4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    JapserP

Systeeminformatie

Ik zat laatst eens bij mijn systeeminfo te kijken en eerlijk gezegd heb ik geen idee waar het allemaal voor staat! Zijn er mensen die het leuk vinden om dit uit te leggen? Ik weet in ieder geval wel dat hij snel is…:nerd:

Modelnaam: MacBook Pro
    Modelaanduiding: MacBookPro8,2
    Processornaam: Intel Core i7
    Processorsnelheid: 2 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 4
    L2-cache (per core): 256 KB
    L3-cache: 6 MB
    Geheugen: 4 GB

Bijdrager
    RobinProductions

Het bovenste deeltje zul je wel snappen ;d.
    Cores: het aantal kernen, in jou geval 4.
    Cache: wat lang om uit te leggen, dus kijk hier even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cache.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Kort en niet 100% nauwkeurig (want dan wordt het vaak een ingewikkeld verhaal), maar hopelijk heb je hier wat aan:

Modelnaam: het soort computer dat je hebt.
    Modelaanduiding: het precieze model van de computer — dit verandert bij elke nieuwe versie die Apple uitbrengt.
    Processornaam: welk merk en model processor erin zit. De processor is een chip die de hersens van de computer vormt — zonder héb je eigenlijk geen computer.
    Processorsnelheid: hoe snel die processor is, uitgedrukt in het aantal bewerkingen per seconde dat hij uit kan voeren — 2 GHz is 2,000,000,000 herz, oftewel 2 miljard bewerkingen per seconde. Let wel op: dit zegt op zich weinig over de échte snelheid van de computer, want dat hangt samen met veel meer dingen, waaronder het type processor, beschikbaar geheugen, en nog veel meer.
    Aantal processors: heel eenvoudig hoeveel processorchips er in de computer zitten.
    Totale aantal cores: hoeveel processors er daadwerkelijk aanwezig zijn; in de meeste processorchips zit tegenwoordig namelijk meer dan één processor (in zo’n geval “core” genoemd) — in jouw geval vier op één chip.
    L2-cache en L3-cache: cache is een soort tijdelijk geheugen waarin gegevens staan die de processor binnenkort nodig gaat hebben. Hierdoor hoeft hij het echte (langzamere) geheugen van de computer niet aan te spreken en kan hij sneller bij die gegevens komen, waardoor het hele systeem ook sneller is.
    Geheugen: de hoeveelheid RAM-geheugen van de computer, waarin dingen bewaard worden die nodig zijn terwijl hij aan het werk is. De harde schijf valt hier niet onder.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Even een kleine correctie wat betreft de processor snelheid:
    2GHz betekend niet dat de computer 2 miljard bewerkingen per/sec kan uitvoeren. Een bepaalde bewerking op machinetaal niveau kost 1 tot soms wel 4 klokcyclussen. Een bewerking kan dus plaatsvinden in 1 miljardste seconde, maar het kan ook 4 maal zo lang duren. De actuele performance wordt dus sterk bepaald door de efficiëntie van de geschreven code…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.