11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    brelsnok

Symbolic link naar directory?

Vraagje!
    Hoe kan ik een symbolic link maken naar een map en al zijn submappen? Ik ken het ‘ln’ commando nu maar dat werkt allen voor 1 file per keer.
    Ik zou nl. graag via mijn Personal Web Sharing een hele rits bestanden beschikbaar willen stellen zonder dat ik de originele bestanden naar mijn ‘Sites’ map hoef te kopieren.

groeten,
    Jacques

Bijdrager
    ibook2fast

Volgens mij:

ln -s /pad/naar/originele/bestandenmap /pad/naar/websitemap

Bijdrager
    brelsnok

ik krijg dan de melding ‘no such file or directory’ met daarbijgevoegd de het pad van de doelmap.
    Als ik dan vervolgens de doelmap alvast aanmaak en opnieuw jouw commando geef, krijg ik de melding: file already exists:)
    is dat niet een catch22 situatie oid?:)

Bijdrager
    AlexdePalex

Je moet dan niet de volledige doelmap aanmaken, maar tot 1 directory hoger. Voorbeeld

[code:1:d5d5629cd2]mkdir -p /pad/naar
    ln -s /pad/naar/originele/bestandenmap /pad/naar/websitemap
    [/code:1:d5d5629cd2]

Bijdrager
    brelsnok

Dat is precies de situatie die ik had toen ik de eerste melding kreeg: ‘no such file or directory’

is het niet gewoon zo dat symlinks alleen voor files-per-stuk zijn? Zo ja: kan iemand mij een handige manier vertellen om het commando in een klein programmaatje te stoppen? Waarmee je alle onderliggende mappen stuk voor stuk aanmaakt. Ik heb namelijk (nog) geen kaas gegeten van het automatiseren op commandline-niveau in Unix.

Bijdrager
    AlexdePalex

Wat is eigenlijk je doel?

Bijdrager
    brelsnok

ik wil in mijn ‘Sites’ map een aantal files (in mapstructuur) beschikbaar stellen, zodat anderen op het netwerk via ‘Personal Web Sharing’ erbij kunnen. Ik wil alleen niet die files binnen mijn eigen systeem verplaatsen of dupliceren. Dus was mijn idee: een symlink vanuit de ‘Sites’-map naar de mape die zich elder op mijn hardeschijf bevindt.

Via Windows File Sharing kan ik mijn externe HD niet laten zien dus probeer ik het op deze manier.

groeten!
    Jacques

Bijdrager
    brelsnok

Gevonden!

“lndir” is het commando wat ik zocht.
    het is te vinden in /usr/X11R6/bin/

Door in de doelmap te gaan staan en in te typen: [code:1:b312f6cc87]lndir pad/naar/bron/[/code:1:b312f6cc87] wordt de doelmap gevuld met symlinks naar bestanden EN mappen.

Inactief
    Anoniem

Er gaat toch ergens iets fout, ln -s zou echt gewoon moeten werken, ook met directories. Wanneer ik het volgende type: [code:1:f9a3724a95]ln -s /Applicaties apps[/code:1:f9a3724a95]
    staat er een symlink ‘apps’ in de huidige directory die naar /Applicaties verwijst.

Bijdrager
    The – DDD

lndir zou ik overigens NIET gebruiken. Dit command lijkt te doen wat jij wilt, maar doet nog een hele rits andere dingen.

lndir doet een recursieve ln operatie.

Bijdrager
    Maccessory
    ”brelsnok”

ik krijg dan de melding ‘no such file or directory’ met daarbijgevoegd de het pad van de doelmap.
    Als ik dan vervolgens de doelmap alvast aanmaak en opnieuw jouw commando geef, krijg ik de melding: file already exists:)
    is dat niet een catch22 situatie oid?:)

Kan het zijn dat je je doelmap door een forward slash liet volgen?

[code:1:0dc26ead1b]$ mkdir Map
    $ ln -s Map NieuweMap/
    ln: NieuweMap/: No such file or directory

$ ln -s Map NieuweMap
    $ ls -1
    Map
    NieuweMap[/code:1:0dc26ead1b]

Dus zonder forward slash moet het goed gaan.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.