15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Tekenmuis1959

Systeemschijf bijna defect

Werk al JAREN op mijn G4 en met systeem 10.4.11. Perfecte machine met 3 harde schijven. Op de kleinste van 75 MB staat mijn systeem. Regelmatig controleer ik mijn schijf van hulpprogramma. Onlangs in het rood: moet hersteld worden.
    Systeemschijf met C ingedrukt en – foutje gemaakt – complete systeemschijf opnieuw geïnstalleerd. Alle programma’s weg.
    Die heb ik, dus geen probleem. Het werkt, toch nog even hulpprogramma even laten draaien. Kan worden gedeactiveerd?
    Hij is nu heel traag en kan niet meer iets kopieëren naar een andere schijf.
    Wil geen risico nemen en het systeem 10.4.11 op een andere schijf zetten. Maar bij aanvang met groene pijl, steeds die kleine (slechte schijf).
    Vraag, kan ik het systeemprogrammatuur overslepen naar een andere harde schijf, zo niet, wat moet ik doen.
    Op mijn G4 werk ik alleen met CS2. Voor mijn als illustrator ruim voldoende.
    Dank.

Volkert.

Bijdrager
    madcat

je kan het beste even een backup maken van je disk via carbon copy of zo zodat je data veilig is.
    Enkel de files kopieren is niet voldoende om het os te kopieren, het is beter om dit te doen via Disk Utility of via een tooltje als je wat minder handig bent.

Bijdrager
    makasa

Maak een schijf copy via schijfhulpprogramma. Koop een SSD en zet de schijf copie terug.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@makasa

Power Mac G4s (ik neem aan dat de TS een Power Mac heeft) hebben slechts IDE harde schijven. IDE SSDs zijn niet alleen moeilijk te bemachtigen, maar ook het geld niet waard. Een andere optie is om een SATA-kaart te installeren, maar ook dat is financieel niet meer verantwoord op een G4.

@Tekenmuis1959

Zoals Madcat al aangeeft kan je het beste een kloon van je huidige systeemschijf maken met Carbon Copy Cloner. Deze tool maakt bootable schijven, dus als je dit naar een van je andere interne schijven doet (deze wordt dan wel gewist!) kan je direct van die schijf verder. Je zou ook een externe Firewire harde schijf kunnen gebruiken als bootschijf. Sommige Power Mac G4s hebben ook Firewire 800, dus qua snelheid ga je er dan niet op achteruit.

Maar ik zou toch –ook al heb je eigenlijk niet beter nodig– naar een andere Mac kijken. Je zou een tweedehands iMac of Mac mini kunnen overwegen. Deze hoeven helemaal niet duur te zijn, voor rond de €300 kan je al een aluminum iMac uit ~2007/2008 krijgen. Als we even aannemen dat je óf een externe harde schijf moet gaan kopen, óf een nieuwe interne harde schijf (beiden van een redelijk “modern” formaat), dan kom je qua geld al flink in de richting van deze tweedehands machines. Op deze machines zou je Snow Leopard, Mavericks of Yosemite kunnen draaien. Dat is sneller, veiliger én je hebt Time Machine voor het geval dat zoiets als dit zich weer voordoet.:wink: Als je bij Snow Leopard blijft kan je gewoon Adobe CS2 blijven gebruiken.

Bijdrager
    makasa

@Waffle wat mij betreft is een SSD zijn geld wel waard. Zou niet meer terug willen naar een normale schijf. Prijzen zijn tegenwoordig aardig gezakt. Een 120 Gb is niet echt duur meer te noemen.
    Een verloop van IDE naar SATA is een optie.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Een simpel verloopje van IDE naar SATA bestaat niet. Je zult een PCI (niet PCI Express!) SATA kaart moeten kopen. Die hoeven niet duur te zijn, maar je moet er wel een zien te vinden die door de drivers in OS X ondersteunt worden. En hoewel dit een oude G4 best sneller kan laten aanvoelen is het gebruik van een SSD in Illustrator verwaarloosbaar. Illustrator is een CPU-intensief programma, en tja, een G4 is gewoon ontzettend traag vergeleken met een moderne(re) Intel-gebaseerde Mac.

Als je echt een SSD-oplossing wilt kan je het beste een cheapo SSD’tje kopen. Voor zo’n €80 tot €100 kan je al klaar zijn (~64GB SSD + SATA controller). Maar wederom, €100 in een G4 stoppen –zelfs de meest recente G4– is eigenlijk gewoon weggegooid geld. Voor 9 van de 10 Power Mac G4s zou dit betekenen dat de SSD en die controllerkaart samen meer waard zijn dan de rest van de PC.

