3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Synology NAS + 2x WD 3TB schijven.

Ik wil thuis een Synology NAS neer zetten met 2 3TB schijven van WD.
    Alleen zijn op dit moment de schijven best redelijk aan de prijs, opzicht kan dit wel even wachten en heeft het geen grote haast.
    Aan de andere kant als je de beslissing hebt genomen, dan is wachten ook weer moeilijk.

Maar goed, ik ben met Google een beetje aan het rond neuzen hoelang de harde schijven crisis nog aanhoud.
    En op dit moment heb ik een schijf van WD gevonden van 3TB voor €159,-
    Alleen is dit de WD Green, en mijn voorkeur gaat eigenlijk naar de WD Black.
    Als ik het goed heb gelezen op de site van WD, is de Black alleen maar tot 2TB te verkrijgen, en de Green tot 3TB.
    Dus ik dacht, dan maar de WD Green van 3TB, alleen lees ik nu net op het forum van Qnap een verhaal van iemand dat de WD Green niet geschikt is voor RAID.
    Klopt dit, en kan ik dan beter een zwaardere NAS kopen voor 4 schijven met 4x 2TB WD Black?

Ik wil namelijk met de 2 3TB schijven een RAID-1 configuratie draaien, of anders 4x 2TB in een RAID-0+1 configuratie.

Inactief
    Anoniem

Het is over het algemeen waar dat ‘Groene’ schijven niet zo geschikt zijn voor gebruik in een NAS.
    Omdat deze groene schijven over allerlei slaapstand voorzieningen beschikken kun je last krijgen van een te trage startup op het moment dat de schijf uit zijn slaapstand moet komen, ook zorgt deze optie er voor dat de schijven gemiddeld genomen sneller stuk zullen gaan, omdat de schrijfkop iedere keer in de parkeerstand wordt gezet.

Beter is te kiezen voor andere schijven. Zelf zou ik gaan voor 5x2TB.

Momenteel gebruik ik 3x3TB schijven van Hitachi, maar die zou ik niet snel nog een keer kopen. Heb al een RMA achter de rug.

Kijk ook goed op de site van Synology of de schijven die je wilt gaan gebruiken compatible zijn met de NAS die je wilt gaan kopen.

Bijdrager
    Pivni Pes

De WD Green schijven gaan het dan ook definitief niet worden, die slaap functies lijkt me inderdaad niet echt handig.
    Na het lezen lezen van een aantal berichten via Google, denk ik dat voor mij het beste 2x WD Black van 2TB te kopen, en deze in een RAID-0 configuratie te installeren.
    Dit schijnt ook lees en schrijf snelheid voordelen te hebben.
    Via een cronjob is het dan de bedoeling dat er iedere nacht een sync wordt gedaan naar mijn Ubuntu server op mijn werk.
    Gaat de NAS kapot, diefstal, brand of weet ik veel, dan staan mijn gegevens, foto’s en dergelijke veilig op een andere locatie.

Gisteren zag ik WD Black 2TB schijven voor €172,- via Pricewatch, redelijk aan de prijs dus, maar vandaag was de prijs naar €122,- gezakt:eek:
    Nog al een flink verschil, nu twijfel ik aan kopen of nog even wachten.
    Lijk wel aandelen handel :crazy:

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.