22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    mujana

Synology + Time Machine

Ik gebruik (nog maar sinds enkele weken) een Synology DS916+ nas voor Time Machine backups…d.w.z….dat wil ik graag, máár:
    E.e.a. werkt prima voor een paar dagen (zoals Time Machine dus moet werken)…en na een paar dagen krijg ik bericht, dat ik alles opnieuw moet back uppen…en inderdaad alle backup is dan weg en ik mag weer helemaal opnieuw bijna 1Tb door Time Machine naar mijn nas laten zetten en 8 uur wachten. En ja hoor, vervolgens loopt alles zoals het hoort…voor slechts een kleine week…dan weer bericht..alles opnieuw..etcetc. Inmiddels 4 keer alles opnieuw moeten doen in 4 weken! Heb al verschillende “handleidingen” en artikelen gelezen, maar lukt mij dus nog steeds niet!
    Heeft iemand hier ervaring mee? Goede tips? Graag simpele en stap voor stap tips. Ben volstrekt a-technisch.
    Alvast hartelijke dank!

Bijdrager
    mujana

hopelijk kan iemand mij helpen

Bijdrager
    r.heijma

Loopt je backup via wifi of een draadje?
    Draadje is het snelst en het betrouwbaarst.

Bijdrager
    mujana

Via draad. Bekabeld dus. Las net nog ergens een post uit 2012 waarin hetzelfde probleem beschreven wordt. Geen idee, of hier inmiddels een oplossing voor gevonden is.

Bijdrager
    r.heijma

Ik wil niet zeggen dat het niet kan maar 1TB alsTM backup is wel een hoop.
    Kun je de grote bulk niet uitsluiten en daarvan ergens anders een kopie bewaren.
    Probeer dat eens en kijk of het dan wel goed gaat.
    En je hoeft niet 8 uur te wachten voor de eerste backup klaar is.

Inactief
    Anoniem

Probleem ook met mijn Syno NAS gehad in het begin.
    Wat ik toen heb gedaan is mijn NAS helemaal terug gezet naar fabriek instellingen en DSM opnieuw geïnstalleerd.
    Daarna nooit meer problemen gehad.

misschien helpt dit jou ook?

Bijdrager
    Lifelogger

Gebruik je bij het maken van de backups een speciaal account dat een data limiet heeft op je NAS? Je kunt namelijk instellen hoeveel schijfruimte een gebruiker mag gebruiken op de NAS. Kan zijn dat die limiet dan bereikt is.

Geblokkeerd
    SusanUSA

Ik heb echt nooit problemen met de Synology NAS. Maar ik gebruik dan ook geen Timemachine.

Bijdrager
    mujana

1 Tb gegevens die ik graag bewaren wil. In mijn nas 4x3Tb WD Red schijven (totaal ongeveer 8Tb effectieve ruimte). Ik heb ook een Time Machine backup op een aparte externe hd van 4Tb staan (als extra dus).
    StefanV; bedankt voor de tip! Ik denk, dat ik dat maar eens moet proberen. Hoewel ik dat wel een beetje “eng” vind; heb nas laten instellen door iemand anders (uiteraard was ik daar bij), en ben bang dat ik dan misschien alles verkeerd opnieuw instel. Ga nog over nadenken hoe ik dat dus het best kan voorkomen (misschien schermafbeeldingen van eerdere instellingen maken, alvorens alles terug te zetten naar fabrieksinstellingen).
    Ik heb voor Time Machine geen data limiet ingesteld (en dus in principe ongeveer 8Tb beschikbaar voor 1Tb data ….op dit moment). Het lijkt mij bovendien, dat Time Machine ook bij een data limiet niet iedere paar dagen alles weg moet gooien, maar alleen de oudste backups. Zo werkt Time Machine volgens mij.

Bijdrager
    mujana

Ik kreeg via een ander forum trouwens ook de tip, om Time Machine helemaal niet meer te gebruiken, maar wel SuperDuper. Heb echter geen enkel idee, of dat een goed plan is (ken SuperDuper helemaal niet….net zoals Carbon Copy Cloner…etc…). Werken deze programma’s vergelijkbaar met Tima Machine? Ook te gebruiken met een nas ?

Geblokkeerd
    SusanUSA

Ik zou dan eerder kijken naar bv ChronoSync of tri-Back up. Die bieden meer mogelijkheden om back ups te plannen en kennen diverse back up scenarios.

Moderator
    Night

Dit is overigens een zeer herkenbaar probleem waar heel veel NAS gebruikers tegenaan lopen.
    Zoek maar eens op Google naar “NAS TimeMachine problem”…

Ik zou als ik jou was de laatste tip van @SusanUSA ter harte nemen. Dan omzeil je (de veroorzaker van) het probleem in zijn geheel.

