One More Thing » Community » Forum » iOS Hardware » iPhone » Switchers ervaringen + twijfel

Switchers ervaringen + twijfel

Profielfoto van KR1275

KR1275 op 13 november 2017 #

Ik heb een iPhone 5s en iOS bevalt prima, maar ik heb ook een Xperia tablet met Android en die bevalt ook prima.

Nu wil ik de 5s vervangen en twijfel hevig tussen de iPhone 8 en de Sony Xperia XZ Premium.

Ik vind de Sony veel mooier, de iphone 8 ziet er zo gay uit, maar dan moet ik over naar android. I vind beide gebruiksvriendelijk, maar vind de ‘terug’-knop op de Xperia erg prettig. IOS toont ongeruimder.

Iemand ervaring met een dergelijke switch?
Ik heb verder thuis een mac mini (2x) en een mbp, maar ik maak nauwelijks gebrui van icloud e.d.
Hoe zit het met de inhoud van whatsapp, line en viber??

Ik ben benieuwd….

Profielfoto van Q-collective

Q-collective op 13 november 2017 #

Verwacht je WhatsApp data te verliezen. WhatsApp maakt een backup in iCloud en Android kan daar niks mee. De andere apps ken ik niet zo.

En voor de rest, tja, Android geeft meer flexibiliteit en mogelijkheden, maar iOS geeft naar mijn mening toch meer gebruiksgemak.

Profielfoto van JoopJoopJoop

JoopJoopJoop op 13 november 2017 #

WhatsApp kan toch naar Google drive backuppen???

Mijn keuze zou toch iOS zijn.

Heb hier nog een Xperia Z3 kan je het voor weinig uitproberen..

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 13 november 2017 #

KW, kom er maar in…

Profielfoto van Shyos

Shyos op 13 november 2017 #

KR1275 op 13 november 2017

Ik heb een iPhone 5s en iOS bevalt prima, maar ik heb ook een Xperia tablet met Android en die bevalt ook prima.

Nu wil ik de 5s vervangen en twijfel hevig tussen de iPhone 8 en de Sony Xperia XZ Premium.

Ik vind de Sony veel mooier, de iphone 8 ziet er zo gay uit, maar dan moet ik over naar android.

Ik ben benieuwd….

Switch nu maar snel naar Android… daar zitten alle echte mannen!

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 13 november 2017 #

Haha… yep.

Voor wat betreft syncen met je Mac:
– Contacten, Agenda, en favorieten in je browser (mits Google Chrome): werkt allemaal probleemloos.
– WhatsApp* (en een hele reut andere apps) kun je gewoon weer inloggen en verder gegaan waar je gebleven was.

Verder kun je Android net zo opgeruimd laten lijken als je wilt.
Er zijn launchers in overvloed natuurlijk.

* Backup naar Google Drive:
https://faq.whatsapp.com/en/android/28000019/?category=5245251

Profielfoto van Martin55

Martin55 op 13 november 2017 #

Hmm, ik vermoed dat TS, in de Ajax kantine, aan de aanwezigen vraagt, wat zij van het lied “hand in hand, kameraden ….” vinden🙄

Profielfoto van KR1275

KR1275 op 14 november 2017 #

Reken er maar niet op dat ik daar ooit kom…

Niks tegen gays btw, ben ook lid van die club, maar dat betekent nog niet dat ik een gay-look mobiel wil.

Ik denk dat ik nog een jaartje wacht met kiezen. Misschien gooit Apple het volgend jaar over een heel andere boeg, bijvoorbeeld door een nieuwe designer aan te nemen.

Profielfoto van Martin55

Martin55 op 14 november 2017 #

Ahum … ik denk dat u mijn punt mist. 🙄
Je vraagt op een specifiek Apple forum, wat zij van een Android toestel denken. Dat is, in mijn ogen, hetzelfde als aan een groep Ajax supporters vragen wat zij vinden van het Feyenoord clublied.
Een iPhone als “gay” bestempelen is geheel voor uw rekening en vind ik behoorlijk misplaatst.

