24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    imathieu

Synthesizer aansluiten op mac?

Is het mogelijk een synthesizer aan te sluiten op een imac om daarmee te werken in combinatie met sibelius en reason e.d.?
    Ik weet dat dat lukt met een keyboard, dus ik veronderstel dat het met een synthesizer ook zal werken.
    Ik hoop alleen op bevestiging van een kenner, zodat ik geen synthesizer zal kopen waar ik niets mee kan aanvangen.
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    Mr Van

moet wel midi hebben. (alleen voor het aansturen)
    als je ook de sounds wilt gebruiken uit deze desbetreffende synthesyser dan zal je ook audio moeten aansluiten via geluidskaart of mengtafel..

succes.

Bijdrager
    imathieu

Hoe bedoel je: moet wel midi hebben?
    Heb je het over de imac of over de synthesizer?

Bijdrager
    deSpaanseRente

Allebei. Anders snap je de term “midi” niet. Wat voor een keyboard is dat dan en hoe sluit je dat dan aan op je mac?

Bijdrager
    formulefan

ik heb de m-auido keystation 49e. Dat keyboard kun je via usb aansluiten op je mac. Werkt dan net zoals midi.

Bijdrager
    donpedrogeer

De m-audio keystation 49e kan je inderdaad zo aansluiten op de USB poort van een iMac.
    Het is een echter geen synthesizer, je kan er alleen maar geluiden mee aansturen die of in je Mac zitten of in een andere geluidsmodule/synthesizer.
    Misschien moet imathieu eerst even wat meer info geven over wat precies zijn bedoelingen zijn:
    Wil je alleen maar geluiden gebruiken uit Reason of een andere Software synth op de iMac kan een controller keyboard zoals de M-audio keystation 49e (of een wat uitgebreidere, grotere broer) al een oplossing zijn.
    Wil hij werken met een echte synthesizer zal er waarschijnlijk ook een midi interface en een mengpaneel cq. audiointerface in de set up moeten komen…

Bijdrager
    Mr Van

Sorry van dat midi, ik gebruik al jaren midi (en geen usb)
    aangezien alle professionele synths nog steeds met midi werken
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Midi

maar usb kan ook ofcourse..

Bijdrager
    lsmisch

Bijdrager
    Hanky Dussen

ALLE synths (van na 1980) hebben een midiaansluitng ! (in en out).
    Dus ja, je kan de geluiden in Reason en Sibelius aansturen, maar je kan ook de geluiden van je synth laten aansturen door de software. Als je die synth-geluiden ook daadwerkelijk (als audio) wilt opnemen, dan moet je de audio-uitgangen van de synth aansluiten op de audio-ingang van de Mac (of audio-interface) en de audiotracks in bijvoorbeeld Garageband acitveren.
    Wat voor synth wil je kopen ?

Bijdrager
    AppelJuice

Waarom een synth en Reason gebruiken, als je wilt beginnen met muziek maken op de Mac ben je dan niet beter af met een midicontroller/keyboard om bijv. Reason mee aan te sturen. Er zijn van vrijwel alle bekende synths patches voor Reason te vinden.

Bijdrager
    GIJay
    ”Hanky

ALLE synths (van na 1980) hebben een midiaansluitng ! (in en out).
    Dus ja, je kan de geluiden in Reason en Sibelius aansturen, maar je kan ook de geluiden van je synth laten aansturen door de software. Als je die synth-geluiden ook daadwerkelijk (als audio) wilt opnemen, dan moet je de audio-uitgangen van de synth aansluiten op de audio-ingang van de Mac (of audio-interface) en de audiotracks in bijvoorbeeld Garageband acitveren.
    Wat voor synth wil je kopen ?

Haha, je idd man, en toch denken die minimal doeds dat ze nu het licht uitgevonden hebben :D:D:D.

Maar dat staat hier niet ter discussie natuurlijk.;)

Bijdrager
    imathieu

Bedankt voor de reacties!
    Mijn enige reden om een synthesizer te kopen i.p.v. een keyboard was dat je met een syntesizer ook kan spelen zonder tussenkomst van een computer.
    Maar ik heb zonet even geïnformeerd naar de prijs van een gemiddelde synthesizer en vind die ietsje te hoog vergeleken met de prijs van een keyboard.
    Binnenkort koop ik hoogstwaarschijnlijk de 49e voor aan mijn imac te koppelen.
    Voor het grote werk gebruik ik wel mijn echte piano. :wink:

Bijdrager
    vogel

Je kan natuurlijk altijd een goeie tweedehands synth kopen. Een Korg M1 of Yamaha SY77 kost tegenwoordig niet zoveel meer en kan nog altijd heel veel. Als je een synth gaat kopen moet je je vantevoren goed informeren. Bovengenoemde synths zijn meer workstations, die van alles kunnen, maar je hebt ook (virtueel) analoge synths, FM synths… Je vindt er heel veel op http://www.vintagesynth.com
    Met een Keystation stuur je via een USB-kabeltje je midi aan. Je Mac krijgt van je keyboard het midisignaal om die en die noot te spelen en de audio wordt gegenereerd door een softwarematige synthesizer. Midi en audio zijn toaal verschillende dingen. De Keystation kan dan ook zelf geen audio produceren, maar dat had je al begrepen.

