10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    rzwart2

Taal toetsenbord verandert spontaan

Als ik mijn mac opstart dan start deze in de goede taal. Druk ik op tab of enter dan verandert de taal in een soort Russisch. In de instellingen is er maar een taal voor bhet toetsenbord ingesteld. Wat is de oorzaak? Hoe kan ik hier iets aan doen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat is „een soort Russisch”? Als je wat van die tekst selecteert en hier in een antwoord plakt is er wellicht wat zinnigs over te zeggen, maar met deze beknopte uitleg wordt het moeilijk …

Bijdrager
    Joid

Is het probleem er ook als je een nieuwe gebruiker aanmaakt?

Bijdrager
    essiw

Ga naar instellingen → toetsenbord → toetscombinaties en klik op “standaardinstellingen”. Is het probleem dan opgelost? Kijk ook eens bij invoerbronnen om te zien of Nederlands bovenaan staat i.p.v. iets anders.

Bijdrager
    rzwart2

jakko: qwerty wordt met andere weergave plotseling œ∑´®† – 

toetsenbord uit en weer aan, dan gaat het weer even goed maar vaak na een enter of tab gaat het fout.

standaardinstellingen (essiw) heeft geen invloed.

Bijdrager
    Franky Mac

Dan lijkt het er op dat je ALT ⌥ toets blijft hangen. Die tekens krijg je normaal gesproken als je QWERY met de ALT-toets ingedrukt typt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Franky Mac.

Bijdrager
    rzwart2

Oke, morgen weer mogelijkheid om te checken. Denk dat er dan een foutje in het toetsenbord zit.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad, dat klinkt als een vastzittende toets of een ander intern probleem met het toetsenbord zelf. Als je allebei de ⌥-toetsen een paar keer stevig indrukt, het vuil er vanonder probeert te blazen, e.d. zou dat het wellicht al op kunnen lossen. Zo niet, hang dan eens een ander toetsenbord aan de computer om te kijken of dat het oplost (als het goed is wel).

Bijdrager
    rzwart2

Als ik de stroom (batterijen) er even afhaal, dan doet het toetsenbord het weer even goed, maar even later springt die toch weer over op die rare tekens. Het zit zeker in het toetsenbord want op een andere mac gebeurt hetzelfde. Schoonblazen helpt niet, ook niet een paar keer de alt toets insrukken, maar wat wel werkt ben ik nog niet achter….:(

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het kan ook in de elektronica zitten, en in dat geval wordt het moeilijk op te lossen denk ik.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.