Profielfoto van KR1275

KR1275 op 14 november 2017 #

Martin55 op 14 november 2017

Ahum … ik denk dat u mijn punt mist. 🙄
Je vraagt op een specifiek Apple forum, wat zij van een Android toestel denken. Dat is, in mijn ogen, hetzelfde als aan een groep Ajax supporters vragen wat zij vinden van het Feyenoord clublied.
Een iPhone als “gay” bestempelen is geheel voor uw rekening en vind ik behoorlijk misplaatst.

A: genoeg overstappers met ervaring hier. Hebben ze spijt of juist niet
B: ik vind de 8 er gay uitzien. Mijn mening en daarmee basta!

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 14 november 2017 #

KR1275 op 14 november 2017

Genoeg overstappers met ervaring hier.

Hoe weet jij dat? Volgens mij zijn ze er wel, maar toch vrij zeldzaam hier op OMT.

KarelWillem op 14 november 2017 #

A: genoeg overstappers met ervaring hier. Hebben ze spijt of juist niet

A: Hier in huis drie overstappers. En nee, ze hebben geen van allen ooit een moment spijt gehad.*
B: Dit is inderdaad een redelijk misplaatste opmerking. Of je nu wel of niet zelf gay bent.

* Nog een keer toelichten waarom de overstappers blij zijn?
– Aanschafprijs (minimaal 419 euro bij Apple biedt je al aardig wat Android-keus).
– Enorme keuze-vrijheid. Tientallen merken en honderden modellen.
– Alles wat je met je iPhone kan, kan je ook met een Android.
– Sommige dingen werken gewoon eenvoudiger met een Android (bestandsbeheer bijvoorbeeld).
– Je kunt je Android dingen laten doen, die een iPhone niet kan: zoals bepaalde apps starten bij contact met een bluetooth apparaat.
– Vond je de Jailbreak-scéne wel spannend? Dan kun je met een Android helemaal los (zo hebben wij al Android 8 draaien, als de grote merken nog aan het uitrollen zijn).

Hier vind je OMT-bezoekers die Android gebruiken:
https://www.onemorething.nl/community/topic/het-grote-oneplus-x-topic/

Profielfoto van Shyos

Shyos op 14 november 2017 #

Martin55 op 14 november 2017

😂😂😂
Heeft waarschijnlijk hiermee te maken:

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 14 november 2017 #

Dan vraag ik me nog steeds af hoe iets er gay uit kan zien. Iets of iemand kan zich hooguit zo gedragen.
Trouwens, bij zo’n dure telefoon als de ‘8’ zou ik altijd een hoesje nemen. Zie je er ook niets meer van en kan je je er ook niet meer aan storen;-)

Profielfoto van Galapogos

Galapogos op 14 november 2017 #

WhatsApp backup toch alleen naar Google Drive op Android-telefoons? Daar heb je dus niets aan als je je chatarchief van een iPhone naar een Android-telefoon wilt verplaatsen…

KarelWillem op 15 november 2017 #

Dat zou heel goed kunnen ja.
Dat is een mooie gelegenheid om eens lekker schoon te beginnen.:-D

En wil je toch persé al die meuk meehebben naar je nieuwe Android?

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 15 november 2017 #

KarelWillem op 14 november 2017

– Alles wat je met je iPhone kan, kan je ook met een Android.
– Vond je de Jailbreak-scéne wel spannend?

– Nee dus, zeker niet! Je kunt met een iOS heel veel doen wat een op een Android niet kan, zoals Continuity, AirDrop. Zaken die ik dagelijks vele malen gebruik, en niet zonder zou kunnen. Maar dat weet KW allemaal niet, want hij werkt niet met een iDevice, noch met een Mac.
– Spannend is ook de gevoeligheid van Android voor lekken en malware. En de ongebreidelde zucht naar data van Google is ook een dingetje. Maar voor KW is dat idd geen argument, want die plempt al z’n persoonlijke zaken toch wel op internet.

