9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    dborneman

Synology DS 710+ of 1010+

Ik heb een tijdje geleden een stap eigenlijk meer een uitdaging genomen. De Synology 207+ die het altijd erg goed heeft gedaan en waar ik tevreden over was behalve het feit dat de processor het soms liet afweten heb ik toen ingeruild voor een vele malen krachtigere Mac Mini Server.

Ik ben echter nooit zover gekomen met de Mac Mini server als met de Synology. Er is geen interface waarin echt alles geregeld kan worden, waardoor ik vaak in de terminal moest gaan pielen voor de leukere functies! Niet voor mij weg gelegd in ieder geval! De Mac Mini server nog gloedje nieuw staat inmiddels alweer op marktplaats en ik ben nu op zoek naar een nieuwe Synology.

Ik twijfel op het moment alleen over de keuze die ik het beste kan maken. De opties zijn als volgt:

Synology DS 1010+ met 2x of 5x 2 TB. De twee keer zou een goede instap versie zijn, maar Raid 5 is natuurlijk wel erg aantrekkelijk.
    Komt neer op 1179 euro met 5 hardeschijven of 891 euro met 2 hardeschijven.

De Synology DS 710+ is vrijwel net zo snel als de DS 1010+ als ik het goed heb begrepen, maar de 1010+ heeft toch weer een net iets betere performance. De 710+ kost met 2 hardeschijven: 613 euro. Ik kan de DS 710+ ook uitbreiden met een DX 5 (5 extra hardeshijven) maar dan ben ik uiteindelijk duurder uit als wanneer ik een 1010+ zou aanschaffen.

Het verschil tussen de 1010+ en de 710+ is dermate klein qua prijs dat ik twijfel. De belangrijkste vragen die ik mijzelf hierbij stel is:
    – Hoe groot is het verschil in performance tussen de 710+ en de 1010+: merk ik dit echt in dagelijks gebruik?
    – Wanneer de 710+ volstroomt met data is het dan gemakkelijk uit te breiden met een DX 5 en hoe gaat dit dan met raid configuraties?

Wat zouden jullie doen? Ik denk persoonlijk wel dat de 1010+ een overkill is maar nogmaals het verschil is dermate klein dat ik toch ga twijfelen. Tevens weet ik bij de DX 1010+ zeker dat ik voorlopig (nooit) hoef uit te breiden en direct alles veilig en snel op raid 5 kan configureren alhoewel raid 10 ook nog een optie is;-)

Ter informatie:
    Ik gebruik de synology voor:
    – Downloads sabnzbd/download station
    – Opslaan van videobeelden van 4 beveiligingscamera’s
    – Streamen van films o.a HD
    – Delen van documenten binnen en buiten het netwerk

Ik hoop dat jullie een beetje met me meekunnen denken! Ben benieuwd wat jullie zouden doen! Alvast erg bedankt!

Bijdrager
    Knurfty
    dborneman op 19 september 2010

[…]De Synology 207+ die het altijd erg goed heeft gedaan en waar ik tevreden over was behalve het feit dat de processor het soms liet afweten heb ik toen ingeruild voor een vele malen krachtigere Mac Mini Server. […]

Als je kijkt in dit schema zijn de verschillen inderdaad niet zo heel erg groot. Ik zie dat sabnzbd ook in je lijstje staat, dan is een snelle processor wel handig met het repareren en uitpakken. Met de opslagcapaciteiten van de DS1010+ denk ik dat je een goede investering doet, ook met het oog op de toekomst. Dan kun je tot 5 schijven uitbreiden, bij de DS710+ zijn dat maar 2 schijven intern. Geloof me, met sabnzbd heb je zo je schijven vol staan. :sarcastic: Kijk eens in de Pricewatch naar 2TB schijven, die liggen nu rond de €100,-.

Kortom: DS1010+.

Bijdrager
    dborneman

Ik zat daar zelf inderdaad ook aan te denken en had inderdaad de ervaring dat Sabnzbd best wel wat van de processor vraagt!

Ik denk dat het toch de 1010+ wordt bedankt voor je advies!;-)

Bijdrager
    P3t3r

“- Opslaan van videobeelden van 4 beveiligingscamera’s” …gebruik je de interne webserver van de IP beveiligingscamera’s zoals bijv. http://bewaking.webcam.nl/ of gebruik je de Synology Surveillance software voor bewegingsdetectie te registeren? Dan heb je meer aan een Synology product met een snellere CPU, dus de 1010+

Bijdrager
    TLM

Heb hier zelf een Synology DS1010+ draaien naar volle tevredenheid inclusief de DX510 Extension Unit.

Surveillance Station gebruik ‘k zelf niet dus kan hier niet aangeven hoezeer deze de processor bezet.

Al de rest wat op jou lijstje staat wel, en dat kan die 1010+ moeiteloos aan, alle acties tegelijkertijd blijft de CPU load echt minimaal. Gewoon een zalig toestel :thumbsup:

Bijdrager
    Pieterr

Een andere optie is nog de DS411+. Deze heeft dezelfde processor als de DS1010+ en is even snel. In plaats van 5 heb je dan 4 schijfbays.

Bijdrager
    dborneman
    P3t3r op 19 september 2010

”- Opslaan van videobeelden van 4 beveiligingscamera\’s” …gebruik je de interne webserver van de IP beveiligingscamera\’s zoals bijv. http://bewaking.webcam.nl/ of gebruik je de Synology Surveillance software voor bewegingsdetectie te registeren? Dan heb je meer aan een Synology product met een snellere CPU, dus de 1010+

Ik maak nu gebruik van de interne webserver van de beveiligings camera’s, maar ben hier niet tevereden over en wil daarom de surveillance station van Synology gaan gebruiken.

@TLM kijk dat is mooi om te horen. Welke hardeschijven heb jij er trouwens inzitten?

@Pieterr Ik had ook even naar de DS 411+ gekeken, maar vond deze er niet mooi uitzien. Het zou niet mogen uitmaken natuurlijk, maar uiteindelijk beïnvloed dat toch je keuze;-)

Bijdrager
    Pieterr

Ha ha. Daar had ik nog niet aan gedacht. Mijn NAS staat sowieso uit het zicht, want al die bakkies zijn foeilelijk.:lol:

Bijdrager
    TLM
    dborneman op 20 september 2010

@TLM
    kijk dat is mooi om te horen. Welke hardeschijven heb jij er trouwens inzitten?

momenteel

4 x 1500GB Samsung EcoGreen F2 HD154UI
    4 x 2000GB Samsung EcoGreen F3 HD203WI

kom dus voor de een hele tijd geen schijfruimte meer te kort:smile:

Qua uitzicht is de 710+ en 1100+ inderdaad een stuk mooier dan die 411+ maar zoals Pieterr aangeeft maakt niet veel uit, staat hier ook uit het zicht.
    Al was het maar dat deze toestellen nogmaal lawaai maken, hoe meer schijven hoe meer koeling o.a.
    Geen hels kabaal maar het is wel hoorbaar. Als ze uit het zicht staan heb je daar ook geen last meer van.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.