11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    malebolgia

Tandwiel in illustrator

Hoe kan ik het beste een tandwiel overtrekken in illustrator?
    Het gaat meer bepaald om dit tandwiel.

Thanks.

Bijdrager
    computer space

Een tand maken en daar een lijnstijl van maken. Die vervolgens op een cirkel toepassen.

Bijdrager
    rvanheukelum

Op de ouderwetse manier schat ik een uurtje werk of zo …

Bijdrager
    macmickey2

Tenzij je in CS2 werkt..dan kan je misschien de LiveTrace optie loslaten..ben je iets sneller klaar..

Moderator
    Night

Welnee, je maakt 1 tand ZONDER de binnenste lijnen (dus als je bv een cirkel om het tandwiel trekt en om waar de tanden naar binnen gaan.
    Dan spiegel je die tand zodat ie op de tegenovergestelde zijde terecht komt en groepeer deze 2 tanden.
    Tel nu het aantal tanden dat er tussenin zit PLUS die ene die je al hebt en deel 180 door dit aantal. De uitkomst is het getal ‘x’
    selecteer nu de groep met de 2 tanden en roteer deze ‘x’ graden door op COPY te klikken. herhaal de handeling met cmd-D totdat de je helemaal rond bent.
    Selecteer nu telkens de uiteinden van twee naast elkaar gelegen tanden en verbind ze met elkaar met cmd-J
    even alle tanden zo doen en klaar is je (perfecte) tandwiel. In 10 minuutjes!

Bijdrager
    helix

één tand tekenen in illustrator, vooraanzicht zonder veel vervorming zelfs. Daar maak je een ‘paternbrush’ van (stukje tekenen, object selecteren, dan aan het palet het kleine knopje indrukken, make new brush) dit kan je dan op elke cirkel toepassen. De ruimte vult zich automatisch (dit naargelang je instellingen, allemaal in te stellen bij de aanmaak maar eveneens te editeren op elk geselecteerd object). ik schat ongeveer 10 minuten werk :wink:

de helpfunktie van illustrator verduidelijkt wel de nodige dialoogboxen…

2 minuten

Bijdrager
    huinkroese

Ik heb een 4-minuten versie voor je gemaakt.
    Je kan ‘m eventueel zelf nog even finetunen.

Stuur maar een PB met je emailadres.

Edit: De manier van Night is waarschijnlijk beter… : )

Bijdrager
    Leander

± 15 seconden:

1) Maak een ster (met het ster-gereedschap), en geef radius en het aantal punten op.
    2) Rond de punten af. –> Menubar: Effect > Stylize > Round corners
    Klaar.

Bijdrager
    helix

Belangrijk is de grootst mogelijke controle te houden op je vorm(en), ik denk dat dit met de patternbrush het beste kan, je kan door de lijndikte te verhogen het getekende object vergroten, en door de voorkeuren van het object aan te passen kan je het object scalen. Dus veel meer mogelijkheden zonder veel te moeten reken en het kan perfect ‘op zicht’ door onderliggend beeld.

Bijdrager
    malebolgia

Heb Night zijn methode gebruikt, leek me de makkelijkste. Bedankt voor de reply’s!

Bijdrager
    Barrix

Nou ik vind trouwens de methode van Leander super…simple comme bonjour! …in 15 seconden!!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.