De TS kan dit beter als einde verhaal voor zijn G4 zien. Dat ding kan beter naar zolder.

Bijdrager
    Brombeer

Beetje rondvragen (Bestaat de AGA nog?) en er duikt nog wel een geschikte IDE-schijf op, hoor.
    Ze zijn zelfs nog nieuw te koop, al is er een goede kans dat je nog iets bruikbaars uit een sloopcomputer kunt trekken. Let er dan wel op dat de jumpers goed staan.

Tot die tijd kun je jezelf het best helpen met een externe firewireschijf.
    Vanaf een -al dan niet bijgeleverde- installatieschijf met een OSX-versie waar die G4 nog van wil opstarten zet je vervolgens de inhoud van die interne 80GB schijf terug naar een (firewire) doelschijf.
    Als je een externe schijfbehuizing hebt met alleen fiwi800 is dat geen probleem, er zijn verloopkabels van firewire 800>400. Op die manier heb je ook bij modernere machines nog wat aan die externe behuizing.
    Als je een laptop-firewireschijfje kiest (2,5″), heeft die zelfs genoeg aan de stroom die de Fiwi levert en heb je geen extern voedingsblok nodig. En met een beetje handigheid krijg je zo’n schijfje nog wel in de kast gewerkt…

Bijdrager
    Geldersscheepje

Of een PATA SSD. Bestaan ook, tot 128 GB.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

De meeste Power Mac G4 modellen moeten het doen met Ultra ATA/66. Enkel de Mirrored Drive Doors modellen (geloof ik ten minste) hebben Ultra ATA/100 aan boord. Je raad het al: maximaal 66 of 100MB aan bandbreedte op de bus. Met een 7200 toeren harde schijf kan je dat al halen (zolang je uit/naar de buffer leest/schrijft). Daarnaast zijn de prijzen van IDE SSDs doorgaans twee keer zo hoog als die van een SATA SSD. Dus een SATA controller + SATA SSD zou een betere keus zijn, gezien je de SSD dan later altijd nog in een ander computer kan stoppen. Op modellen met een ATA/66 bus zou ik er niet eens aan beginnen, en zelfs bij Power Macs met een ATA/100 bus zou ik lang staan twijfelen. De TS zou beter een ‘normale’ draaiende harde schijf kunnen kopen met een flinke buffer. Dan ben je voor €30-50 klaar. Het beste koop je nog een schijf van minder dan 120GB, lang niet alle G4s kunnen schijven groter dan 120GB “zien” namelijk.

Bijdrager
    Brombeer

Een grotere schijf kun je er wel in stoppen, de machine herkent dan alleen niets meer boven de 120 GB-grens.

Ik heb ±2006 voor een 400MHz G3 Blue/white een satacontrollerkaart met maar liefst vier poorten gekocht. Twee 320GB schijven eraan werden volledig herkend, ik kon er ook van booten. Alleen moesten die vier aansluitingen wel één controllerchip met elkaar delen, waardoor de kaart niet bepaald snel was.
    Probleem is dat je tegenwoordig amper nog aan zo’n controller komt, een simpele IDE-schijf, al dan niet gebruikt, is een stuk eenvoudiger.

Bijdrager
    SunKeeper

Sja. Aan de ene kant zal het best nog aan de gang te krijgen zijn, maar andere andere kant moet je je toch afvragen of je bijna tien jaar na dato nog aan PowerPC moet gaan sjorren.

Zelfs PC’s zonder SATA zijn tegenwoordig vrijwel allemaal uitgerangeerd en/of te traag voor de gewone taken.

Wat een idee is als je bij PowerPC (of Universal als het dat is) wilt blijven, is een Mac uit 2008 op de kop tikken en daar Leopard op gaan draaien. Dan heb je i.i.g. een Intel-processor die sowieso een bak sneller is en wellicht ook SATA waardoor je eenvoudig schijven kunt vervangen.

Kijk maar eens rond op Marktplaats, daar kom je met twee- of driehonderd al een heel eind.

Bijdrager
    Brombeer

Wat voor G4 Powermac hebben we hier eigenlijk? En heb je nog andere machines vanwaaruit je iets kunt doen?