– A: Voor ALLES is simpel een alternatief aan de Android-zijde te vinden.

– B: Het is ook aan de Android-kant geen 1999 meer.
Er zijn hier meer mensen die malware op hun Mac binnenhalen, dan dat ik mensen ken die dat ooit op hun Android-telefoon hebben gehad.
De data-zucht van Google is iets wat je wel vaker hoort. Ook van mensen die op hun Mac dagelijks van die diensten gebruik maken (natuurlijk gebruikt niemand hier bijvoorbeeld de beroemde zoekmachine, Translate en Maps.)

Profielfoto van bartvdv

bartvdv op 15 november 2017 #

@goeiedag

zoals Continuity, AirDrop

“There’s an app for that.”… AirDroid, FileDrop … En de rest is weer dat eeuwige gezeur waar sommigen wel erg goed in zijn.

Exact. En in veel gevallen zijn die ook nog eens een stuk eenvoudiger in gebruik dan de Mac OS variant.

Ik verlang bijvoorbeeld niet meer terug naar de hel die Apple met iBooks heeft gecreëerd. Sleep nu mijn tijdschriften binnen drie seconden via WiFi in de juiste map op mijn telefoon en/of tablet.

Galapogos op 15 november 2017 #

Alhoewel zowel iOS als Android en de daarvoor geschikte toestellen voor- en nadelen hebben, moet ik toch verdedigen dat er wel degelijk zaken zijn die je met een iPhone wél kunt en met Android niet. Natuurlijk geldt dit zeker ook omgekeerd, niet daarvan.

KarelWillem zegt dat er voor ALLES simpel een alternatief aan Android-zijde is te vinden. Dat is dan echter wel sterk afhankelijk van de andere apparaten die je in gebruikt hebt.
– Zo kun je een Apple Watch niet syncen met een Android-telefoon. Dus heb je een Apple Watch, dan zou ik zeker geen Android-telefoon nemen omdat je dan simpelweg niets meer aan je Apple Watch hebt. Biedt Android dan een alternatief? Jawel, maar dan moet je wel eerst een andere smartwatch (Android Wear) kopen.
– iOS-apparaten en MacOS-apparaten onderling werken naadloos samen, denk aan het eerder genoemde Continuity, Handoff, Universal clipboard, Keychain, Airplay, etc. Samenwerking tussen iOS-apparaten en MacOS-apparaten enerzijds en een Android-telefoon anderzijds ligt minder voor de hand. Je zult dan wellicht op je Mac voortaan Chrome moeten gebruiken ipv Safari, Google Docs ipv iWork, Gmail ipv een willekeurige IMAP-maildienst, en van sommige functies denk ik om eerlijk te zijn überhaupt niet dat je het voor elkaar krijgt.

Natuurlijk heeft Android op veel zaken een antwoord, maar als je daar gebruik van wilt maken betekent het dat je niet alleen je iPhone voor een Android-toestel moet inwisselen, maar tevens je andere devices en software op die andere devices moet inwisselen. Prima als dat is wat je wilt, maar denk daar dus wel even heel goed over na als je diep in het Apple-ecoysteem zit.

– Apple Watch; helemaal waar

– Voor wachtwoorden e.d. hebben we natuurlijk prachtige voorzieningen als LastPass e.d. op ALLE devices.

– AirPlay e.d.? Yep; natuurlijk zijn daar ook prima werkende Apps voor.
Ik streamde gewoon muziek en films naar mijn Apple TV (nu niet meer; want… Google Chromecast UHD*).

– Voor e-mail kun je blijven gebruiken wat je nu ook al doet; gewoon lekker je iCloud-adres via iMAP.

Anyway… natuurlijk werken dingen anders dan met iOS, en zul je aanpassingen moeten doen. Het is een ander besturingssysteem.  

* Die dan weer net zo makkelijk mijn iTunes streams oppakt.

