20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    riji

Synology-OS X EC: NFS/SMB/AFP?

Ik heb een nieuwe NAS Synology DS716+II met besturing DS 6.0.X.
    Tot nu gebruikte ik altijd het NFS netwerkprotocol om lokaal (vooral media bestanden) te streamen naar mijn Mac Mini (2014, OS X EC).
    Op het Synology gebruikersforum zweert iemand dat SMB een beter (sneller) protocol is, mits je SMB versie 2 of 3 hebt.
    Doorwinterde Apple gebruikers: is dit juist en hoe kan ik zien welke versie mijn Mac Mini en iMac 5k met E.C. kunnen gebruiken?
    Indien SMB te verkiezen valt, geldt dit dan ook ter vervanging van AFP voor bestandstransfer tussen de macs en de syno bij gebruik van een bestandsbeheerder zoals Finder?
    Hoe moet ik dan tewerk gaan in de macs?

Bijdrager
    Vilscon

Ik ben geen technische expert, maar toch al wat jaren ervaring met Mac i.c.m. Synology. En eerlijk gezegd werkt AFP (as far as I know is dat de standaard) een stuk beter dan SMB. Daarnaast zou ik mij eerder zorgen maken of jouw 5 jaar oude NAS het ondersteunt, i.p.v. jouw relatief jonge Mac Mini.

Je kan eerder kijken naar je netwerk infrastructuur (bekabeling tussen diverse apparaten) i.p.v. het aanpassen van het data-transfer protocol (SMB/AFP).

Maar om je vraag écht te beantwoorden:

Maak eerst verbinding met een share op je NAS, vanaf je Mac Mini. Open vervolgens het programma ‘terminal’ en kopieer onderstaande code in je Terminal. Voer het nog niet uit.

smbutil statshares -m

Sleep vervolgens een share (vanuit Finder) in terminal, zodat het pad naar deze share in de terminal te zien is. Druk vervolgens op enter. Nu zal jouw versie komen.

Inactief
    Anoniem

Ik denk dat de TS een DS716-II bedoeld.

Bijdrager
    riji

Inderdaad, sorry tikfout, DS716+II

Bijdrager
    Vilscon

Hm, dan vervalt mijn opmerking deels. Beide apparaten ondersteunen (vrij zeker) SMB 3. Dit kan je wel controleren aan de hand van de code die ik schreef.

Maar wil je je data overdracht (media files of niet) wilt optimaliseren, dan moet je je infrastructuur verbeteren. Je hebt de mogelijkheid voor link-aggregation (2 LAN-poorten). Hiermee kan je maximaal de snelheid van dual-full duplex krijgen (2x 1000Mbs -> ~~ 250MB per seconde). Hiervoor moet je wel een switch hebben die dit ondersteunt (~ €100,- ) en een computer met twee internet poorten. Dit kan je veelal ook realiseren door je ethernet adapter en een USB poort + USB <-> Ethernet adapter te gebruiken. Hiermee creëer je twee ethernet poorten en kan je deze snelheid behalen.

Heb je wel een serieuze snelheid, maar kost je wel een hoop geld. Dat is up to you.:)

Bijdrager
    riji

smbutil statshares -m smb://syno2/

“Invalid parameter. Please correct the URL/Path and try again: Invalid argument”

Bijdrager
    Vilscon

smbutil statshares -m smb://syno2/

Hoe heet jouw Synology? ‘Syno2’ toevallig?

Want het gaat om een ‘share’, dus niet je NAS zelf. Lijkt mij dat je sowieso de share ‘videos’ heb? Connect is met die share via Finder en sleep dát pad is naar de Terminal toe?

Dan zou je vervolgens dit moeten krijgen, lijkt mij:

smbutil statshares -m smb://syno2/videos/

Bijdrager
    riji

Ik krijg dezelfde fout met smbutil statshares -m smb://syno2/video/
    de namen zijn nochtans correct

Bijdrager
    Vilscon

Hm. Ik ben nu niet thuis, dus kan het niet testen voor je. Als ik het niet vergeet kom ik hier vanavond op terug:)

Bijdrager
    riji

OK, ik dank je alvast.

Update: nog wat verder gezocht:

smbutil statshares -a

toont SMB versie van alle shares, zodat het probleem met verkeerde naam van de share kon omzeild worden

SMB_VERSION SMB_2.002

Dit is dus wel een SMB versie die OK is denk ik na wat vlugge lectuur, maar de moeilijkheid van kiezen blijft.

Bijdrager
    madcat

AFP is eigenlijk een wat oudere standaard en in OSX 10.8 en lager is het aan te bevelen.
    Apples strategie is om over te stappen op SMB, dus als je 10.11 draait zou ik lekker SMB gebruiken.

Mocht is issues tegenkomen kan je altijd nog terug vallen naar APF

Bijdrager
    riji

OK, zou je dan ook SMB (versie 2 of 3) gebruiken in plaats van NFS om te streamen van een Synology NAS naar een mac mini (late 2014)?

Bijdrager
    TheBigZ

Wat is je probleem? Als NFS nu werkt, dan werkt het toch?
    Ook al zou SMB sneller zijn, wil je de films versneld afkijken?

Mijn directe antwoord:
    Ik heb ook een Synology NAS. Ik gebruik nog steeds AFP; werkt ook prima. Zodra Apple dat echt niet meer ondersteunt ga ik over op SMB.

Bijdrager
    riji

Ik heb ook een Synology NAS. Ik gebruik nog steeds AFP; werkt ook prima. Zodra Apple dat echt niet meer ondersteunt ga ik over op SMB.

Never change a winning team… is natuurlijk ook een optie.

Ik ben de zaak maar gaan bekijken omdat ik een nieuwe nas heb en mij op het forum SMB werd aangeraden:

http://www.synology-forum.nl/dsm-6-0/eenvoudig-thuisgebruikerext4-of-btrfs/msg199544/#msg199544

“Ook Apple is overgegaan op SMB en verlaat zijn eigen standaard AFP.
    Zorg er wel voor dat je minimaal SMB 2 gebruikt en liever SMB 3.”

Bijdrager
    Vilscon

Vakje ‘Windows bestand service’ aanvinken bleek al voldoende te zijn om m’n Mac automatisch over te laten stappen naar SMB, i.p.v. AFP, wat blijkbaar mijn NAS/Mac nog gebruikte:)

Bijdrager
    riji

Zo heb ik het nu ook gedaan.

Bijdrager
    riji

Ik ben teruggekeerd naar AFP voor bestandstransfer met Finder (Forklift) tussen Synology DS411+ en DS716+II:
    kopiëren van een 4 GB bestand:
    Syno en OSX beiden SMB (2)
    met SMB (versie 2) haalde ik tussen 26 en 29 MByte/sec
    Syno en OSX beiden AFP
    met AFP haal ik tussen de 70 en 90, meestal rond 90 en zelfs regelmatig 100 Mbyte/sec, zelfs tot 115.
    Maar wat nu voor streaming: terug NFS of SMB?

Bijdrager
    TheBigZ

Voor streamen maakt het geen drol uit; de bitrates die je hierboven noemt heb je niet nodig om een film te bekijken. Werkt NFS nu goed? Dan houden zo.

Bijdrager
    riji

Zal ik doen, terugkeren naar NFS, ik kan NFS versie 4 kiezen, maar misschien is dit voor het simpele streamen van mediabestanden (naar MacMini htpc) niet nodig…

Bijdrager
    TheBigZ
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.