8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    jconen

Synology NAS of cloud backup

Voor mijn eenmanszaak, ik werk vanaf verschillende locaties, wil ik een netwerk opzetten om vanaf iedere lokatie bij mijn documenten te komen. Adviseren jullie een dat ik een Synology NAS installeer. bv discstation 218 / 418 of dat ik bv jaarlijks cloudruimte koop bij bv TransIP/Stack?

Bijdrager
    Raf.be

Ik zou zeggen: doe beide, en respecteer de 3-2-1 backup regel. Oftewel:

“The rule is: keep at least three (3) copies of your data, and store two (2) backup copies on different storage media, with one (1) of them located offsite.”

Een backup op een NAS is een goed idee. Deze staat gewoon lokaal, dus in geval van nood kan je snel een reserve-kopie terugzetten. In geval van brand, diefstal, overstroming, … is de kans echter groot dat je zowel je pc als de backup (nas) kwijt bent. Om die reden voorzie je dus ook best een off-site backup (bv. in de cloud).

Ik heb zelf een lokale back-up op een NAS + een off-site backup via backblaze.com (cloud) en ben heel tevreden over die opzet.

Bijdrager
    Shmoo

The rule is: keep at least three (3) copies of your data, and store two (2) backup copies on different storage media, with one (1) of them located offsite.

15 Times Batman Broke His “One Rule”

Volgens mij hebben we het hier over twee verschillende dingen. TS wil op meerdere locaties bij zijn bestanden komen. Volgens mij zijn dat weekendtassen, geen backups van iets.

En voor het andere, backuppen om het backuppen, dupliceren en daarna er mee gaan sjouwen richting meerdere locaties om er een luchthaven in de buurt ligt waar de nieuwe Boeing zo nu en dan moet landen. Good luck! Das allemaal ongein daar ga ik mij in 2019 niet meer tegenaan bemoeien. Das een beetje kansloos.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Shmoo op 30 april 2019 om 17:04</p>
    <p class=”cite”><span style=”font-size: 16px; background-color: #ffffff;”>Das allemaal ongein daar ga ik mij in 2019 niet meer tegenaan bemoeien. </span></p>

Het zou me niet verbazen, als je voor iets in de cloud gaat:)

echter, er is nòg een regel, als het om backuppen gaat:

één backup is hetzelfde als géén backup.

Bijdrager
    TheBigZ

Overal bij je documenten komen kan ook als ze op een compacte HD of SSD staan die je altijd bij je hebt. 2TB past in de zak van je overhemd (zie plaatje).

https://tweakers.net/product/669859/samsung-portable-ssd-t5/

Remote toegang kan inderdaad vanaf je eigen NAS thuis. Synology QuickConnect is daar behulpzaam bij (dwz geen gedoe met NAT settings in je router).

Daarnaast is het regelmatig maken van backups van je (bedrijfskritische) data nog iets om goed te regelen. Dat kun je lokaal doen of in de cloud.

Bijdrager
    Ief

Ik zou al mijn werkbestanden op een externe ssd plaatsen.

Bijdrager
    Zaphod_B

Ik zou je unraid willen adviseren op een custom servertje (als je een beetje technisch bent). Veel sneller en flexibeler dan Synology. Ik heb zelf ook een eenmanszaak en heb enkele jaren Synology gebruikt maar werd *gek* van de traagheid. Unraid is snel en voldoet prima aan mijn eisen. Fijn is ook dat je er naar hartelust Docker containers op kan draaien.

En ja, een NAS is nog geen backup… Backups draai ik ook richting de Cloud, ik gebruik BackBlaze.

Bijdrager
    fixar

Ik denk dat het meest eenvoudige is om de documenten die je op meerdere plekken wilt kunnen benaderen gewoon in een dropbox/onedrive/google drive zet…. voor dat geld kun je echt niet zelf een NAS in de lucht krijgen (en met voldoende bandbreedte voor de upload) en houden.

Backup: Ja graag! 1x lokaal en 1 x offsite.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.