14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Doeshnormal

Systeemvoorkeuren in 32-bits

Dag allemaal,

Telkens als ik mijn systeemvoorkeuren opstart zie ik bovenin staat dat ie het in 32-bits draait. Dit terwijl ik Snow Leopard heb die volgens mij al m’n programma’s in 64-bits laat draaien.

Hoe weet ik welke programma’s er in 64-bits worden gedraaid en hoe verander ik het per programma?
    Ik neem dat het in 64-bits nl. allemaal een stukje sneller gaat.

Dag

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

In de map ‘Programma’s’ Systeemvoorkeuren selecteren, en dan op command+i drukken, en het vinkje bij ‘Open in 32-bits modus’ weghalen.

Maar 64-bit software draait er niet sneller van hoor.

Bijdrager
    Doeshnormal

Bedankt voor je snelle reactie. Maar dat vinkje staat er dus niet bij mij.

Bijdrager
    Doeshnormal

Bijdrager
    Ir.Bob

Dan heb je een plugin zitten in je systeemvoorkeuren die niet 64-bit is. Bijvoorbeeld een oude driver voor een Wacom-tablet.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Hoeverre ik het weet zorgt dit er niet voor de Systeemvoorkeuren 32-bits opent. Pas als je dat paneel opent herstart Systeemvoorkeuren.

Bij mij staat de 32-bit optie er wel:

Welke systeemsversie draai je?

Bijdrager
    Macosxachist
    Doeshnormal op 11 augustus 2010

Ik neem dat het in 64-bits nl. allemaal een stukje sneller gaat.

Nee, dat is zeker niet per definitie het geval. En al helemaal niet bij Systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    Doeshnormal

10.6.4. en is helemaal up-to-date.
    Ik heb dit probleem volgens mij al een tijdje.
    Heb ooit een keer systeemvoorkeuren moeten herstarten in 32-bits geloof ik, en sindsdien blijft hij daarin.
    Maar kan iemand me vertellen hoe ik kan zien of de rest wel in 64-bits draait?

Bijdrager
    Doeshnormal

O ik zie zojuist bij Activiteitenweergave dat al m’n programma’s behalve systeemvoorkeuren, iTunes en de Flash-plugin van Safari in 64-bits draait.

Bijdrager
    Doeshnormal

/uploads/community/d6fd7774af314168adc5f20f7da6481cf61fa396_0.png

Bijdrager
    Doeshnormal

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Nou, ik zou me geen zorgen maken. Snelheids winst krijg je toch niet. En voor de volgende keer:
    edit je post, ipv. constant een nieuwe te maken. Over je avatar gaan, op het driehoekje klikken, en op bewerk klikken.

Bijdrager
    Tempest

Als je geen server versie van OS X hebt, staan je kernel & kernel extensies toch in 32 bit modus, om compatibiliteit voor oude kernel extensies te behouden.
    Je systeem zal dus niet sneller of trager zijn, tenzij je programma’s 64bit calculaties gebruiken, wat zelfs niet elk 64bit programma doet. Zwaardere (video/audio encoding) doen dat meestal wel – dat verschil voel je dus wel.

Systeemvoorkeuren is ook maar 1 programma, waardoor je Mac niet trager zal lopen als je dat in 32bit hebt.

Via systeemprofiel kan je zien of je kernel in 32 of 64bit modus werkt.

Door tijdens het opstarten de 4 en 6 toesten ingedrukt te houden, kan je voor 64 bit kiezen. Dan werken oude 32 bit kernel extensies niet meer, maar kan je als developer testen of je programma/whatever in 64 bit modus tegoei werkt. Normaal gezien zal Apple, wanneer de meeste kernel extensies voor 64bit werken, Mac OS X standaard in 64bit opstarten, maar nu, wegens compatibiliteit, nog niet. Voor servers, aangezien die vrijwel geen aangepaste kernel extensies gebruiken, is 64bit modus al standaard.

Bijdrager
    Doeshnormal

Bedankt voor jullie info, ik ben weer op de hoogte.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.