Tekenmuis1959 op 02 maart 2015

Hij is nu heel traag en kan niet meer iets kopieëren naar een andere schijf.
    Wil geen risico nemen en het systeem 10.4.11 op een andere schijf zetten. Maar bij aanvang met groene pijl, steeds die kleine (slechte schijf).

Dan zijn de andere schijven niet bootable, of ze worden anderszins niet door het OS herkend. Bij een oudere machine dan de Mirrored Drive Door is het mogelijk dat het schijven >128GB zijn die met een tooltje als ATA Hi-Cap support toegankelijk zijn gemaakt, maar dat kan gevolgen hebben voor de leesbaarheid/toegankelijkheid via een ander systeem zoals een nieuwe installatie.

Vraag, kan ik het systeemprogrammatuur overslepen naar een andere harde schijf, zo niet, wat moet ik doen.

Dat kan, Je kunt OSX daar schoon installeren, en dan wordt alles op die partitie gewist, je kunt ook ernaast installeren, en dan blijven de data behouden. Het is dan wel even opletten bij het kiezen van het installatietype (De localizers van Apple hebben daar een andere woordkeus dan mijn hersenen). Maar omdat de partitie bootable gemaakt moet worden, weet ik zo uit het blote hoofd niet of je dan nog wel ernaast kunt installeren. Ik ben het probleem zo nog nooit tegengekomen.

Als je de inhoud van de defecte bootschijf naar een van de andere interne wilt overzetten, dat kan met de restore optie van Disk Utility. Je moet dan wel opstarten van een andere schijf dan de je als bron/doel gebruikt. Hoe, dat staat hier beschreven, met illustraties en al. In dat geval blijft er niets van de oorspronkelijke inhoud op de doelschijf staan.

Maar als die bronschijf zich niet of nauwelijks laat lezen en er toch geen eigen data meer opstaan, zou ik zeggen: verwijder hem en zet eventueel een van de andere interne schijven op die plaats, bij voorkeur degene die niet aan het eind van de lintkabel zit. Controleer of de jumpers goed staan (staat op de schijf en anders zoeken op de website fabrikant: CS voor cable select werkt doorgaans altijd. De master zit aan het eind van de lintkabel en de slave halverwege, als ik het mij wel herinner.
    Makkelijker is het een nieuwe schijf te kopen en die op de plaats van de oorspronkelijke bootdisk te monteren. Zie het linkje in mijn ‘eervorige’ post.

Bijdrager
    Tekenmuis1959

Oprechte dank aan iedereen voor al die reacties.
    Zoveel informatie voor een “leek” is heel veel. Vind het doodeng om hieraan te beginnen.
    Ik wil alles eerst alles goed lezen. Heb net die nare ervaring gehad, met alle gevolgen.
    Nogmaals tot zover mijn dank en ga vanavond achter mijn G4 zitten met al deze voorbeelden.

Ik zal het resultaat beslist laten weten, maar gelijk mijn vraag…. hoe is de procedure?
    Moet ik hieronder reageren of een nieuw topic aanmaken?

Volkert

Bijdrager
    Tekenmuis1959

SunKeeper…

Langzamerhand ga ik toch jouw kant op denken. Ga eens kijken op marktplaats. dank.

Bijdrager
    Brombeer

Qua forumpost-procedure, die is er (hier) niet echt. Ga gewoon hieronder door, dit draadje is specifiek genoeg.

Vroeg of laat zal die G4 inderdaad wel een opvolger moeten krijgen, en dat zal met de huidige intel-OSX-versies ook betekenen dat die PPC-software niet meer werkt, want sinds 10.7 zit Rosetta er niet meer in. Dat betekent dus een nieuwere Adobe CS regelen.
    Een Mac Mini mid 2010 (juni 2010-juli 2011) is nog geleverd met 10.6.3/4 (vraag naar de grijze installatiedisks!). De oudere Mac Pro’s kunnen voor de rekenkracht interessant geprijsd zijn, maar ze vreten stroom en nieuwe geheugenreepjes zijn een duur gepuzzel.
    Misschien is een PowerMac G5 nog een alternatief, maar daar passen standaard maar twee SATA-harddisks in (en dan nog kan dat een gepiel zijn).

Om de verschillende Macs met elkaar te vergelijken is de http://www.MacTracker.ca een handig tooltje, voor (de nieuwere versies van) Mac OSX en iOS.

Oh, en denk toch eens na over een ‘huisnerd’…:wink:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.