11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

Map met vraagteken na opstarten

Ik heb kennelijk in mijn enthousiasme iets teveel weggegooid van de HD (denk ik).
    Mijn iMac met 10.5.8 start nu niet meer op.
    Hij blijft na de “boing” en nadat het logo met grijs wieltje opkomt steeds opnieuw opstarten maar komt niet verder. Ik krijg nu bij het opstarten een apple logo, een verkeersbord en een map met vraagteken afwisselend te zien.
    Heb al met de “T” opgestart maar via een andere Mac weet ik niet hoe ik verder kan komen.
    Met de “C” opstarten werkt ook niet goed, ik krijg wel de keuze maar dan zegt ie dat er geen 10.4 gevonden is om te updaten.
    Ook 10.3 installeren werkt niet

Wat nu???????

Moderator
    unSOUND

Opstarten met de Leopard DVD en een Archive & Install uitvoeren.

Maar vertel anders eerst eens wat je precies gedaan hebt vóór het mis ging…

Bijdrager
    fatboysmart

Probeer eerst het systeem eens op te starten met de shift toets ingedrukt.
    Hiermee wordt de hele harde schijf nagekeken op fouten.

Mocht je echter echt iets cruciaals weggegooid hebben, dan gaat dit niet werken.

Makkelijkst lijkt me dan om het systeem er opnieuw op te zetten. Je raakt dan je gegevens niet kwijt.
    Dit doe je door de computer op te starten met de originele Leopard CD (door de C ingedrukt te houden), en dan Leopard opnieuw te installeren.

Sleutelbeheerder
    Night

En nu?

De 10.5 DVD erin en herinstalleren en dan kiezen voor de optie om je oude systeem te behouden. Dan wordt er een vers systeem geïnstalleerd maar je houdt je oude instellingen en programma’s. Alleen niet vergeten om daarna even de softwareupdater een paar keer te draaien;)

EDIT
    Ik typ kennelijk te langzaam:P

Bijdrager
    OMT-fan

Met de leopard versie opstarten geeft de melding:

Er is geen OSX10.4 gevonden

Waarschijnlijk is dat door het weggooien corrupt geraakt????

Is het mogelijk om rechtstreeks van de Timemachineschijf het systeem terug te zetten of de hele schijf te kopieren naar de HD??
    Het schijhulpprog geeft aan dat alles OK is…. mmm

Zou het een optie zijn om de HD te formatteren, OSX 10.3 opnieuw te installeren (heb ik de originele CD’s van) en via timemachine de rest terug te halen?

Moderator
    unSOUND

Die melding krijg je bij het updaten. Je moet bij de installatie-opties kiezen voor een Archive & Install.

Bijdrager
    Chrisvdscheer

Lijkt mij een handige optie..

Gewoon je hdd formateren en opnieuw beginnen. Dan je gegevens via time machine terug zetten.
    Lijkt mij een goede oplossing.

Bijdrager
    OMT-fan

OK, ik dacht eerst dat het terugzetten via Timemachine vanaf de HD plaatsvond. Maar nu zie ik dat het vanaf de opstart CD ook kan. Hij draait nu om alles terug te zetten.
    Ik laat wel even weten of het gelukt is.

Bijdrager
    Edwin

Juist het opstarten vanaf DVD is zo krachtig om via Time Machine te restoren. Ik wilde onlangs echt de situatie van een bepaalde datum terug. Ik kwam erachter dat ik de harddisk eerst moest formatteren (via de DVD) omdat ik anders nog een mix kreeg van mijn huidige systeem en de Time Machine restore.

Na de 2e poging heb ik mijn Time Capsule letterlijk een dikke zoen gegeven…

Bijdrager
    Oppie
    unSOUND op 05 maart 2011

Maar vertel anders eerst eens wat je precies gedaan hebt vóór het mis ging…

Dit!

Bijdrager
    OMT-fan

Ik weet niet wat ik precies heb weggegooid, maar na het opruimen van, in mijn ogen, onnodige bestanden, bleef de Mac “boingen” en opnieuw opstarten.
    Gelukkig is alles weer in orde nu, dank zij het terughalen via Timemachine.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.