11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    bwaterlot

Synology NAS en OSX: traag

Hallo,

ik bezit sinds kort een NAS van Synology: de DS411
    Geweldig apparaat, hoewel ik één probleem heb: de overdrachtssnelheid van mijn MBPro naar het NAS. Die is tergend traag. Kopiëren van een bestand van 500Mb duurt soms meer dan 20 minuten. Ik heb dit probleem zowel via Wifi als via de kabel en op twee MBPro’s. (één met lion en één met snow leopard).
    Ik heb ook een Mac mini en daar lijkt het probleem minder groot (snow leopard), maar het is toch nog niet zoals ik zou verwachten.
    Ik heb zowel afp als smb al geprobeerd…

Iemand suggesties over wat ik nog zou kunnen proberen of wat er de oorzaak zou kunnen zijn?

Bedankt!

Bart

Bijdrager
    McShamus

Zit het ding aangesloten via een switch, hub of direct?

Bijdrager
    bwaterlot

De Synology hangt via een ethernet kabel aan mijn router (die tevens mijn wireless router is). Die router hangt aan een switch die naar de modem van mijn provider (Telenet BE) gaat.

Bijdrager
    McShamus

Hmm. Kun je de Synology niet beter aan de switch prikken dan? Ik neem aan dat je Macbook ook aan de switch zit? Als je router een 100Mbit uplink naar de switch heeft, dan zal het inderdaad niet bijster snel zijn.

Bijdrager
    bwaterlot

Nee, alles hangt aan mijn router.
    Configuratie is als volgt:

Alles komt binnen via Telenet Modem.
    Achter de Telenet modem hangt een switch. Op deze switch hangt mijn Digicoder voor digitale tv (omdat dat zo moet van Telenet) én mijn router. Die router is mijn wifi router en voedt ook mijn bekabeld netwerk.

Met andere woorden: alle interne apparaten (buiten mijn digicoder) hangen aan mijn router (ofwel bekabeld ofwel wireless)

Bart

Bijdrager
    polansky

Wat is de snelheid van je router, waar je de NAS aan hebt hangen?

Ik schat zo in dat je de Synology hebt hangen aan een router met poorten die slechts 100Mbit kunnen verstouwen, dan blijft er niet veel snelheid over.

Gooi die switch en router overboord, koop voor beide een goede 1Gbit router en switch terug en je kunt je NAS gebruiken zoals jij dat wilt.

Bijdrager
    bwaterlot

Ik heb een Gigabit Router. De DIR-655 van D-link

Bijdrager
    McShamus

Als dit geen dual-channel router is, dan is WiFi zo snel als het langzaamste aangemelde device. Verklaart nog niet waarom data over de interne 4-port switch ook langzaam is.

Bijdrager
    bwaterlot

Dat van die dual-channel, zou het wel eens kunnen zijn…

Bijdrager
    Jorik

Heb je in je MBP de interne netwerkkaart wel een hogere prioriteit gegeven dan de draadloze adapter? Anders zal de MBP alsnog via de Wifi verbinding met je NAS praten, ookal heb je een ethernet stekker aangesloten. Zelf haal ik via wifi op 802.11g ongeveer 3 MB/s en via ethernet bijna 100MB/s (DS411+II). Bij 3MB/s zou die 500MB file er ook maar 3 minuutjes over moeten doen trouwens. Gaat downloaden vanaf je NAS ook zo traag of gaat dat wel sneller?

Bijdrager
    bwaterlot

Om de testen te doen heb ik de wifi-verbinding uit gezet. Via de kabel werkt het perfect en snel. Enkel de wifi gaat traag.
    Het heeft volgens mij te maken met die single band router en met het feit dat er ook nog een repeater staat op het wifi netwerk. Die reduceert de bandbreedte ook nog. Maar zelfs als ik die repeater uit zet, blijft de snelheid laag (puur door die single band router).

Denk dus dat ik eens voor een andere router moet gaan kijken….

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.