Galapogos op 15 november 2017 #

Dat je aanpassingen moeten doen met een andere smartphone, spreekt inderdaad voor zich. Maar die ‘aanpassingen’ zijn afhankelijk van hoe diep je geworteld zit in het Apple-ecosysteem best behoorlijk.

Je noemt als voorbeeld LastPass. Prima, maar dat kun je volgens mij niet gebruiken om bijvoorbeeld de wifi-wachtwoorden van je Android te syncen met de wifi-wachtwoorden van je Mac. Mag je toch weer ieder wifi-wachtwoord op ieder device afzonderlijk gaan invoeren.
Als je draadloos print mag je hopen dat die printer naast AirPrint ook een ander door Android ondersteunt protocol zoals Google Cloud Print ondersteunt, anders wordt het ook lastig.
Airplay van Android naar Apple TV kan wel, maar is er in het verleden ook weleens mee opgehouden omdat Apple iets veranderde waardoor het een tijdje duurde voordat Android-ontwikkelaars weer een weg hadden gevonden om in te haken op Airplay. In de tussentijd heb je dan gewoon pech.
Natuurlijk kun je je iCloud-mailadres of enige andere e-mailvoorziening blijven gebruiken onder Android. Maar via handoff een conceptmail overnemen op de stock e-mail client van je Mac wordt lastig. Misschien niet het meest voorkomende scenario, maar toch.

Ik bedoel hier helemaal niet te zeggen dat Android slecht is of geen oplossingen biedt. En als je naast je iPhone verder niet of nauwelijks andere Apple-apparaten gebruikt dan is een switch van iPhone naar Android bij wijze van spreken zo gemaakt. Maar als je naast je iPhone verder wél veel andere Apple-apparaten gebruikt dan moet je je niet vergissen in de hoge mate waarmee alles naadloos samenwerkt. Natuurlijk prima als je je dat realiseert en desondanks besluit te switchen.

Persoonlijk zou ik als tevreden gebruiker van Macbook + iPhone + Apple Watch + Apple TV + AirPrint-printer + Homekit-domotica + Time Capsule nooit overwegen om mijn iPhone in te ruilen voor een Android-telefoon. Dan dondert namelijk het halve kaartenhuis in elkaar. Apple heeft het slim voor elkaar met deze vendor lock-in. Ben ik naïef om me bewust op te sluiten in dit ecosysteem? Wellicht, maar liever opgesloten in een werkend Apple-ecosysteem dan met heel veel losse diensten, accessoires en producten en veel tijdsinvestering proberen dezelfde naadloze integratie en ervaring voor elkaar te krijgen buiten Apple om.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 15 november 2017 #

KarelWillem op 15 november 2017

Exact. En in veel gevallen zijn die ook nog eens een stuk eenvoudiger in gebruik dan de Mac OS variant.

En die stelligheid van jou irriteert. Want jij zit al tijden niet meer in het Apple ecosysteem, met je Android en Hackintosh. Jij hebt nooit AirDrop en andere diensten gebruikt, heb je in een ander draadje verteld, dus jij weet niet waarover je praat.
Dat er op Android ook appjes zijn met soortgelijke namen als AirDrop e.d., wil niet zeggen dat het werkt zoals op de Mac/iOS, laat staan dat het net zo soepel en betrouwbaar werkt.
Jou ik-roep-maar-wat troll gehalte is nogal hoog.

Met iBooks heb je wel een puntje, maar inmiddels is er in iOS ook een simpel en doeltreffend bestandsbeheer waar je allerlei documenten zo ingooit en op elk ander apparaat kunt lezen.

