7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Oddie

symbolen en tekens

Hoi,

Een kleine vraag over symbolen en tekens, ik was zojuist aan het typen en Word en wilde de dubbele puntjes boven de letter i hebben, normaal gesproken kwam er een menu balkje om het juiste symbool te selecteren als ik de letter ingedrukt hield op het toetsenbord. Dit werkt niet meer.
    Iemand enig idee hoe ik deze functie weer terug krijg? Dit was namelijk super handig.

alvast bedankt
    Oddie

Bijdrager
    criccric

option U.. loslaten en dan je i:|

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Oddie op 09 december 2013

de dubbele puntjes boven de letter i hebben

Dat heet een trema of een Umlaut, afhankelijk van de taal waarin je aan het schrijven bent:)

Oddie op 09 december 2013

normaal gesproken kwam er een menu balkje om het juiste symbool te selecteren als ik de letter ingedrukt hield op het toetsenbord. Dit werkt niet meer.

Heb je iets veranderd aan je computer of de voorkeuren daarvan sinds het nog wel werkte, en doet het het nog wel in andere programma’s dan Word?

Wat je kunt proberen is de terminal te openen (in /Programma’s/Hulpprogramma’s) en daarin het volgende te typen (of kopieer en plak het van hieronder):

defaults write -g ApplePressAndHoldEnabled -bool true

Druk dan op de Return-toets. Nadat je dit gedaan hebt moet je uit- en weer inloggen, en met ene beetje geluk doen de accenten het weer.

Sleutelbeheerder
    Night

Een ï (en ook een ë) is altijd een trema; de Duitse taal kent alleen een Umlaut op de a (ä), de o (ö) en de u (ü).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik had het over het symbool van twee puntjes in het algemeen, niet alleen die op een i.

Bijdrager
    Targaryen

Inderdaad Jakko!

En als we dan toch die kant op gaan: het is taalkundig gezien geen symbool maar een (diakritisch) teken. Het staat namelijk nergens symbool voor.

Bijdrager
    Oddie

Jakko bedankt, het is opgelost.

Het ging overigens niet alleen over de trema of een Umlaut, maar over alle bijzondere tekens die in de Apple press and hold functie zitten.
    Bij dat het weer werkt, über handig!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.