20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Telcoman

[switcher] GPRS via Bluetooth tussen macbook en Imate K-Jam!

(reeds gegoogled maar kom er niet uit)

Doel: voor elkaar krijgen dat ik via GPRS kan internetten over mijn bluetooth verbinding.

Wil graag vanaf mijn MAC met OS X 10.4 via Bluetooth een verbinding opzetten via de K-JAM. Het lukt me niet dit voor elkaar te krijgen. Weet iemand misschien instructies? Alvast dank!

Bijdrager
    draaischaap

Welkom! Welke telecomprovider heb je?

Je kunt in elk geval ‘gewoon’ met ‘internet connect’ verbinding maken, alsof je inbelt met een modem, maar dan met bluetooth. Voor vodafone op mijn SE T610 zijn dit de instellingen:

telephone number: *99#
    account name: vodafone
    password: vodafone

Voor andere providers weet ik het niet, maar is vast ergens te vinden.

edit: ‘internet connect’ staat gewoon in de programmamap voor het geval je die nog niet gevonden had. Hoe die in het Nederlands heet weet ik even niet.

Bijdrager
    CaDoc

Heb het zelf werken met T-Mobile – ging heel eenvoudig door een internetverbinding aan te leggen via Bluetooth met user en wachtwoord “tmobile” en het nummer *99#

Bijdrager
    sammylvb

…. en hoe maak je dan connectie met je MDA Pro ?

Maak je ook nog aparte modeminstellingen op je Mac ? Ik krijg ze niet aan het praten….

Grtz,

Sammy ;o)

Bijdrager
    CaDoc

Een iMate K-JAM is geen MDA Pro maar een MDA Vario. Het ging heel gemakkelijk, gewoon via “Internetverbinding maken” een internetverbinding opzetten en gaan maar.

Bijdrager
    sammylvb

Klopt, maar zowel de Vario als MDAPro draaien op Windows Mobile 2005, dus maken op dezelfde manier connectie !

Bij mij wil het dus niet lukken. Zou je misschien eens willen kijken wat de verdere settings zijn op zowel je Vario als op je Mac ?

Alvast vreselijk bedankt !

Grtz,

Sammy ;o)

Bijdrager
    pd0b

Ik heb ook precies hetzelfde werken. Maar ik heb wel ergens een “iPAQ GSM” bluetooth-modem script gedownload. Die werkt ook met de MDA Vario (ook Windows Mobile).

iPAQ gsm script:
    http://www.taniwha.org.uk/files/iPAQ-GSM-2005-04.sit

site met uitleg:
    http://justinblanton.com/2006/01/mac-os-x-windows-mobile-bluetooth-modem

Ik heb een abonnement bij T-Mobile (pocket internet totaal), je hoeft geen username en password te gebruiken. Maar het kan zijn dat je wel wat moet invullen, het maakt dat niet uit wat. Als telefoonnummer gebruik je *99#. Ik heb geen vinkjes staan bij “Activeer foutcorrectie en compressie in het modem” en “wacht op een kiestoon alvorens te bellen”.

Het werkt hier erg goed, op mijn werk heb ik vaak uren lang verbinding zonder problemen. Toch handig om je mail te kunnen checken, ssh te kunnen doen etc.

Bijdrager
    Telcoman

Thanks voor alle reacties! Ik ga snel aan de gang met het script….

Bijdrager
    Telcoman

Helaas….nog geen resultaat.

Heb alle aanwijzingen in deze thread opgevolgd:
    1. Ipaq script geinstalleerd en geactiveerd in de bluetooth settings
    2. instellingen:
    – Accountnaam en wachtwoord leeg (toch iets invullen maakt geen verschil)
    – Gebruik TCP headercompressie uit, verstuur PPP-echopakketten aan
    – DNS server ingevuld (leeglaten maakt geen verschil

Als ik probeer de verbinding op te zetten, geeft hij:
    “Verbinding maken met PPP server”
    “Verbinding tot stand brengen…”

Dit staat er in het verbindingslog:

Tue Jul 4 20:01:43 2006 : iPAQ GSM
    Tue Jul 4 20:01:44 2006 : Dialling *99#
    Tue Jul 4 20:01:48 2006 : Serial connection established.
    Tue Jul 4 20:01:48 2006 : Using interface ppp0
    Tue Jul 4 20:01:48 2006 : Connect: ppp0 <–> /dev/cu.Bluetooth-Modem
    Tue Jul 4 20:02:45 2006 : Hangup (SIGHUP)
    Tue Jul 4 20:02:45 2006 : Connection terminated.
    Tue Jul 4 20:03:05 2006 : disconnect script failed
    Tue Jul 4 20:03:05 2006 : disconnect script failed

En vervolgens niets:-(

Iemand een suggestie?

[EDIT]
    Volgens een forum zou ik een * moeten invullen bij username en password. Inderdaad lijkt dat een verschil te maken. Na het opzetten van de verbinding zegt hij”
    ” identiteitscontrole”
    ” Verbreken”

Ook de log ziet er iets anders uit:

Tue Jul 4 20:06:10 2006 : iPAQ GSM
    Tue Jul 4 20:06:11 2006 : Dialling *99#
    Tue Jul 4 20:06:16 2006 : Serial connection established.
    Tue Jul 4 20:06:16 2006 : Using interface ppp0
    Tue Jul 4 20:06:16 2006 : Connect: ppp0 <–> /dev/cu.Bluetooth-Modem
    Tue Jul 4 20:06:18 2006 : PAP authentication succeeded
    Tue Jul 4 20:06:18 2006 : LCP terminated by peer (^@^[)
    Tue Jul 4 20:06:21 2006 : Connection terminated.
    Tue Jul 4 20:06:25 2006 : Serial link disconnected.