Bijdrager
    mujana

SusanUSA; Bedankt voor jouw advies. Ik heb nog nooit gehoord van ChronoSync of tri-Back up. “Night”(moderator), geeft ook aan, dat dit “goed” is. Ik hoop alleen niet, dat ik aan het ene technisch lastige nas-verhaal (voor mij persoonlijk dan), nog een ander lastig technisch verhaal (ChronoSync) toevoeg. Zoals gezegd ken ik dit niet; is het eenvoudig/simpel in te stellen en te gebruiken?
    Night; klopt..ik lees meer van dit soort verhalen, maar nog steeds geen effectieve oplossing gevonden. Bedankt voor jouw inbreng!
    Inmiddels voor de zoveelste keer een nieuwe backup van alles via Time Machine. Een tip die ik tegenkwam; schakel Wifi uit (op iMac). Gedan dus nu…ben benieuwd hoeveel dagen het duurt, voordat ik wéér een waarschuwing krijg, dat alles opnieuw moet. Als dat weer gebeurt, dan zijn er voor mij nog een beperkt aantal opties:
    – ChronoSync proberen
    – Synology nas DS916+ op Marktplaats (jammer, want slechts een paar weken jong, en kostte wel meer dan 1000 euro)
    – Dezelfde nas uit het raam kieperen bij het grof vuil (ook enigszins jammer)
    Bedankt!

Bijdrager
    ocramarco

Heb in het begin ook eens een keer gehad. Toen alle instellingen op default en timemachine account weggegooit. Opnieuw aangemaakt en draait nu al 2 jaar als een zonnetje althans zonder foutmeldingen. Als je namelijk zoekt op synology en timemachine kom je ook veel tegen dat het uiteindelijk restoren niet goed gaat. Maargoed gebruik het echt als extra backup en de NAS had ik al.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Mujana,

let op, alleen Timemachine maakt een incremental backup, dat doen de andere backup programma’s niet hetzelfde…

BTW, ik gebruik zelf al jaaaaaren een Synolgy NAS met Timemachine, geen problemen…

Geblokkeerd
    SusanUSA
    mujana op 26 januari 2017

SusanUSA; Bedankt voor jouw advies. Ik heb nog nooit gehoord van ChronoSync of tri-Back up. “Night”(moderator), geeft ook aan, dat dit “goed” is. Ik hoop alleen niet, dat ik aan het ene technisch lastige nas-verhaal (voor mij persoonlijk dan), nog een ander lastig technisch verhaal (ChronoSync) toevoeg. Zoals gezegd ken ik dit niet; is het eenvoudig/simpel in te stellen en te gebruiken?

Chronosync wordt geen lastig en al helemaal geen technisch verhaal. Je geeft aan waar je een back up van wilt maken, waar de back up moet worden opgeslagen en wanneer. Je kan Chronosyn 15 dagen gratis proberen trouwens. Hier kan je kijken wat Chronosync kan.

JoopJoopJoop op 27 januari 2017

@Mujana,

let op, alleen Timemachine maakt een incremental backup…

Wat een onzin. Er bestaat genoeg andere software waarmee je ook incrementele back ups kan maken.

Bijdrager
    mujana

ocramarco: Bedankt voor jouw reactie/tip. Ik heb dit inmiddels 4 keer gehad in de 4 weken, dat ik mijn Synology heb. Op dit moment (op basis van een andere tip), eerst maar eens wifi uitgezet op mijn iMac. Nu dus alleen maar bekabelde verbinding die mogelijk is. Misschien helpt dit al. Afwachten.
    Joop (x3);bedankt voor jouw reactie. Blijkbaar kan het gelukkig wel goed gaan met een Time Machine/Synology combinatie.
    SusanUSA; nogmaals dank voor jouw advies. Zodra ik dat informatieve filmpje begrijp, overweeg ik om ChronoSync aan te schaffen. Ik wil natuurlijk mijn gehele iMac backuppen op mijn nas (op dit moment dus bijna 1 Tb gegevens). Ik denk dus niet, dat ik alleen aparte files/bestanden ga backuppen via ChronoSync. Voor specifiek mappen met foto’s (RAW/Tiff en Jpeg), wil ik een aparte 4Tb schijf gebruiken (naast het feit, dat ze dan natuurlijk ook in de volledige ChronoSync backup op mijn nas staan).

Moderator
    Night

Ik gebruik voor mijn daily backups het programma Carbon Copy Cloner. Kan incremental backups maken, je kan een minimale vrije schuifruimte hiervoor ingeven (net als bij TimeMachine gebeurt), de frequentie van de backups, controleert de disk-integriteit, etc etc. Het is maar net wat je makkelijk vind werken.

En, zoals uit het verhaal van Joopjoopjoop al blijkt: sommige mensen ondervinden geen enkel probleem, bij anderen is het een onoverkomelijk en niet op te lossen probleem. Jij behoort helaas tot de laatste categorie.

Bijdrager
    mujana

Bedankt Night. Sommige mensen ondervinden geen enkel probleem (joopjoopjoop)..klopt. Heeft misschien ook wel te maken met beperkte technische benul hier;-)

Moderator
    Night

Was het maar waar. Dan konden we je hier (of m.b.v. andere fora of Google) helpen. Er zijn echter hele fora over volgeschreven zonder daadwerkelijke oplossing.

Geblokkeerd
    Anoniem

Zelf had ik dit probleem ook dus ben ik gestopt met Time Machine. Nu gebruik ik Carbon Copy Cloner op een externe schijf. Je kan die in geval van nood gebruiken om vanaf op te starten met een andere computer wat heel praktisch is.

En tja Time Machine vind ik persoonlijk niks.
    – Eerste ronde duurt enorm lang over het netwerk
    – Updaten tussendoor geeft soms merkbare belasting op netwerk
    – Mocht het eenmaal nodig zijn dan duurt terugzetten via netwerk ook weer heel lang

Bijdrager
    GoeieDag

Waar zette jij die TM backup dan naartoe, no_poo? Een NAS?

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.