24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    BB

Switcher gaat overstap maken?

Eigenlijk klopt de titel niet want ben nog geen switcher heb immers het product nog niet. Maar dit terzijde.

Na een halfjaar doorsparen (tussen het sparen door per ongeluk een camera gekocht) wil ik eind deze week, nog net voor de back to school actie afloopt, mijzelf een MacBook cadeau doen. Mijn verjaardag is immers 1 november;) Nu heb ik echter nog snel een paar vragen.

Ik wil mijn MB vooral gaan gebruiken, voor intersletten, mail, office en Adium. Nu is dit met elke computer tegenwoordig wel mogelijk. Echter wil ik ook PhotoShop intensief gaan gebruiken, om kleine bewerking toe te passen op mijn eigen geschoten foto’s. Dit zijn geen grote bewerkingen alleen wat kleine aanpassingen. Trekt een AluMB (2,0 GhZ) PhotoShop makkelijk?

Ik ga er natuurlijk mijn oude Acer AL1706 (VGA) monitor veelvuldig op aansluiten zodat ik niet de hele tijd tegen het laptopscherm zit aan te turen. Kan ik tijdens mijn online bestelling gewoon aangeven dat ik ook een mini->VGA kabeltje wil hebben. Deze vervolgens aansluit op mijn monitor kabel en hij doet het? Of zitten er nog kleine addertjes onder het groene gras?

Ik heb momenteel op mijn Windows PC een hele mooie iTunes bibliotheek, iTunes roggelt alle mapjes zelf, maar kan ik het bibliotheek bestandje ook overzetten naar mijn mac of heeft deze ander soort ingedeelde bibliotheekjes? Zodat ik dus niet al mijn albumcovers en afspeellijsten verlies.

Ik ben absoluut geen Gamer, echter ben ik wel al ruim 10 jaar een fervent FIFA fan. Kan ik deze (desnoods onder Windows) draaien op een AluMB. Zeker gezien de nieuwe Nvidea kaart, lijkt dit mij geen probleem te moeten zijn, maar just in case. Mocht dit niet werken is er nog geen man over boord, dan koop ik FIFA dit jaar wel voor de PS2.

Goed. Mochten deze vragen positief beantwoord worden. Dan met name de PS en externe monitor vraag. Dan gaat de MB donderdagavond in bestelling :) Ik heb overigens de MB vanmiddag in iCentre Almere getest en wat een genot om mee te spelen.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Bijdrager
    oldsmelly

DVI –> vga kabeltje tjek
    PS op een macbook , dan zou ik er wel 4GB intern in mikken
    FiFa op een macbook, ehhh geen idee ik game alleen op mijn mac pro

Kortom halen dat ding :D

Bijdrager
    Gates
    ”oldsmelly”

DVI –> vga kabeltje tjek

Niets helemaal goed

Bijdrager
    DouweM

Fifa kan ook. Of het in Parallels of VMWare Fusion draait betwijfel ik, maar in Bootcamp moet dat wel lukken.

Bijdrager
    BB
    ”oldsmelly”

PS op een macbook , dan zou ik er wel 4GB intern in mikken

Is de standaard 2GB niet genoeg dan? Op mijn huidige XP PC heb ik “slechts” 1GB. Ok, het draait niet soepel maar hij doet het wel. Of gaat OS X hier anders mee om?

”Gates”
    ”oldsmelly”

DVI –> vga kabeltje tjek

Niets helemaal goed

Wat bedoel je?

Bijdrager
    sven-
    ”BB”

Trekt een AluMB (2,0 GhZ) PhotoShop makkelijk?

Ja, een MacBook trekt dat goed. Als je met grote bestanden (afbeeldingen) aan de slag gaat is meer RAM aan te bevelen (zoals hierboven al wordt gezegd), maar 2GB is in eerste instantie voldoende.

”BB”

Deze vervolgens aansluit op mijn monitor kabel en hij doet het? Of zitten er nog kleine addertjes onder het groene gras?