Bijdrager
    sammylvb

Top !

Met de tip van pd0B werkt het ook geniaal op mijn MDAPro, Wel moet ik op mijn WindowsMobile device het programma Wireless Modem hebben draaien.

Thanx !!!

Sammy ;o)

Bijdrager
    pd0b

Ik zie in mijn log, CHAP staan in plaats van bij jou PAP. Zou dat het probleem zijn?

Tue Jul 4 22:38:01 2006 : Dialling *99#
    Tue Jul 4 22:38:06 2006 : Serial connection established.
    Tue Jul 4 22:38:06 2006 : Using interface ppp0
    Tue Jul 4 22:38:06 2006 : Connect: ppp0 <–> /dev/cu.Bluetooth-Modem
    Tue Jul 4 22:38:07 2006 : CHAP authentication succeeded
    Tue Jul 4 22:38:09 2006 : Could not determine remote IP address: defaulting to 10.64.64.64
    Tue Jul 4 22:38:09 2006 : local IP address 84.241.192.165
    Tue Jul 4 22:38:09 2006 : remote IP address 10.64.64.64
    Tue Jul 4 22:38:09 2006 : primary DNS address 193.79.242.39
    Tue Jul 4 22:38:09 2006 : secondary DNS address 193.67.79.39

… en daarna had ik prima verbinding

Bijdrager
    CaDoc

Goede tip! Had in het begin hetzelfde probleem en toen opgelost door “terminal window” aan te zetten waardoor het op de één of andere manier veel minder werd.

Bijdrager
    pd0b

Dat snap ik niet. Wat werd veel minder toen je het terminal scherm opende?

Bijdrager
    Ruben
    ”sammylvb”

Wel moet ik op mijn WindowsMobile device het programma Wireless Modem hebben draaien.

Waar vind ik dat programma? Ik ben nou al de hele avond met hetzelfde probleem aan het k****n en krijg maar geen verbinding.:x Ik heb mijn telefoon vandaag eindelijk terug gekregen na een dikke maand ter reparatie te zijn geweest maar ben nu al weer in staat het kreng ergens in de vijver te rotten. Wat een bagger dat Windows, zelfs in de mobile versie!

Bijdrager
    sammylvb

Hey Ruben,

Wat voor telefoon heb je ? Op alle HTC Devices (T-Mobile / Qtek / Orange etc) staat het programma Wireless Modem gewoon in de map Programma’s…

Grtz,

Sammy ;o)

PS : Op de MDAPro zou je ook Linux kunnen draaien :D

Bijdrager
    Ruben

Ik heb de T-Mobile uitvoering, die noemen ‘m de MDA Vario. Zal zometeen eens kijken dan, geloof niet dat ik iets in die richting heb kunnen vinden.

Bijdrager
    sammylvb

Dan MOET het kunnen…. Maar het blijft Windows:evil:

Kijk anders ook even hier . Als je Pocketinfo eventueel nog doorzoekt vindt je ook wel wat je nodig hebt !

Succes !

Sammy ;o)

Bijdrager
    Ruben

Nou, ik heb het uiteindelijk op een iets andere manier voor elkaar gekregen. Gewoon een nieuw buetooth device toevoegen vanaf mijn Mac, daar aangeven dat ik gebruik wil maken van de verbinding van mijn telefoon en dan zelf handmatig op mijn telefoon even verbinding maken met GPRS.

Nadeel is dat ik dus niet vanzelf vanaf mijn Mac kan verbinden, voordeel is dat de verbinding nu over de T-Mobile proxy blijft gaan en graphics wat meer gecompirmeert worden. Het ziet er dan allemaal wat minder fraai uit, maar is wel weer een stuk sneller.:-)

Geen flauw idee meer hoe ik het precies voor elkaar heb gekregen en ik ga er nu ook even niet aan rommelen omdat ik online wil blijven, maar als ik weer opnieuw verbinding moet maken zal ik eens de hele boel opnieuw proberen op te bouwen en wat screenshots plaatsen.

Bijdrager
    Ruben

Ik maak nu al een tijdje gebruik van de GPRS verbinding op mijn MDA om een beetje te chatten en te mailen op mijn Mac, maar ik krijg dus nog steeds geen mail verzonden. .Mac weigert om de een of andere reden te verzenden via de T-Mobile aansluiting en ook als ik als uitgaande mailsever smtp.t-mobile.nl opgeef gaat het niet lukken. De enige manier om nu mail te versturen is via de online webmailer van .mac maar dat kan nooit de bedoeling zijn.

Iemand ervaring met het versturen van mail via de Apple Mail app bij een .mac adres en via de GPRS aansluiting van een MDA van T-Mobile?

Bijdrager
    CaDoc
    ”Ruben”

.Mac weigert om de een of andere reden te verzenden via de T-Mobile aansluiting en ook als ik als uitgaande mailsever smtp.t-mobile.nl opgeef gaat het niet lukken. De enige manier om nu mail te versturen is via de online webmailer van .mac maar dat kan nooit de bedoeling zijn.

Twee oplossingen:
    1. gebruik smtp.gprs.t-mobile.nl
    2. gebruik poort 587 voor de smtp-server op .Mac (zie ook de .Mac support)

Succes!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.