu maar €279 kosten.

Soms moet je een beetje slim zijn; vriend of niet. Zaken blijven zaken. Anders kan je hem die macbook beter gratis geven als het echt zo een goede vriend is. :evil:

Bijdrager
    Gates
    ”steeze”

Als ik jou was zou ik ‘em voor 14 okt verkopen, ik had mijn 2e handse iPod Touch (16GB) in begin sept. ook snel voor €250 verkocht . Na 9 sept. zou niemand er meer €250 voor willen geven aangezien de vernieuwde iPod Touches met 16GB nu maar €279 kosten.

Soms moet je een beetje slim zijn; vriend of niet. Zaken blijven zaken. Anders kan je hem die macbook beter gratis geven als het echt zo een goede vriend is. :evil:

Ik zou geen vriend van jou willen zijn. Bovendien kan hij een hoge prijs wel vergeten door de officiele aankondiging van Apple voor 14 oktober.

Bijdrager
    DouweM

Steeze;
    Zaken blijven zaken, maar vrienden blijven vrienden… Als ik iets via Marktplaats oid verkoop aan een volslagen vreemde vraag ik meer, en blijf ik meer bij de door mij bedachte prijs, dan als ik iets aan een vriend verkoop…

Bijdrager
    steeze
    ”BillGates”
    ”steeze”

Ik zou geen vriend van jou willen zijn. Bovendien kan hij een hoge prijs wel vergeten door de officiele aankondiging van Apple voor 14 oktober.

Ik kan best een goede vriend zijn 8) ik heb onlangs een splinternieuwe mac mini weggeven, weliswaar aan familie maar toch.

Maar ik bedoelde eigenlijk: als je er nog een goede prijs voor wil krijgen kan je hem beter voor 14 okt. verkopen. En als je die macbook voor een schappelijke prijs aan je vriend wil verkopen wachten jullie gewoon beide tot 14 okt. En verkoop je hem daarna voor een mooie prijs, laten we zeggen: 650 á 750 euro

Bijdrager
    sypie
    ”Julian

Hij heeft er niet heel veel verstand van dus ik wil ‘m niet onbewust oplichten.

Ik zou die vriend van jou ook niet willen zijn. Je wilt die gast bewust oplichten…

Ik denk dat het handig is dat je op diverse websites gaat kijken naar dezelfde specificaties en de prijzen die daar bij horen. Daar ga je een beetje in middelen en vind je een leuk prijsje.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.