13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    tony montana

System Preferences wil niet openen via menu, Dock wel!

Hey:D

Als ik mijn “Systeemvoorkeuren” wil openen via het menu dan wil ie ‘m niet opstarten,
    maar als ik Systeemvoorkeuren via Dock aanklik dan start ie ‘m wel op!
    Ik heb al verscheidende schijfhulpprogramma’s gedraaid:
    DriveX, System Optimizer en DiskWarrior (GEEN NORTON!!!)
    Heb MacJanitor standaard draaien, maar.. geen resultaat!
    Hij blijft het doen.. of beter gezegd ‘niet doen’!

Komt iemand dit bekend voor?
    kan ik dit misschien via de Terminal oplossen?

Thanx!
    G4 PowerMac 466MHz, MacOSX2.6
    :)
    :wink:

Bijdrager
    michelvdb

Heb je com.apple.finder.plist al gedumpt? Nadien zal je enkele eigen Finderinstellingen moeten herinvoeren.

Bijdrager
    Missundaztood

Toevallig op een andere partitie 10.3 geinstalleerd, dan ligt het namelijk daaraan, heb er ook last van.

Bijdrager
    boelie

Het probleem gaat wat verder dan alleen sys. prefs. Als ik een tekstbestand wil openen dan zoekt m’n mac naar de nieuwste versie van textedit en dat is de panther-versie.
    Gelukkig heb ik panther, net als photoshop 8 op m’n ipod geïnstalleerd zodat ik ze makkelijk kan verwijderen :wink:
    Als ik m’n ipod unmount dan is het probleem opgelost!

Bijdrager
    tony montana
    ”Missundaztood”

Toevallig op een andere partitie 10.3 geinstalleerd, dan ligt het namelijk daaraan, heb er ook last van.

Yep dat klopt!
    Heb ook X.3 op een andere partitie staan!
    Sinds die insallatie is dit probleem ook opgedoken..

”boelie”

Het probleem gaat wat verder dan alleen sys. prefs. Als ik een tekstbestand wil openen dan zoekt m’n mac naar de nieuwste versie van textedit en dat is de panther-versie.
    Gelukkig heb ik panther, net als photoshop 8 op m’n ipod geïnstalleerd zodat ik ze makkelijk kan verwijderen :wink:
    Als ik m’n ipod unmount dan is het probleem opgelost!

Ook dit is bij mij het geval, als ik een tekstbestand of een Quicktime-file wil openen
    dan probeert ie de applicatie op te starten maar dat lukt niet..:(

Bijdrager
    tony montana
    ”michelvdb”

Heb je com.apple.finder.plist al gedumpt? Nadien zal je enkele eigen Finderinstellingen moeten herinvoeren.

Gedaan.. maar niks.. hij blijft ’t doen..:(

Bijdrager
    michelvdb

Heb je Maintain Your Mac? Want hiermee kan je scripts gebruiken om je caches te legen. Een kansje dat dit zoden aan de dijk zet.

Het programma bevat nog andere onderhoudsschema’s. Ik ben er erg tevreden over.

Bijdrager
    Missundaztood

Het systeem zoekt gewoon de nieuwste versie van Systeemvoorkeuren, iChat, textedit en die zitten allemaal op de Panther schijf, en werken niet onder Jaguar.

Bijdrager
    boelie
    ”tony

Gedaan.. maar niks.. hij blijft ’t doen..:(

Tony, het heeft even geduurd maar hier is dan de oplossing:
    – Log in onder 10.2;
    – Zet de standaard applicatie terug op de versie die gebruikt wordt op 10.2 (bijvoorbeeld TextEdit van 1.3 naar 1.2);
    – Verplaats het bestand: com.apple.LaunchServices.plist van ~/Library/Preferences naar een gemeenschappelijke plaats die op beide partities bestaan (bijvoorbeeld /Library/Preferences) en creeër een link naar ~/Library/Preferences;
    – Kopieër het orginele bestand naar dezelfde directory op de 10.3 partitie;
    – Log in op 10.3 en zet de standaard applicatie terug op de versie die daar gebruikt wordt (bijvoorbeeld TextEdit 1.3);
    – Creeër een link naar ~/Library/Preferences.

Bijdrager
    JeePee

En:

”Maury

Upon restart, my startup disk’s Finder decided it would rather use the applications available on my secondary utility disk. As in, if I double-clicked a TextEdit file, the TextEdit application from my secondary drive would launch. To see if I could force the Finder’s hand, I compressed the TextEdit application on my second drive, and then my startup disk’s Finder decided to try and use TextEdit from my Panther disk. Obviously this didn’t work.

The second bad thing to happen was that I could no longer open the System Preferences from my Apple Menu. Upon further inspection, I couldn’t access *any* of the preference items via the menu (Displays, AirPort, etc.). I could, however, navigate to the application in the Finder and it would launch just fine.

I did some scanning on the Apple support forum and found that several others had also been experiencing the same non-working Apple menu launching — but no one had resolved the issue. As for my Finder suddenly preferring the applications from another drive, I could find nothing in the forums so I posted my problem.

Only hours after making my forum post, Dr. Smoke (an Apple Forum Helper) said to try deleting two files:

– “com.apple.LaunchServices.plist” found in Home/Library/Preferences
    – “com.apple.LaunchServices.UserCache.csstore” found in Home/Library/Caches

After deleting the files and restarting, my startup disk’s Finder got it’s memory back and began opening the right applications just like it should. But that’s not all — I also got back the ability to open my System Preferences via the Apple menu. Sweet fancy Moses!

So, if your Finder has freaked out and tries to open parent applications from another disk, or if you’ve suddenly lost the ability to open your System Preferences (and other Apple menu item controls) via the menu, here’s what you need to do:

Close all running applications
    Delete the following two files:

Empty the Trash
    Restart.

This will also reset all associations you’ve set between specific file types and applications, like if you set PDFs to open in Acrobat instead of Preview — but that’s a small price to pay.

I have also received confirmation from others experiencing this issue that the above fixed the problems for them, too, so keep this tip close in case you ever experience the same. =)

Bijdrager
    boelie

Well erg lui van je om niet ff te vertalen JP!
    :wink:

Bijdrager
    JeePee

Oei, sorry….:oops:

Ik had geprobeerd om het met sherlock te vertalen, ging prima, klopte niet helemaal, maar op het moment dat ik de vertaling op het forum in wilde voegen en daarna op OK klikte, stond er geen tekst…. Wellicht staat het in Sherlock in een formaat wat niet gebruikt kan worden in het forum…. Op MacFreak heb ik dat ook wel eens gehad….:roll:

Bijdrager
    tony montana
    ”JeePee”

En:

”Maury

Close all running applications
    Delete the following two files:

Empty the Trash
    Restart.
    )

hmm..

– Close all running applications

– “com.apple.LaunchServices.plist” —> deleted —> “Empty the Trash”
    – “com.apple.LaunchServices.UserCache.csstore” —> deleted —> “Empty the Trash”

– snel Herstarten..
    – even proberen…

– nikssss….
    :(
    Mijn Panthertje vindt mijn Jaguartje niet lief, en andersom..
    :|

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.