6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Portnull

Systeemtijd helemaal verkeerd na opstarten

Een tijd terug merkte ik dat macOS (10.12.4) plotseling overhoop lag: ik kreeg meldingen van verlopen certificaten, applicaties vroegen of ik mijn Apple-ID wilde opgeven, en Wi-Fi weigerde dienst. Even later kwam ik erachter dat de systeemtijd op oktober 2040 stond. Wisselen van locaties onder Systeem Preferences > Network had het gefikst.

Sinds gisteren start macOS steevast op in november 2040. Het wisselen van locaties verhelpt het niet, maar ik merkte wel dat als ik het slotje onder System Preferences > Date & Time ontgrendel, macOS meteen weer op de juiste tijd springt. Het lijkt daarmee te liggen aan de synchronisatie met de timeserver, maar die staat (en stond voorheen ook altijd) gewoon op time.apple.com.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Moderator
    Night

Het zou kunnen dat je een app (malware) op je Mac hebt staan die probeert de tijd te verstellen in een poging de beveiliging van je Mac te omzeilen.

Kijk eens of MalwareBytes iets kan vinden?

Bijdrager
    Portnull

MalwareBytes vindt niets, maar ik ben sowieso erg terughoudend bij het installeren van software op mijn Mac.

Ik heb overigens het vinkje bij Date & Time bij de timeserver uit- en weer aangevinkt en nu er na het opstarten niets meer aan de hand te zijn. Maar goed, ik dacht het een tijd geleden ook al opgelost te hebben, maar het probleem keerde toch terug. We houden een vinger aan de pols.

Moderator
    Night

(y)

Moderator
    Night

Het is overigens wel een bekend probleem, waarvan de oorzaak in het gebruik van een dongel zou kunnen liggen.

https://discussions.apple.com/thread/7904723?start=0&tstart=0

Bijdrager
    Portnull

Bedankt voor die link! Goed te zien dat er anderen zijn met hetzelfde probleem want dan ben ik al een stap dichter bij een oplossing. Het is bij mij overigens nog niet 100% verholpen, al komt het wel veel minder regelmatig voor nu.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.