Er zitten geen addertjes onder het gras (ben wel benieuwd op wat voor soort dingen je dan zou doelen..)
    Gewoon je monitor met de juiste kabel (mini Display port –> VGA) aansluiten en het zal werken (evt. kun je nog wat dingen instellen in Systeemvoorkeuren –> Beeldschermen)

”BB”

Ik heb momenteel op mijn Windows PC een hele mooie iTunes bibliotheek, iTunes roggelt alle mapjes zelf, maar kan ik het bibliotheek bestandje ook overzetten naar mijn mac of heeft deze ander soort ingedeelde bibliotheekjes?

Dit kan volgens mij ja. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in Mac OS X zitten genoeg van die “Migratie assistenten” die je bij zulke overstap zaken kunnen helpen.

”BB”

Ik ben absoluut geen Gamer, echter ben ik wel al ruim 10 jaar een fervent FIFA fan. Kan ik deze (desnoods onder Windows) draaien op een AluMB.

Ik verwacht dat het wel zal kunnen draaien, maar kijk voordat je iets koopt eerst even naar de systeemeisen (en kijk of je MacBook daar voldoende aan voldoet.)

Verder, welkom op het forum en alvast veel plezier met je Mac:)

Bijdrager
    Pieterr
    ”BB”
    ”Gates”
    ”oldsmelly”

DVI –> vga kabeltje tjek

Niets helemaal goed

Wat bedoel je?

Hij bedoelt dat je geen DVI–>VGA kabel nodig hebt, maar deze kabel. Maar dat wist je zelf al.

Bijdrager
    BB
    ”sven-“

Er zitten geen addertjes onder het gras (ben wel benieuwd op wat voor soort dingen je dan zou doelen..)
    Gewoon je monitor met de juiste kabel (mini Display port –> VGA) aansluiten en het zal werken (evt. kun je nog wat dingen instellen in Systeemvoorkeuren –> Beeldschermen)

Nja, ik las ergens dat er ook kabels van over de €100 waren. Maar deze heb ik mijn geval dus totaal niet nodig. Dat is al een geruststelling.

”sven-“

Dit kan volgens mij ja. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in Mac OS X zitten genoeg van die “Migratie assistenten” die je bij zulke overstap zaken kunnen helpen.

Kijk eens aan, dat vertelt hij dan weer niet in het introductie filmpje van leopard;) Dat scheelt een hoop gedoe met overzetten.

”sven-“

Verder, welkom op het forum en alvast veel plezier met je Mac:)

Dat gaat wel lukken:)

”Pieterr”

Hij bedoelt dat je geen DVI–>VGA kabel nodig hebt, maar deze kabel. Maar dat wist je zelf al.

Ow, op die manier. Ja dat had ik ondertussen al door.

Bedankt allen voor het beantwoorden, het bestellen kan nu met een gerust hart gebeuren :)

Bijdrager
    thouben
    ”BB”

Echter wil ik ook PhotoShop intensief gaan gebruiken, om kleine bewerking toe te passen op mijn eigen geschoten foto’s. Dit zijn geen grote bewerkingen alleen wat kleine aanpassingen. Trekt een AluMB (2,0 GhZ) PhotoShop makkelijk?

Ik zou in jouw geval zeker ook Aperture uitproberen. Ideaal voor kleine aanpassingen het beheren van je foto’s en veel goedkoper dan photoshop..

Bijdrager
    fctje

Jezus Bram beetje laat of niet?:P maarja veel plezier met je nieuwe macbook 8)

Bijdrager
    BB
    ”thouben”

Ik zou in jouw geval zeker ook Aperture uitproberen. Ideaal voor kleine aanpassingen het beheren van je foto’s en veel goedkoper dan photoshop..

Dat programma was me nog helemaal niet opgevallen. Ik heb net op de Apple site zitten kijken en ziet er op het eerste gezicht goed uit. Ik zal zeker de test-versie proberen.

”fctje”

Jezus Bram beetje laat of niet? maarja veel plezier met je nieuwe macbook

Haha. Geraldtje:D Ja, de planning was een halfjaar geleden al, zou hem opgestuurd krijgen via een kennis in Amerika, maar dat ging niet door. Tot ik eindelijk doorhad dat dat niet ging werken kwam de update van de MB er al aan. Daar heb ik nog even op gewacht, maar nu is het moment pas echt daar. Trouwens: BB en FIFA fan, het was niet moeilijk te raden wie ik was zeker :baby:

Bijdrager
    Lacebag

Aperture is echt voor het aanpassen van je foto’s. de kleur, het contrast enz.
    Photoshop kan dat ook maar is meer voor het bewerken van foto’s. Dingen wegpoetsen dat soort acties.

