8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Welcom bij Boorsma

Sync data tussen 2 Mac mini's

Hallo,

Wij zijn sinds gister met de zaak geheel over op Apple. Wij werkten eerst altijd met 2 laptops en iCloud, maar daar zijn nu 2 Mac mini’s voor in de plaats gekomen. Het lijkt ons erg makkelijk als alles op beide macs precies hetzelfde is, dus als ik bijvoorbeeld op Mac 1 een bestand maak of verander dan wil ik dat dat ook op Mac 2 te zien is. Hier gebruiken wij nu tijdelijk Dropbox voor, maar eigenlijk willen wij dat het 2 identieke macs worden, dus zelfs gelijke Dock, achtergrond, prullenbak en bladwijzers. iCloud werkt voor veel, maar niet alles. ik heb gelezen dat OS X Server een oplossing is, wat te koop is in de Mac App Store, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of raadt u ons iets anders aan.

Alvast bedankt,

Mvg
    Welcom bij Boorsma

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt in OS X gemakkelijk een (deel van je) harde schijf delen.
    Als je daar de gemeenschappelijke bestanden op zet, kun je er vanaf beide minis bij.

Bijdrager
    iep

Wat betreft data is het een veel beter idee om gecentraliseerde opslag te hebben, denk aan een NAS of deel de data op 1 Mac mini (zoals TheBigZ aangeeft). Wat betreft de instellingen zoals achtergrond e.d. wordt het aanzienlijk lastiger. Dan moet je echt met profiles, plists en dat soort zaken aan de gang gaan en deze zien te synchroniseren. Dat kan met iets als rsync en vele andere tools maar kun je ook nog technischer (maar wel mooier en heel wat efficienter) doen met tools als puppet en chef. In hoeverre je dit met OS X Server kunt doen weet ik niet. Het biedt wel iets als een roaming profile waarmee je in theorie dingen als achtergrond e.d. gelijk kunt trekken.

Verwacht wel dat je wat concessies moet doen want je kunt niet beide Macs 100% gelijk trekken en gelijk houden (dat eerste lukt nog wel, gewoon klonen, dat tweede is echter het grote probleem). Verwacht ook dat hetgeen je wilt vrij technisch is (met OS X Server het nodige aan profiles opzetten is niet eenvoudig).

Bijdrager
    TheBigZ

Als je per se hetzelfde wilt (blijven) zien op beide Macs kun je overwegen om met de ene Mac via Screen Sharing op de andere Mac te werken. Dan hoef je helemaal niks te doen om beide Desktops hetzelfde te houden.:D

Bijdrager
    Morkan

Bekijk het programma Synk van decimus eens.

Bijdrager
    McWouter

BittorrentSync werkt ook goed, gebruik dit om mijn MacBook Air en Macbook Pro gelijk te houden.

Bijdrager
    Welcom bij Boorsma

Bedankt voor de reacties. Misschien het makelijkst om alle bestanden in een gedeelde map te zetten zoals TheBigZ aangeeft.
    Is Screen Sharing ook een optie? Ik vergelijk het een beetje met een optie van Apple TV. je spiegelt het scherm van een Mac, iPhone of iPad. eén probleem, dan gebruik je een Mac als host of kan ik dan wel beide macs onafhankelijk gebruiken? vast niet.

Bijdrager
    TheBigZ

Screen Sharing was meer als grapje bedoeld. In dat geval doe je al het echte werk op de ene Mac; de andere Mac gebruik je dan alleen om mee te kijken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.