5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Lucide-B

Sync Catalina Music met iTunes library

Hi, ik zoek naar een oplossing die ik met zoeken op internet nog niet tegengekomen ben.

Ik heb een Synology NAS waarop mijn iTunes lbrary staat. Deze is gelinkt met mijn Mac Pro (2012) die niet hoger dan High Sierra kan en dus geen Apple Music library kan draaien.

Nu heb ik een MacBook Pro met Catalina. Kan ik deze syncen met mijn iTunes library op de NAS?

Volgens mij kan het volgens de officiële weg niet maar ik zoek naar een handige ‘workaround’.

Volgens mij is alleen de folderstructuur iets anders wat te ondervidnen is met een paar symbolic linkjes. En de naam van het library bestand alsmede de opzet van het library file verschilt. Als ik die iTunes library file zou kunnen converteren naar een Apple Music library file ben ik uit de brand. maar ben nog niemand tegengekomen die dit voorelkaar heeft gekregen of ook maar op het idee is gekomen om dit te fixen.

..maar wellicht is er een andere oplossing.

Bijdrager
    csteelooper

Dat gaat sowieso niet werken omdat als Apple Music (Catalina) het juiste formaat heeft, iTunes (High Sierra) er nis meer van snapt. Andersom zou je steeds weer tegen de conversie aanlopen, want als de library nog in het formaat van iTunes staat wil Apple Music niets liever dan dit converteren naar dat formaat. Het probleem is dat er nét wat meer verschil zit tussen de twee dan je zou vermoeden. De naam is één verschil, maar zeker niet het enige.
    Los daarvan: op zich is het delen van een library geen probleem, maar als de clients (lees: iTunes/Apple Music) niet dezelfde versie hebben loop je bijna altijd tegen issues op. Kort gezegd gaat het delen van een library alleen goed als de beoogde computers allebei dezelfde versie van iTunes gebruiken, en dat gaat je niet meer lukken. Dit komt omdat Catalina niet meer wil werken met de laatste versie van iTunes die nog niet Apple Music is, en High Sierra kan uiteraard niet werken met Apple Music uit Catalina.

Maar dan even een andere vraag: mag ik weten waarom je aan iTunes gebonden bent? Heeft dat ook met je iDevices te maken? Anders zou je natuurlijk naar andere software kunnen kijken. Een goed alternatief als je met iTunes/Apple Music werkt in combinatie met je telefoon en dergelijke, is iMazing (helaas, niet gratis). Daarmee kun je zelfs weer je apps op je computer beheren.

Als je de integratie van iTunes en je iDevices niet per se nodig hebt, zijn er nog tal van andere alternatieven die je zou kunnen bekijken. In mijn Windows-tijd gebruikte ik WinAmp, maar dat is helaas zo goed als overleden.

Bijdrager
    TheBigZ

Oplossing is simpel, maar wellicht niet bekend bij je.

Er zijn twee manieren om je muziek in iTunes te beheren: (1) Door alle muziek bestanden in je iTunes bibliotheek te importeren. Dat is de standaard methode. (2) Door alleen referenties naar je muziek bestanden in iTunes bij te houden. Daarvoor moet je een vinkje wijzigen in de iTunes settings.

Met methode (2) kun je ervoor kiezen om alleen je muziek bestanden (en niet de iTunes metadata) op je NAS te bewaren. De iTunes metadata zet je dan lokaal op je Mac. Op die manier kun je zowel een oudere iTunes versie op je oude Mac als een recentere versie op een andere Mac gebruiken. De boekhouding moet je dan wel dubbel uitvoeren, dwz een nieuw album dien je dan twee keer in te voeren.

Bijdrager
    Lucide-B

Dank voor de reacties. Methode 2 ga ik onderzoeken maar ik ben er achter gekomen dat er ook een 3e methode is, via een App genaamd Retroactive:

https://github.com/cormiertyshawn895/Retroactive

Bijdrager
    Lucide-B

Retroactive is geweldig! Deze jongens hebben gedaan wat ik in de openingspost voorstelde maar hebben het zelfs een stapje verder genomen.

ITunes draait nu gewoon op Catalina en synct probleemloos met mijn NAS. Super!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.