Bijdrager
    AppelJuice

Zelf heb ik een M-Audio Axiom 25, deze is er ook in een 49 en 61 toets versie.
    Persoonlijk vind ik het een fijn keyboard, het is eigenlijk een midi controller waarbij je bijvoorbeeld heel goed alle parameters in Reason of Ableton kunt aansturen. Ook de drumpads vind ik lekker relaxed dan kun je makkelijk even een beatje inspelen, ik heb een MPC 2000 gehad en de pads zijn vrijwel vergelijkbaar.

Axiom 25

Bijdrager
    Buzz
    ”formulefan”

ik heb de m-auido keystation 49e. Dat keyboard kun je via usb aansluiten op je mac. Werkt dan net zoals midi.

Sterker nog, dat is gewoon MIDI, ook al gaat het over een USB kabel. De verstuurde informatie, en de manier waarop de software ermee omgaat, is puur MIDI.

Bijdrager
    vogel
    ”AppelJuice”

Zelf heb ik een M-Audio Axiom 25, deze is er ook in een 49 en 61 toets versie.
    Persoonlijk vind ik het een fijn keyboard, het is eigenlijk een midi controller waarbij je bijvoorbeeld heel goed alle parameters in Reason of Ableton kunt aansturen. Ook de drumpads vind ik lekker relaxed dan kun je makkelijk even een beatje inspelen, ik heb een MPC 2000 gehad en de pads zijn vrijwel vergelijkbaar.

Axiom 25

Damn, die was nog niet uit toen ik mijn Radium61 kocht en die Axiom (ook met 61 toetsen leverbaar) heeft halfgewogen toetsen! Daar was ik toen naar op zoek. De Keystation Pro was toen ook nog niet uit. Ze zijn goed bezig, daar bij M-Audio.

Bijdrager
    imathieu

Ondertussen heb ik nog wat gezocht naar keyboards op het net met als resultaat de ‘fatar tmk 88’.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Ik vind nergens of je dit keyboard ook kan aansluiten aan de usb-poort van de computer, weet iemand hier meer van?

Bijdrager
    AppelJuice

Nee, niet direct. Hievoor moet je een midi to usb interface kopen. Bijvoorbeeld: de M-Audio uno om maar eens en voordelige te noemen.

Bijdrager
    imathieu

Wat zouden jullie dan doen:
    – Die Fatar tmk 88 + een goedkope midi to usb interface ( 185 EUR op www.musik-produktiv.de)
    – De Keystation 88 es ( 222 EUR op www.musik-produktiv.de)

De Keystation is van een betrouwbaarder merk en die vind ik persoonlijk mooier (maar dat is natuurlijk niet belangrijk bij het maken van muziek :wink: )

Bijdrager
    AppelJuice

Zou je voor je zelf niets eerst eens op een rijtje zetten wat je precies voor muziek wilt gaan maken?
    Je hebt het over Reason in je start post, maar persoonlijk zou ik dan niet alleen maar een midikeyboard kopen maar voor een completere midi controller gaan. Met allerlei extra functionaliteit zoals sliders en rotary knobs om lekker te kunnen pielen.

Straks koop je alleen keyboard en heb je weer spijt dat je voor ongeveer de zelfde prijs een midicontroller had kunnen kopen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb de Fatar net in huis. Overigens nog een stuk goedkoper.

Inclusief gratis usb-midi-interface van M-Audio. En gratis verzending.
    Maandag besteld, woensdag in huis. Zéér netjes.

Zie hier.

Het toetsenbord bevalt me prima. Toetsen slaan lekker aan, voelt ook solide genoeg.
    En kost natuurlijk relatief helemaal niets.

Bijdrager
    vogel

Fatar was volgens mij ooit Studiologic. Dat waren prima masterkeyboards, dus Fatar zal ook wel okee zijn. Persoonlijk heb ik liever een keyboard zonder extra midi-interface. Je hoeft dan minder rekening te houden met extra derde partij-instellingen.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”vogel”

…Persoonlijk heb ik liever een keyboard zonder extra midi-interface. Je hoeft dan minder rekening te houden met extra derde partij-instellingen…

Gek genoeg werkt de M-Audio MIDI-interface die bij die Fatar zat NIET zonder drivers.

Ik heb de Fatar echter op mijn iMac G5 aangesloten met een mee-bestelde ‘no name’ interface.
    En die werkte direct en zonder installeren van drivers.

Bijdrager
    dsm
    ”Mr

Sorry van dat midi, ik gebruik al jaren midi (en geen usb)
    aangezien alle professionele synths nog steeds met midi werken
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Midi

maar usb kan ook ofcourse..

De Roland Fantom X8 werkt ook via MIDI maar kan ook enkel via een USB stekker op je Mac worden aangesloten en werkt dan met bijv. Logic Express.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.