Profielfoto van Kristof Vantorre

Kristof Vantorre op 15 november 2017 #

Ik zou voor een nieuwe iPhone gaan.
Ik had vroeger een iphone 5S en ben dan naar een galaxy s6 gegaan.
In het begin zeer tevreden, gestart met Android 5.1 en de laatste update 7.0.
Na die laatste update zeer veel apps die blokkeerden en foutmeldingen.
Batterij ging na de update zelfs geen dag meer mee en het toestel was maar 1,5 jaar oud.
Ook de ondersteuning van updates, na 2 jaar krijg je geen grote Android update meer, met iPhone daarentegen 4 of 5 jaar.
Heb ook een iMac, iPad en een Apple tv en ondertussen terug een iPhone aangeschaft, een iPhone 7.
Voor mij geen Android meer.
Als je graag regelmatig een nieuwe smartphone koopt, dan koop je best een Android toestel.

Ik heb een tweedehands Oneplus 2, draaiend op Android 8. En die is per update alleen maar sneller geworden.

GoeieDag op 15 november 2017
KarelWillem op 15 november 2017

En die stelligheid van jou irriteert….

Jij bent de eerste die mijn mening ‘vraagt’. En die geef ik; op basis van mijn ervaringen.

Hierboven zie ik weer een lange post met zaken die ik niet zou kunnen doen met mijn Android.
En dan kan ik weer een heel lange post maken (ja, dat draadloos printen werkt op dezelfde printer die ook draadloos met mijn Mac communiceert bijvoorbeeld), maar dat doe ik niet. Want dat irriteert. .;)

Profielfoto van riji

riji op 19 november 2017 #

Wij hebben hier diverse Apple spullen en ik ging er dan ook van uit dat mijn eerste smartphone een iPhone zou worden, mijn vrouw een iPhone 5s hebbende.
Ik wilde een oled groot scherm in een niet al te groot toestel. Zo moest ik, mits mijn huidig abo 12 maand te behouden, kiezen tussen een Samsung S8= 549 euro (plus gratis draadloos lader)  of iPhone X=1059 euro.
Ik heb de S8 gekocht en ben daar heel tevreden mee.
Ik kende Android enkel van de tijd dat de tablets opgang maakten, maar dit systeem is zoveel verbeterd… ook veel toegankelijker dan iOS. Gesteld op mijn privacy heb ik een Google account kunnen maken zonder gmail adres (gewoon yahoo) en gebruik ik van Google met mijn account niet meer dan de Play store.
Ik hoop dat de X geen commercieel succes wordt opdat de geldhonger van Apple eindelijk een beetje zou matigen.
Om nog terug te komen op de iPhone 8: dit is qua uiterlijk nu toch al een gedateerd toestel, vind ik.

Profielfoto van Ome Kor

Ome Kor op 19 november 2017 #

Ik zie dat inderdaad ook gebeuren bij familieleden en collega’s. Mijn zuster en zwager zijn van de iPhone overgestapt naar Android (Samsung), omdat dat financieel voordeliger voor hun uitpakte. Na enige gewenning bevalt dat hun prima. De meeste apps die ze gebruikte hebben ook een Android versie en anders is er wel een alternatief. Hetzelfde hoor ik van een collega. Volgens mijn zwager is met name Google foto’s stukken beter dan wat Apple biedt. In hoeverre dit representatief is durf ik niet te zeggen, maar het geeft wel te denken.

KarelWillem op 20 november 2017 #

GoeieDag op 15 november 2017

…Dat er op Android ook appjes zijn met soortgelijke namen als AirDrop e.d., wil niet zeggen dat het werkt zoals op de Mac/iOS, laat staan dat het net zo soepel en betrouwbaar werkt….

Yep. Zo soepel en betrouwbaar dat er letterlijk honderden pagina’s te vinden zijn die je helpen om je AirDrop problemen op te lossen.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 20 november 2017 #

Mijn god! Gast hoe lang zit jij nu al op internet om te weten dat over ELK ding wat je kunt verzinnen wel een lijst problemen naar boven komt als je gaat koekelen. Echt KW, doe je nou zo dom, of ben je het echt?!:-?

En omdat jij AirDrop niet gebruikt, en geen idee hebt waarover het gaat, zijn jouw bijdragen in deze puur troll gedrag.

Over dit topic

Gestart op 13 november 2017 door KR1275

Laatste reactie door flierefluiter

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?