14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    emho

Taalinstelling Word for Mac

hee hier iemand die (nog) niet zo heel handig is met mac.

heb word x voor mac service release 1. hij doet alles in het engels, en ik heb liever word in het nederlands voor spellingcontroles en zo. wie kan me helpen?
    ik heb via tools, language dutch geselecteerd maar dat lijkt niet te werken.

en kan iemand me zeggen hoe ik leestekens zoals trema’s en accenten boven letters kan zetten?

alvast dank en groet

Bijdrager
    a la Mac

Speciale tekens zijn eenvoudig. Systeemvoorkeuren –> Landinstellingen –> Invoermenu –> Toon invoermenu in menubalk. Rechtsboven op de vlag klikken en ‘Toon Toetsenbordweergave’ kiezen. Het venster vergroten met op de groene plus te drukken (linksboven).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”emho”

kan iemand me zeggen hoe ik leestekens zoals trema’s en accenten boven letters kan zetten?

Als je de toetsenbordweergave aanzet zoals à la Mac aanraadt, houd dan eens [option] en/of [shift] ingedrukt en kijk naar het venstertje. Je ziet dan verschillende toetsen oranje oplichten; deze hebben een accentteken erop. Als je die indrukt op het echte toetsenbord, en daarna een letter, krijg je de letter met het accent (indien beschikbaar, natuurlijk). Bijvoorbeeld: [option]i gevolgd door o geeft ô. Makkelijker dan elke keer die toetsenbordweergave aanzetten als je een paar accentjes nodig hebt:)

Bijdrager
    buckshotdelafunk

Je kan ook speciale tekens uit het character palette die niet direct via het toetsenbord beschikbaar zijn toevoegen aan de “favorieten”

Bijdrager
    patrick68

Je moet het bestand ‘normal.dot’ opzoeken en deze openen. Vervolgens de voorkeurstaal instellen en weer opslaan als normal.dot. Ieder nieuw document dat je opent heeft nu Nederlands als taal.

Bijdrager
    Bitcrumb
    ”patrick68″

Je moet het bestand ‘normal.dot’ opzoeken en deze openen. Vervolgens de voorkeurstaal instellen en weer opslaan als normal.dot. Ieder nieuw document dat je opent heeft nu Nederlands als taal.

Dat kan veel makkelijker…

Ga naar Tools -> Language en kies vervolgens Dutch als taal en klik onderaan op Default….. Vervolgens word de taal na bevestiging ingesteld als default. Word schrijft het dus voor jou weg naar normal.dot.

Bijdrager
    Nikita

Als kanttekening, Word X volledig in het Nederlands zetten (dus je menu’s etc.) kan niet. Alleen de spelling en grammatica kan wel, mits je die hebt geïnstalleerd.
    Als je een volledig Nederlandse versie wilt hebben, moet je Office 2004 aanschaffen.

Bijdrager
    PB
    ”Nikita”

Alleen de spelling en grammatica kan wel, mits je die hebt geïnstalleerd.

Volgens mij heb je alleen de Nederlandse spelling bij Office voor de Mac, geen grammatica.

Bijdrager
    patrick68
    ”exposed”
    ”patrick68″

Dat kan veel makkelijker…

Ga naar Tools -> Language en kies vervolgens Dutch als taal en klik onderaan op Default….. Vervolgens word de taal na bevestiging ingesteld als default. Word schrijft het dus voor jou weg naar normal.dot.

Bij mij werkte het zo dus niet. Het blijft Microsoft he?! Bij werkte alleen de door mij aangegeven optie.

Bijdrager
    tennapel

Heb je alle taalmodules geinstalleerd? Je moet ze namelijk apart installeren van de installatie cd (vraag me niet waarom).

Bijdrager
    Oppie

En je moet volgens mij wel de ‘Value Pack’ even apart installeren, voordat de NL spellingscontrole werkt.

Bijdrager
    emho

helaas helaas
    geen normal.dot gevonden
    evenmin een character palette. waar zou ik deze kunnen vinden?
    met instellen via tools language dutch default doet ie net of ie ‘m instelt maar er verandert niets.
    en dat toetsenbord weergave gebeuren meen ik ingesteld te hebben, maar helaas. volgens mij snap ik het gewoon niet. als ik die alt-toets en shift indruk komt er een toolbar of de office assistant.
    ik denk dat ik het maar opgeef. heb ibook geleend van iemand die lang en ver op vakantie is, dus dingen installeren laat maar. dank iedereen! (gouden tips zijn uiteraard nog van harte welkom).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”emho”

evenmin een character palette. waar zou ik deze kunnen vinden?

Staat er rechtsboven in de menubalk een vlaggetje? Zo ja, klik daar dan op, dan komt er een menu tevoorschijn waarin Toon Toetsenbordweergave hoort te staan (of datzelfde in een andere taal). Staat er geen vlaggetje, klik dan op het appeltje linksboven en kies Systeemvoorkeuren. In het venster dat opent ga je naar Landinstellingen -> Invoermenu en zet je een vinkje voor Toon invoermenu in menubalk. Zodra je dat gedaan hebt, kijk je rechtsboven in de menubalk;)

”emho”

en dat toetsenbord weergave gebeuren meen ik ingesteld te hebben, maar helaas. volgens mij snap ik het gewoon niet. als ik die alt-toets en shift indruk komt er een toolbar of de office assistant.

Dat klinkt alsof Word een eigen definitie voor die toetscombo heeft. Dat zou probleempjes op kunnen leveren, maar kijk eerst eens of je de toetsenbordweergave werkend krijgt — dat zou een redelijk deel van je problemen oplossen, denk ik.

Bijdrager
    tennapel

Het lettertype palet werkt zeker wel in Word. Dubbelklikken op het teken en het teken wordt
    in Word in het document geplaatst. Het lettertypenpalet open je door op het icoon in de menubalk te klikken (rode pijl).

Om het lettertypepalet in de menubalk te krijgen moet je de ‘landinstellingen’ openen in de systeemvoorkeuren en ervoor zorgen dat er een vinkje staat voor lettertypepalet.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.