10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    stuurt

Tabel in pages of numbers automatisch sorteren op datum?

Ik ben al een tijdje bezig om een zichzelf updatende tabel te maken in Pages of Numbers en het lukt me maar niet…

Wat wil ik?
    Ik wil een tabel maken met onderhoudsbeurten, dus kolom 1 ‘naam klant’ en in kolom 2 ‘volgende onderhoudsbeurt’.

Nu is het de bedoeling dat de tabel zichzelf automatisch sorteert op datum, dus dat de eerstvolgende onderhoudsbeurt altijd bovenaan staat. Als ik dan een onderhoudsbeurt gedaan heb en de datum weer 2 jaar opschuif, dat deze klant dan weer onderaan de lijst terecht komt.

Iemand enig idee of dit met Pages of Numbers te doen is? ik kan me bijna niet voorstellen dat het niet kan…

Ik hoor het graag!

Groeten,

Steven.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Voor zover ik weet kan het niet om een tabel automatisch zichzelf te laten sorteren — het moet volgens mij altijd door handmatig aan te geven dat je wilt dat hij gesorteerd wordt op een bepaalde kolom.

Bijdrager
    prenkema

Ja dat kan.

Maak met applescript editor het volgende scriptje :

Let op, eventueel naam van je document aanpassen.

Dan bewaar als, file formaat = application + stay open aangevinkt

Als je bezig bent in je dokument dubbel klik je je bewaarde scriptje, dan zal weliswaar niet onmiddellijk maar wel regelmatig je kolom gesorteerd worden.
    je ziet dan een extra icoontje in je dock verschijnen, dit moet je dan als je klaar bent ook weer afsluiten.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  prenkema.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  prenkema.

Bijdrager
    stuurt

#prenkema

Dat is inderdaad wat ik zoek!

Ik heb het scriptje geschreven, maar krijg nu zodra ik het scriptje open alleen nog de foutmelding “Numbers kreeg een fout: geen sorteerkolom gevonden. (-10000)”

enig idee waar de fout zou kunnen zitten?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    prenkema op 09 november 2016

Maak met applescript editor het volgende scriptje :

Je had beter dat script tussen code-tags kunnen plakken, dan kunnen anderen het makkelijk kopiëren:)

stuurt op 09 november 2016

Ik heb het scriptje geschreven, maar krijg nu zodra ik het scriptje open alleen nog de foutmelding “Numbers kreeg een fout: geen sorteerkolom gevonden. (-10000)”

enig idee waar de fout zou kunnen zitten?

Heb je de naam van het document zoals die in het script staat („Untitled 7”), veranderd naar de naam die je document ook echt heeft? Vergeet ook niet het kolomnummer aan te passen in het script naar dat van de kolom die je ook echt wilt sorteren.

Bijdrager
    stuurt

Ja, en als ik een spelfout in de naam zet krijg ik een andere foutmelding, hij herkend het document dus wel goed. Ook met de kolomnummer heb ik wat geexpirimenteerd, kan het zijn dat de cel specifiek ingesteld moet worden? ik heb er nu datum zonder tijd van gemaakt.

Bijdrager
    prenkema

Heel raar. De foutmelding (-10000) die je eerst kreeg heb ik ook even gezien als je eerst een leeg Numbers bestand maakt, en het applescriptje al gestart hebt. Maar zodra ik begin met het invullen van data in de kolom waarop ik wil sorteren, verdwijnt die melding.
    Ik heb het ook even met datums, zowel met alsook zonder tijd uitgetest, ook dat werkt goed bij mij.

Welke versie Numbers en macOS gebruik je ?
    Als het nog steeds niet lukt zou je me in een PM je spreadsheet (haal de data er wel even uit), maar wel met de headers en namen van de kolommen en formats, en op welke kolom je wil sorteren (en hoe je wil sorteren) kunnen sturen, dan kan ik proberen een scriptje op maat voor je te maken.

Hier dan voor de volledigheid mijn scriptje.

on idle
    	tell application "Numbers"
    		tell table 1 of sheet 1 of document "trythisone"
    			sort by column 1 direction ascending
    		end tell
    	end tell
    end idle

Welke versie Numbers en macOS

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zijn het tabelnummer (table) en werkbladnummer (sheet) ook juist?

Ik vermoed dat je trouwens ook gewoon namen van tabellen en werkbladen kunt gebruiken, als je ze maar tussen aanhalingstekens zet:

table "Onkosten" of sheet "Uitgaven" of document "Boekhouding"

maar zeker weten doe ik dat niet want ik heb geen zin om het te controleren:)

Bijdrager
    stuurt

Bij deze wil ik nog even laten weten dat het me met bovenstaande tips gelukt is om het werkend te krijgen.(al snap ik niet helemaal waarom het eerst niet werkte, maar het werkt nu goed en ververst zichzelf automatisch…)

En nog even ter bebestiging naar Jakko, ja als ik column 1 vervangen door de naam van de kolom tussen haakjes dan werkt dat inderdaad ook prima.

Dank voor het meedenken!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Mooi — in dat geval is het waarschijnlijk beter om de namen te gebruiken, want als je de kolommen ooit in een andere volgorde zet, zal het script anders de verkeerde sorteren. (Maar als je kolomnummers gebruikt, zal het script blijven werken als je de kolomnamen verandert … het is maar net wat je verwacht vaker te zullen doen, lijkt me.)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.