6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    P3t3r

…T-Mobile 4G sneller dan mijn kabelmodem WiFi?!…

Ik heb onlangs een test gedaan met 4G van T-mobile en een iPhone 5S en ik moet zeggen dat ik nogal onder de indruk ben: 4G is sneller dan mijn WiFi en kabelmodem?! Bekijk de meet resultaten:

…dus 13.3 Mb download en 2.4 Mb upload via WiFi…

…dus sneller via 4G! met 17.2 Mb download en 2.7 Mb upload…

Had ik niet gedacht.

Bijdrager
    JJmac

Ik neem aan dat je ook een nieuwe router hebt gebruikt om geen appels met peren te vergelijken.

Moderator
    Raymon Mens

4G is lekker snel idd! Maar je downloadsnelheid over WiFi is wel vreemd. Daar zit ergens een beperkende factor. Het moderne kabelabo zou meer downloadsnelheid moeten geven dan 13mbit.

Gebruik je de ingebouwde WiFi van je kabelmodem of een aparte WiFi-router? Het loont om eens te kijken of je een netwerk op 5 GHZ op kan zetten. Om het verschil te laten zien heb ik een speedtest gedaan op 2.4ghz (standaard wifi) en 5ghz, je ziet hieronder dat de snelheden dan verdubbelen:

Moderator
    Mac Daddy

Ik raad ook aan om speedtest.net te gebruiken i.p.v. speedtest.nl. De laatste doet namelijk een hele korte test en trekt daar al conclusies uit. Speedtest.net (heeft ook een iPhone app, zoals hierboven te zien is) loopt wat langer door en haalt daar een gemiddelde snelheid uit. Doe hem ook een paar keer opnieuw.

Blijft het thuisverbinding dan nog langzamer? Kijk dan de volgende stappen na:
    – Welke snelheid geeft je abonnement?
    – Zou het meer moeten zijn. Test eens met een computer met kabel aangesloten.
    – Is dat wel snel? Dan ligt het aan je wifi
    – Is dat ook langzaam? Dan zou ik provider bellen en eens navraag doen waar het aan ligt. Misschien dat er een nieuwer model modem is?
    – Ligt het aan je wifi? Dan idd eens kijken naar 5GHz band. Maar wat ook kan helpen om eens te kijken op welk radiokanaal je modem of router staat en zo nodig op een vrij radio kanaal in te stellen.

Daarnaast is er altijd snelheidsverlies over WiFi t.o.v. een bekabelde aansluiting. Afstand tussen iPhone en modem of router kan ook nog een issue zijn.

Dat 4G snel is, is alleen maar top natuurlijk.:)

Bijdrager
    iep

Geen korte test maar hele kleine pakketjes. Bij andere tests gebruiken ze veel grotere pakketten waardoor de meting een heel stuk nauwkeuriger is. Speedtest.nl was nog bruikbaar in het begintijdperk van ADSL maar in het huidige breedbandklimaat is het onbruikbaar omdat het totaal niet nauwkeurig meer is (destijds wel omdat de verbinding ook lang niet zo snel was).

Bijdrager
    JJmac

Dat 4g sneller is dat is duidelijk, WiFi op 5GHz is in mijn geval niet sneller dan 2.4GHz.
    Ik heb onlangs de nieuwe TC aangeschaft met A-C en dat merk je wel…
    Op de bovenste verdieping scheelde dat bijna 40Mb.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.