10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    bassermans

Tabel/ celstijlen

Ik ben bezig met een magazine. Daar komen heel veel tabellen in voor. Nu heb ik wel een tabel/celstijl gemaakt om het op te maken met tekenstijl etc. Ik heb al veel rond gekeken, maar kan niks vinden over het instellen van kolombreedtes. Sommige tabellen zijn 2 koloms dus als je dat met een klik kan verdelen over een max. breedte en dan met bijvoorbeeld tussenruimte. Kan iemand mij helpen? Hoe ik dit geautomatiseerd krijg? Zodat ik snel en efficiënt kan werken?

Een vraag die er bij komt, de stijl staat nu op zwarte tekst voor de tabel ingesteld. Als ik wisselend een gekleurde achtergrond er achter wil zetten met witte tekst? Hoe doe je dat het snelst? Als je de hele tabel selecteert, kan je alleen de tabel vullen. Het is geen optie om nieuwe stijlen aan te maken, want het komt zo weinig voor dat het makkelijker de kop, broodtekst en tabel tekst wit te maken. Oplossingen?

Bijdrager
    Wyodor

Win ik een prijs als ik raad welk programma het is?

Bijdrager
    Carlo

Tabelstijlen in Indesign kunnen geen vaste kolombreedtes bevatten.

Om de tekst wit te maken in 1 click is eigenlijk niet te doen.

Het enige wat redelijk snel werkt is wat je nu al doet.

Bijdrager
    Blieper

Je kunt toch meerdere stijlen aanmaken om er ook een bv met witte tekst aan te maken…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, en tabelstijlen en celstijlen in InDesign werken ook zo heel erg goed … Je hoeft bijna nooit met die venstertjes te vechten totdat alles is zoals het volgens de stijldefinities hoort te zijn of zo:roll:

Bijdrager
    bassermans

Soms blijft het handwerk… dan doen we dat maar

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Om welk programma ging het dan nu eigenlijk?

Bijdrager
    SunKeeper

Ehm, InDesign? Dat werd genoemd en vervolgens niet tegengesproken door de TS.

Duidelijk is anders, dat wel.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Daarom vraag ik het ook:)

Bijdrager
    hopsa

Kleine workaround,
    Als je een celstijl met alleen een alineastijl (met een alineastijl die witte tekst maakt) maakt en die toepast, wordt als het goed is de rest van je tabelstijl en celeigenschappen niet veranderd.
    Als je al celstijlen hebt gemaakt/toegepast dan kan dat natuurlijk niet. 1 celstijl per … cel.

Het is wel eens lastig idd, hou in gedachten dat een tabelstijl de overall eigenschappen bevat (en weer niet per cel apart), en een celstijl gewoon alles per cel kan regelen. Al lijkt dat soms op ontregelen. De “truuk” is veel celstijlen maken. Op den duur wordt je er echt handiger in.

@ bassermans, het is net als met alinea en tekenstijlen, beetje tijd in investeren, en later veel plezier uit automatisering.
    Want gemakkelijk naar andere documenten te importeren, en daar de kleurtjes danwel alineastijlen aanapssen naar wens.

Succes

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.