9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    stefanve

Switcher Probleem / FireWire maakt mac traag?

Hallo allemaal

Ik ben zins kort een trotse bezitter van een MacMinIntel Coro Solo,

er zit 512mb geheugen in en de mac is/was niet vooruit te branden
    echt maar een paar programma’s open en dat hele ding liep super traag kon echt minuten duren voor dat bij voorbeeld de finder opende. maar ook wisselen tussen een uml tool en writer (bij de intel compiled) kon het echt minuten duren voor dat ik eindelijk wat kon. begon eigelijk mijn oude socket A AMD 2000+ 512mb Windows XP pc te missen daar kon ik dit perslot van rekening wel zonder problemen 5 programma’s open hebben.

Mijn broer heeft een ibook G4 512mb en die had niet dit soort problemen mijn andere broer heeft een powerbook G4 met 1 gieg ook geen probleem. (ik dacht eerst dat het geheugen een probleem veroorzaakte en had al op apple gescholden dat ze zoon configuratie durven te verkopen als het niet werkt)

wat is nu het probleem volgens mij:
    FireWire ik heb namelijk een 400gieg externe harddisk er aan hangen via FireWire en dat ding staat net als de mini altijd aan (spint down als ie niks te doen heeft). nu heb ik hem even lost gekoppeld en lijken alle problemen niet echt meer aanwezig.
    ik kan zelf JDeveloper zonder problemen draaien en heb ik als test ff nog een film er bij aangezet via vlc en Xtools , adium, textmate, en safari + een paar finder schermen en alles gaat redelijk gesmeerd.

eindelijk aan gekomen bij de vraag(en):
    is dit een standaard FireWire probleem dat de mac de IO niet meer bij kan houden (ik dacht dat het idee van firewire was dat een aparte chip hier voor zorgt in tegenstelling tot bv. usb 2)

had de vorige generatie mini’s ook dit probleem of is dit een intel ding

of komt het om dat ik die 400 gieg ook journaling heb gemaakt en word ie daar zo traag van?
    zo ja kan je dat journaling ongedaan maken zonder dat je je data verliest?

of is er iets anders aan de hand?

alvast hartelijk bedankt

Groeten,

Stefan

Bijdrager
    sammerman

Het zou goed kunnen dat spotlight de schijf nog aan het indexeren is. Dit doet hij om er voor te zorgen dat hij voortaan alle data snel kan vinden. Dit proces kan enkele uren duren, daarom is het misschien slim om je schijf aan te sluiten en je mac een nachtje aan te laten staan zodat spotlight kan indexeren.

Bijdrager
    waa

Dit hoort absoluut niet het geval te zijn. Ik heb een mac van 5 jaar oud met een lading Firewire disks, en die geven geen enkel probleem. Journaling ook niet.

Wilde gok: staan er soms een heleboel (zeg: 100 Gb) mp3’tjes op die disk? En staat bij iTunes ‘Sound check’ aan? Want dan is de kans groot dat iTunes het geluidsniveau van die mp3’s nog aan het natrekken is – en daar nog niet mee klaar is.

Kijk sowieso eens met Activity Monitor of er een programma hard aan het werk is. Verder is het gratis ‘Menu Meters’ een fijne menubar programma om dingen als Disk activiteit me in de gaten te houden:

http://www.ragingmenace.com/software/download/MenuMeters.dmg

Bijdrager
    stefanve

merci,

maar hij staat al zeker 5 dagen en als ik even de harddisk niet gebruikt dan hoor ik de harddisk een spindown doen. dus neem ik aan dat ie dan niet meer aan het indexeren is. ook kan ik redelijk snel met spotlight iets op die disk vinden en staat daar alleen maar data op.

maar is er een manier om te kijken of dat spotlight hem nog aan het indexeren is?

Moderator
    unSOUND

Als spotlight aan het indexeren is zie je een wit stipje in het vergrootglas oplichten.

Wat je kunt doen, is de schijf in de lijst zetten die spotlight moet negeren… OF gewoon een keer de hele schijf laten indexeren, dan ben je er ook van af.

Bijdrager
    Guido4ever
    ”Stefanve”

maar is er een manier om te kijken of dat spotlight hem nog aan het indexeren is?

Bij mij ging het vakje in het vergrootglas knipperen.

Edit: net te laat :P

Bijdrager
    stefanve
    ”wawa”

Wilde gok: staan er soms een heleboel (zeg: 100 Gb) mp3’tjes op die disk? En staat bij iTunes ‘Sound check’ aan? Want dan is de kans groot dat iTunes het geluidsniveau van die mp3’s nog aan het natrekken is – en daar nog niet mee klaar is.

er staat idd ruim 100gieg aan mp3’s op helaas staat sound check niet aan….
    ik ga iig even dat programmaatje checken.

wat mij we op valt is dat hij heel veel ” data writen” heeft in korte tijd volgens activity monitor (36 gieg)

in iig allemaal (alvast) erg bedankt voor de super snelle reacties

Bijdrager
    stefanve
    ”unSOUND”

Als spotlight aan het indexeren is zie je een wit stipje in het vergrootglas oplichten.

Wat je kunt doen, is de schijf in de lijst zetten die spotlight moet negeren… OF gewoon een keer de hele schijf laten indexeren, dan ben je er ook van af.

Spotlight lijkt uit ge├»ndexeerd te zijn…

Bijdrager
    vikking

Normaal gebruiken FireWire-devices geen system resources (dus geen RAM of CPU tijd) omdat de FireWire controller helemaal onafhankelijk van de rest van de computer is (buiten stroom natuurlijk :P), in tegenstelling tot USB, dat wel system resources gebruikt (zal wel niet zoveel zijn, maar toch).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.