23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Ramon

Systeem Mac vraagt 120gb

Hi allemaal,

Mijn systeem vraagt inmiddels ruim 120gb. Lijkt me dat dit niet kan kloppen toch? Hoe schoon ik dit het makkelijkste op?

Bijdrager
    penseel

Kan deze vraag wat uitgebreider is nu wel erg vaag wat het probleem is.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is dan ook precies zijn probleem, dat het vaag is waarom het systeem 120GB vraagt.

;)

Maar ‘Systeem’? Als in Mac HD > Systeem?

Die map is bij mij nog geen 7GB.

Bijdrager
    Shmoo

Heeft dit niet met de snapshots te maken die macOS maakt?

Bijdrager
    GoeieDag

Nee, in principe niet, want er worden maar een beperkt aantal snapshots aangemaakt/bewaard. In principe dan, hè.

TS zal eerst met meer info moeten komen.

Bijdrager
    koen

Wat bedoel je met ‘vraagt’ ?

Bijdrager
    Ramon

Sorry kreeg er via de OMT app geen afbeelding in. Dit is wat er staat.
    Ik vraag me af waarom het systeem de helft van de totale opslagcapaciteit inneemt.

Bijdrager
    KarelWillem

Waar vind je zo’n overzichtje?

Dan kunnen we eens vergelijken.

Bijdrager
    penseel

Daar klopt iets niet bij jou, dit is van mij MacBook Air 250GB.

Bijdrager
    penseel

<p class=”cite”>KarelWillem op 9 juli 2019 om 10:14</p>
    Waar vind je zo’n overzichtje?

Dan kunnen we eens vergelijken.

Over deze Mac/Opslag/Beheer.

Bijdrager
    penseel

En deze is van een Mac (21.5-inch, Late 2013) 1TB.

Bijdrager
    KarelWillem

Ah, right.

Ruwweg alles, behalve het systeem en apps, staat op de harddisk, niet op de SSD.

Mac Pro 3.1:

Bijdrager
    fred44nl

met programma’s zoals OmniDiskSweeper kun je precies zien waar wat zit.

https://www.omnigroup.com/more

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij is er niet zoveel aan de hand. Systeem staat volgens mij voor ALLES bij elkaar wat boven de divider staat.  Plus mogelijk een gedeelte dat Apple niet kan indexeren omdat het daar geen fancy tooltje voor heeft gemaakt.

Dit is iets waar Apple al twaalf jaar op rij wereldkampioen in is. Het overzichtelijk willen maken waar al je geheugen naar toe gaat en dan krijgen ze het voor elkaar en lijstjes te maken die zelfs wiskundige niet begrijpen. Kijk naar de 7 miljoen 38 berichtjes online waar mensen vragen wat ‘Overige’ nu is en wat daar allemaal inzit. Dit is zo ontzettend lelijk maar typisch Apple. Alles heel erg mooi en sexy willen doen maar dan de plank finaal misslaan.

Zijn systeem gebruikt 120+ GB omdat er 50GB Programma’s zijn, 62GB aan documenten. Ik bedoel tel die twee bij elkaar op en je zit op 112 GB dus dan zal links of rechts nog wel ergens iets aan het stokje zijn blijven hangen. Ik denk aan een Snapshot of een opstart-partitie die niet in dit lijstje voorkomt.

Bijdrager
    penseel

@Ramon. Hij heeft wel 50,12 GB aan programma’s is dat niet erg veel.

Dit is van een iMac (27-inch, Late 2009)

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Shmoo op 9 juli 2019 om 12:06</p>
    Volgens mij is er niet zoveel aan de hand. Systeem staat volgens mij voor ALLES bij elkaar wat boven de divider staat.

lijkt me niet:)

bij mij staat onderaan: Systeem 28 GB

boven de streep heb alleen in Documenten 60 GB

Bijdrager
    Shmoo

Heb jij dan niet mogelijk een externe HD aan je Mac gekoppeld waar die bestanden opstaan?

Ik denk even aan mensen die een externe opslag aan hun computer hangen en dan de iTunes bieb extern plaatsen.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Shmoo op 9 juli 2019 om 12:31</p>
    Heb jij dan niet mogelijk een externe HD aan je Mac gekoppeld waar die bestanden opstaan?

nee, nee

ik heb een MacBook Pro met een 256 GB SSD, die voor iets meer dan de helft in gebruik is.

in het lijstje hierboven staat dat ik in Documenten 60 GB heb.

als ik in Finder de Info van Documenten bekijk, dan is het slechts 21 GB

kortom, d’r klopt niks van:)

en dit is wat OmniDiskSweeper er van maakt:

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat dit lijstje dan geen rekening houd met APFS.  Als je schijf APFS geformatteerd is dan tellen duplicaten van bestanden niet mee tegen het geheel. Stel je hebt een .zip bestand van 2GB en je dupliceert deze 5 maal dan zou je schijf met APFS normaal maar 2GB opslag kwijt zijn. De duplicaten bestaan niet echt, das alleen een visuele laag die je te zien krijgt. Een verwijzing naar het originele bestand. Mogelijk dat daarom deze cijfertjes niet kloppen.

Ik zou wel eens zo’n lijstje willen zien van mensen die zeker weten dat ze hun systeem niet APFS hebben geformatteerd.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Shmoo op 9 juli 2019 om 13:02</p>
    Ik zou wel eens zo’n lijstje willen zien van mensen die zeker weten dat ze hun systeem niet APFS hebben geformatteerd.

dan moet ik m’n MacBook Air uit de lappenmand halen.

Bijdrager
    fred44nl

wat een geweldig toetsenbord heeft die MBA toch:)

Bijdrager
    Ramon

@Ramon. Hij heeft wel 50,12 GB aan programma’s is dat niet erg veel.

Dit is van een iMac (27-inch, Late 2009)

@penseel, Er staan nogal veel programma’s van het adobe CC pakket op. Ik zal eens kijken wat er allemaal nog meer op staat. Wellicht kan er inmiddels iets van weg. Maar XCode vraagt bijvoorbeeld ook al bijna 8gb

Bijdrager
    polansky

Grote kans dat dit wordt veroorzaakt door Adobe CC apps.
    Als je gebruik maakt van bijvoorbeeld after effects of premiere pro, dan worden de cache bestanden opgeteld bij het systeem.
    Zo kom je dus al snel aan 120GB of meer.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.