12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    TRET

Systeem installatie lukt niet

Het was weer tijd voor een volledige schoonmaakactie. Ik heb de harde schijf van m’n oude macbook (2008 model geloof ik) helemaal gewist omdat het allemaal zo ontzettend traag liep. Helaas lukt het installeren van 10.6 niet. Ik heb een systeemschijf, maar na ongeveer tien minuten krijg ik de melding “Het installatieprogramma kan de vereiste ondersteuningsbestanden niet kopiëren. Klik op herstart om de computer opnieuw op te starten. Probeer hierna de installatie opnieuw uit te voeren” Dat heb ik nu twee keer gedaan, helaas zonder succes.

Wat kan ik hieraan doen.
    (Overigens heeft deze macbook een defect, de usbpoorten doen het niet.)

Bijdrager
    1984
    TRET op 27 februari 2012

Het was weer tijd voor een volledige schoonmaakactie.

Je hebt geen speciale programma’s nodig om je Mac te onderhouden. De machine doet dit in principe allemaal zelf.Kortom die volledige schoonmaakactie zorgt alleen maar voor problemen,
    Wordt je Mac wat trager, kijk dan eerst of je harde schijf niet te vol zit.

Herinstallatie
    Mocht het toch niet lukken met een individueel programma, dan kun je besluiten het opnieuw te installeren. Let ook eens op de versie van het programma dat je gebruikt. Wellicht helpt een update of upgrade de problemen het hoofd te bieden…………Kijk hier
    http://macmiep.nl/12-problemen.html

Moderator
    unSOUND

Ik denk eerder dat de machine zo traag werkte door een defecte harde schijf…

Bijdrager
    1984

Of te vol…..?

Moderator
    unSOUND

Nee, want de installatie mislukte op een reeds gewiste schijf volgens de eerste post…

Bijdrager
    1984
    TRET op 27 februari 2012

omdat het allemaal zo ontzettend traag liep.

Moderator
    unSOUND

Daarom denk ik ook dat de harde schijf defect is… Een Mac wordt niet zomaar langzamer. Als de machine ineens erg traag wordt, is de kans groot dat het aan de harde schijf ligt. Als vervolgens de installatie mislukt op de schijf nadat hij gewist is, is dat nog een reden om te denke dat het aan de schijf ligt… Een installatie mislukt immers niet zomaar op een blanco schijf.

Bijdrager
    1984
    unSOUND op 28 februari 2012

. Een installatie mislukt immers niet zomaar op een blanco schijf.

Tja de HD testen vanaf een bijgeleverde DVD
    Structuur :Mac OS Uitgebreid (journaled)

Moderator
    unSOUND

De hardware-test controleert de schijf niet, enkel de bestanden en mappen-hiërarchie die er op staat… Op een geformatteerde schijf kan hij dus weinig testen, enkel de SMART status laten zien, die helaas nog vaak “goed” aan geeft terwijl de schijf toch defect is.

Ik zou opstarten vanaf een FireWire schijf of aan een andere Mac hangen in Target-mode, en de schijf controleren met een programma als Smart Reporter.

Bijdrager
    banditbiker
    unSOUND op 28 februari 2012

De hardware-test controleert de schijf niet, enkel de bestanden en mappen-hiërarchie die er op staat… Op een geformatteerde schijf kan hij dus weinig testen, enkel de SMART status laten zien, die helaas nog vaak “goed” aan geeft terwijl de schijf toch defect is.

Ik zou opstarten vanaf een FireWire schijf of aan een andere Mac hangen in Target-mode, en de schijf controleren met een programma als Smart Reporter.

Dat kan komen doordat wanneer de harddisk detecteerd dat er bepaalde sectoren defect zijn en deze aan het relocaten is en de limit van de relocated sectors nog niet bereikt is, de smart status nog goed is. De harddisk is dan wel rete traat omdat het relocaten van sectoren gepaard gaat met een aantal pogingen om de data nog te lezen om vervolgens de sector te relocaten.

Mijn vermoeden is dat de topic starter inderdaad een defecte harddisk heeft.

Bijdrager
    TRET

Bedankt voor alle reacties. Ondertussen heb ik het wel voor elkaar met systeem 10.5! De machine loopt weer als een zonnetje. Harde schijf doet t dus nog.

Bijdrager
    TRET

Ik ben overigens benieuwd of ik 10.6 en wellicht 10.7 er nu wel op krijg. Misschien was de DVD met 10.6 wel stuk?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.