17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    bartdingen

Systeemvergrendeling zonder erom gevraagd te hebben!

Ik zet zojuist mijn MacBook aan en ik krijg een grijs scherm met 6 witte vakjes te zien. Bovenaan staat:
    ‘Geef de pincode voor de systeemvergrendeling op om deze Mac te ontgrendelen.’

Dit is vreemd, want dit heb ik nooit ingesteld. Gisteren deed mijn Mac het gewoon. Zet ik hem net aan, krijg ik dit te zien. Ik heb nooit een code ingesteld. Hoe kom ik achter deze code? Of liever nog: hoe kom ik er vanaf?

Ik heb iCloud ingesteld op mijn iPad, iPhone en dus op mijn Mac (met Lion). Kan het daar iets mee te maken hebben?

Help me alsjeblieft!

Bijdrager
    Haike

En als je hem gewoon eens herstart, wat gebeurt er dan?

Bijdrager
    bartdingen

Dan krijg ik hetzelfde scherm te zien. Ook de option toets inhouden om een opstartschijf te kiezen werkt niet. Dan krijg ik een ander slotje met een wachtwoord balkje te zien. Daar kan ik ook letters invoeren.

Bijdrager
    Haike

Das vervelend aan het worden.. onder welk OS draai je?

Inactief
    Anoniem

Geintje van een huisgenoot?

Bijdrager
    bartdingen

Nee, want er staat een wachtwoord op die niemand anders weet of kan weten. Ik draai Lion.

Misschien wat extra info:
    Ik heb vanmiddag sinds lange tijd weer mijn mail bekeken op iCloud.com. Misschien dat dat iets is. Ik heb laatst ook mijn iPad en mijn iPhone voorzien van Jailbreak en gesynct met iTunes. Er waren geen problemen. Ook gisteravond niet. Paar uurtjes geleden zette ik hem aan en kreeg ik ineens de vraag om de code. Verder heb ik niets gedaan, niets veranderd, niets ingesteld. Ik snap het niet.

Ook leest hij mijn install cd niet meer vanaf het opstarten. Ook daar heb ik een password voor nodig. Ik kan OSX dus ook niet opnieuw installeren..

Bijdrager
    Haike

Dat laatste kan volgens mij ook niet meer als je Lion eroverheen hebt gezet. Over de cloud weet ik niks te zeggen.

CMD-R geprobeerd?

Bijdrager
    whispering

Ik denk dat het aan icloud ligt. Icloud heeft de mogelijkheid om een computer op afstand te blokkeren. De geblokkeerde computer kan dan alleen maar opstarten na het ingeven van een pincode. De pincode telt 4 posities, maar in dit geval moeten er 6 tekens ingegeven worden.
    Nu kwam ik op internet een discussie tegen over een probleem dat volgens mij overeenkomt waar jij nu mee zit te worstelen. Misschien dat je er wat aan hebt.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1180539

Bijdrager
    SunKeeper

Kun je een foto posten?

Ik heb nog nooit een vergelijkbaar scherm gezien. (zoals je het beschrijft)

Bijdrager
    adizitter

@bartdingen
    Beste bartdingen,

Ik heb ook het zelfde probleem, mijn oplossing is dit:

1) Haal 1 van de 2 geheugenkaart uit

2 ) Druk op CMD + ALT + R + P (ingedrukt houden)

3) Druk op POWER

tot dat je 2 keer zien op starten.

4) Steek weer de 2 de geheugenkaart in

Succes met proberen, bij me werk 100%

Bijdrager
    SunKeeper

Kun je die nog beter 4 keer laten opstarten, dan weet je ten minste zeker dat jouw PRAM-reset gelukt is.:wink:

Bijdrager
    bartdingen

De oplossing is gevonden.

Mijn MacBook Pro is tweedehands aangeschaft. Ik kreeg hem met een schone installatie Lion. Ik heb er maanden normaal mee kunnen werken, alles ingesteld enz.
    Nu bleek dat de vorige eigenaar iCloud ging ontdekken. Hij keek in ‘Zoek mijn iPhone’ en zag mijn Mac staan, maar kon dit niet herleiden naar zijn oude MacBook. Hij klikte zodoende op het kruisje en wiste dus van afstand mijn Mac. Hij verzon een code die hij invoerde.

Ik kreeg een scherm te zien waar ik een code in moest voeren. Dit bleek dus deze code te zijn. Daarna kreeg ik een scherm waarin ik mijn Mac opnieuw in moest stellen. Hij was dus echt van afstand gewist.

De Apple in-Store in de MediaMarkt in Eindhoven wist niet wat het was, na alles geprobeerd te hebben. De A-Mac inclusief hun hoofdkantoor wisten niet wat het was, na ook alles geprobeerd te hebben. De Apple service in Amerika en in Nederland vroegen geld voor mijn probleem. De oude eigenaar bellen was echter gratis en die kon mij de code geven.

Al met al een hele simpele oplossing, wat een enorm probleem teweeg brengt. Ik ben er nu in ieder geval achter dat je niet om deze beveiliging heen kunt. Het bewijs dat het werkt. En in mijn geval was dat helaas.

Bijdrager
    whispering

Kun je zonder die code helemaal niets meer met die computer? Ook niet bijvoorbeeld de harddisk opnieuw formatteren en het os opnieuw installeren?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, want dan staat die als gestolen geregistreerd.

Dat is de verborgen kracht van Find My Mac.:wink:

Bijdrager
    bartdingen

Zonder die code kun je je Mac letterlijk weggooien. De code staat namelijk niet op de harde schijf, maar op het moederbord. Dus of die vervangen (zonder code) of een nieuwe Mac kopen.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

<p>@bartdingen<br />
    Beste bartdingen,</p>
    <p>Ik heb ook het zelfde probleem, mijn oplossing is dit:</p>
    <p>1) Haal 1 van de 2 geheugenkaart uit</p>
    <p>2 ) Druk op CMD + ALT + R + P (ingedrukt houden)</p>
    <p>3) Druk op POWER</p>
    <p>tot dat je 2 keer zien op starten.</p>
    <p>4) Steek weer de 2 de geheugenkaart in</p>
    <p>Succes met proberen, bij me werk 100%
    </p>

Deze werkte bij mij ook, thanks!

Bijdrager
    Lies-1234

Hallo mensen !

Ik heb precies hetzelfde
    Maar hoe haal je er een geheugenkaart uit?

Gr marlies

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.