5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Systeemfont in Luipaard veranderen

Hallo,

Kan iemand me vertellen of en zoja hoe ik het systeemfont (voor zowel Finder als applicaties) in Luipaard kan veranderen (zonder mijn toevlucht te moeten nemen tot het aanpassen van systeembestanden)? Ik herinner me ooit zo’n unsanity-haxie waarmee dat kon, maar alles werd daar enorrem traag van en in Luipaard lukt het sowieso niet meer. Het lijkt me enorm leuk om Chicago (http://www.dafont.com/pix-chicago.font) weer als systeemfont te gaan benutten (of Adore 64: http://www.dafont.com/adore64.font)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En het lijkt mij ook leuk als je computer dan weer traag wordt.

De standaard fonts zijn “optimized” voor snelheid.
    Maar als je het persé wilt proberen, het kan o.a. met de tool Mac Pilot (shareware)

Geblokkeerd
    Anoniem

Dank je.

Kun je me trouwens eens uitleggen hoe je een font in hemelsnaam ‘optimaliseert’ voor snelheid? Voor zover ik kan nagaan, is Lucida Grande een tamelijk standaard MM font, en zelfs vrij groot.

De vertraging in die tool (waar ik de naam even van kwijt ben) had niet zoveel met het font te maken, maar meer met het feit dat dat tooltje de systeemfonts niet *echt* verving. In plaats daarvan werden de alternatieve fonts ter plekke gerenderd, elke keer weer. Dat betekende dus dat die applicatie altijd van alles moest blijven doen, met als gevolg veel geheugenconsumptie en een trage machine. Ik hoop dat MacPilot dat iets slimmer aanpakt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Net alsdat er verschillende graphics (en audio) formaten zijn heb je ook verschillende font formaten.
    Naast MM (wat al weer verouderd lijkt te zijn volgens de Wiki) heb je truetype, postscript etc.
    Het ene type is dan bvb geschikter voor een printer of variaties zoals bold, italics
    terwijl het andere type maar in één stijl kan staan en snel op het scherm verschijnt. (zoals het system font)

Je hebt fonts die in een bitmap formaat staan of vectorformaat
    De laatste zijn “resolutie-onafhankelijk” d.w.z: ze zijn altijd scherp, ongeacht de font grootte
    Terwijl bitmap blokkerig kan worden. Ze worden echter wel sneller “ge-renderd”.

Mac pilot vervangt het font daadwerkelijk, want daarna kun je mac pilot zelf gewoon uit zetten.
    Het is zoals gezegt shareware (een trial), dus voor continue gebruik zou je dus eigenlijk moeten betalen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Strikt gesproken wordt een bitmapfont natuurlijk überhaupt niet gerenderd (nou ja, door de grafische kaart dan, maar niet door de font engine). Maar goed, da’s een spijker op laag water :)

Trouwens, als ik Lucida Grande eens nader bekijk in mijn system/library/fonts-map, is dat gewoon een standaard Truetype ding (.dfont) zonder bitmaps. En zolang Truetype nog alom in gebruik is (met alle gevolgen van dien) maak ik me over het ‘verouderen’ van andere formaten niet zoveel zorgen…

Maar ik zal MacPilot zeker eens proberen. Lang leve Chicago!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.