10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

[opgelost!] Systeemvoorkeuren/Time Machine: 2 x dezelfde schijf

(Excuses voor de grote lap, voor de duidelijkheid)) Overal gezocht, ook hier, maar geen enkele oplossing werkte.
    Geheel volgens Apple’s aanwijzingen heb ik de oude Time Machine bestanden van de (volle) externe HD (500GB) overgezet naar de nieuwe externe HD 2 TB. Daarna de oude TM HD ontkoppeld. In Systeemvoorkeuren/Time Machine eveneens die oude TM HD succesvol definitief verwijderd.
    -Terzijde: volgens mij stond op de oude TM HD, na opening “backupdb”. Op de nieuwe TM HD staat nu “Backups.backupdb”. I.v.m. onderstaande vraag.
    -Als ik de nieuwe TM-disk aansluit, krijg ik dit te zien, dus niet het TM-icoon:

-In Systeemvooekeuren/Time Machine/Selecteer schijf staat dezelfde TM externe HD twee maal vermeld:

Alleen het goede icoon is te verwijderen, als ik het oranje icoon daarna in het nieuwe venster kies “Selecteer reservekopie”, krijg ik dit te zien:

-na selectie van dat oranje icoon, krijgt deze het goede TM icoon toebedeeld, ook op het bureaublad:

-Maar nog steeds staat de TM twee maal vermeld in Systeemvoorkeuren/Time Machine. Alleen hebben ze beiden nu het juiste
    iccon:

Conclusie: één van de twee dezelfde TM schijven is niet definitief te verwijderen. Ook niet na vernieuwen HD/Bibl/Preferences/com.apple.TimeMachine.plist en herstarten. Sterker nog: na herstart staan er weer twee: één oranje icoon, en één met het juiste TM icoon (afbeelding 2)
    Vraag: wie weet de oplossing? Bij voorbaat mijn dank!

Bijdrager
    GoeieDag

Het klopt allemaal zoals je denkt dat het zou moeten zijn. Jouw interpretatie van het plaatje is niet goed.
    Er staat namelijk één TM backup én één schijf genoemd.

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag, dank je voor je bemoeienis. Over welke interpretatie van welk plaatje heb je het? Welke ik ook kies, verwijderen en/of selecteren, na afsluiten/aansluiten van de Externe Time Machine HD, herhaalt het “probleem” (beeld) zich.

Bijdrager
    jv65

Bij mij staat ook twee keer dezelfde schijf. Is ook wel logisch. De schijf is nog steeds beschikbaar voor het geval je een back-up wilt maken van een andere Mac.

Bijdrager
    sedikit

@jv65, dat die schijf er twee keer staat, heb ik vrede mee. Maar iedere keer als ik de Time Machine externe HD aansluit, krijg ik dat oranje icoon. Ik weet het: als Apple-gebruiker word ook ik steeds meer mierenneukerig. Met een oranje icoon is ook te leven, maar toch….

Bijdrager
    jv65

Je kan natuurlijk ook een vinkje weghalen bij: Finder > Voorkeuren > Algemeen > Externe schijven
    Dan verschijnt die niet meer op je bureaublad.

Bijdrager
    sedikit

Ja dat klopt, maar (mierenneukerij? :) ) ik vind dat, zodra ik die externe Time Machine HD aansluit, ik hem ook moet kunnen zien! (evenals andere externe HD”s)

Edit:
    toch nog verder gekeken.Ik ben duidelijk niet de enige met dit “probleem”. Ook hier is er blijkbaar geen oplossing. Niettemin morgen de hierin genoemde adviezen toch maar proberen:
    https://forums.macrumors.com/threads/time-machine-icon-green-missing.1660558/

Bijdrager
    GoeieDag

Zien jullie het echt niet?:angel:
    Er staan in alle plaatjes géén 2 schijven!
    Er staat één schijf onder het kopje ‘Beschikbare schijven’, genaamd ‘Time Machine’.
    Onder het kopje ‘Reservekopieschijven’ staat de schijf waar (ooit) een TM backup op is gemaakt. Hier is dat enkel op de HD ‘Time Machine’; het is dus dezelfde schijf die je ziet.
    Het staat a.h.w. dubbel, maar er zijn géén twee schijven in het spel. Allles werkt zoals het moet werken.

Bijdrager
    jv65

Zien jullie het echt niet?

Ik zie het glashelder.:wink:

Bij mij staat ook twee keer dezelfde schijf. Is ook wel logisch. De(zelfde) schijf is nog steeds beschikbaar voor het geval je een back-up wilt maken van een andere Mac.

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag,
    Ik had dat inderdaad niet gezien. Slordig :oops: ..Het “probleem” kan dan teruggebracht worden naar:
    -hoe krijgt mijn Time Machine (onder “Beschikbare schijven” :) ) z’n juiste TM-icoon terug?

EDIT (met inachtneming van mijn dank aan de bovenstaande helpers!):
    Misschien dat mensen (later) met hetzelfde “probleem” hier iets aan hebben:
    Op de tweede pagina van de link die ik boven gaf, met hetzelfde probleem, vond ik deze oplossing

“Right click on the TimeMachine icon on the desktop. Get Info will come up as an option, the third option down in the list.
    Click on Get Info…..enz.”

Komt hier op neer: muis op grote icoon zetten, en dan op (er verschijnt een +} het kleine icoon zetten (zie screenshot hieronder)

-eerst het oranje icoon selecteren in Systeemvoorkeuren/Time Machine/”Beschikbare schijf”
    -het oranje icoon verandert in het groene TM-icoon (wat bij het opnieuw starten van TM tot nu toe steeds weer oranje werd)
    -bovenbeschreven actie uitgevoerd:

-de TM HD losgekoppeld
    -weer aangesloten en
    -voor het eerst verschijnt meteen het TM-icoon op het bureaublad, plus
    -een (nieuw) venstertje (dus niet het venstertje Systeemvoorkeuren/Time Machine!!)
    -daarin de keuze aanclicken dat deze TM HD voortaan de standaard TM HD zal zijn
    -bij loskoppelen/aansluiten TM HD verschijnt nu het correcte icoon!!
    -en in Systeemvoorkeuren/Time Machine maar één externe schijf bij “Reservekopieschijven”:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.