Aan jou de keuze dus, of alle 2 gebruiken natuurlijk.

Beide draaien overigens met gemak op een standaard Macbook.
    Tegen de tijd dat je 2GB het haast niet trekt en je 4GB nodig hebt voor photoshop ben je echt niet meer met hobby fotografie bezig.

Moderator
    Poezenbeest

Voor de migratie van een PC naar een Mac, raad ik aan om de Switch-sectie van de Apple-site door te nemen. De meeste van je vragen zullen daar beantwoord worden.

Een MacBook gaat CS2 en CS3 (Adobe Creative Suite, met o.a. Photoshop) zeker trekken, CS4 ook wel, maar die is natuurlijk weer wat zwaarder. Aperture is inderdaad een erg fijn alternatief voor het bewerken van plaatjes en doet het prima op een MB. Zeker de moeite van het aanschaffen waard, zeker in vergelijking met de prijs voor Photoshop.

De naam van het kabeltje zegt het eigenlijk al… hij converteert het signaal uit de MB naar VGA. Een MB trekt alle monitoren, die volgens een standaard werken en jouw monitor zal dat ook wel doen, want je geeft aan dat hij VGA ondersteunt. Een andere nuttige accessoire is in jouw geval ook een extra toetsenbord en een USB-hub. Met die laatste kan je bijvoorbeeld een muis en een toetsenbord en andere apparaten met één stekker op de MB aansluiten. Weer een punt van aandacht is dat een iPhone bijvoorbeeld een powered hub nodig heeft om op te laden, een iPod daarentegen niet. Wat je dus eigenlijk doet, is zo je eigen dockingstation bouwen… Bij de MB wordt ook iLife geleverd, de aanschaf van iWorks is zeker geen verkeerde keuze, goedkoper dan het Office-pakket, maar compatible en minstens even goed.

Ik raad je trouwens aan om naar een APR (Apple Premium Reseller) te gaan, daar kan je waarschijnlijk een korting afdingen, omdat je verschillende zaken inkoopt. Vraag gewoon eerst eens wat zij voor je kunnen betekenen. Zij rekenen ook een studentenkorting op vertoon van een collegekaart of deelnermerspas. Als zij onder de prijs van de Online Store komen, dan kan je alsnog daar gaan, maar het is zeker de moeite van het proberen waard.

Als je een iPhone hebt, dan raad ik je aan om ook te kijken naar een MobileMe-abonnement, alhoewel er ook gratis alternatieven zijn, is dit de meest makkelijke optie. Voor tachtig euro ook niet echt een halszaak. Ik ben met het opzetten van de gratis variant drie uur bezig en dan zijn die tachtig euro goedkoper…

Bootcamp of Parralells zijn je vrienden als het om je spellen gaat. Voor Parallels zu ik wel wat extra werkgeheugen inslaan en doe dit absoluut niet bij Apple zelf, maar ga naar een APR of naar een PC-boer, die leveren het ook, mits je de juiste specs geeft (staan op de Apple-site). Apple is schrikbarend duur als het gaat om geheugen Zonde van het ged en inbouwen is een koud kunstje.

Zoals gezegd, ga zeker niet alleen bij Apple kijken voor de prijs van het totaalpakket, maar kijk ook bij een APR. De adressen zijn op de site van Apple te vinden.

Inactief
    Anoniem
    ”Zerk”

Een MacBook gaat CS2 en CS3 (Adobe Creative Suite, met o.a. Photoshop) zeker trekken, CS4 ook wel, maar die is natuurlijk weer wat zwaarder.

Foei, Zerk… beetje foute informatie verstrekken. Adobe CS2 is geschreven voor de PowerPC-chip, en draait zéér sloom op intel.

Adobe CS3 & 4 draaien wel prima op de nieuwe MacBook, waarbij CS4 trouwens verrassend snel schijnt te zijn.

Bijdrager
    djpwich

Gebruikt CS4 niet ook al de GPU voor een deel en is het daardoor sneller?
    (Ik roep maar weer eens wat)

Bijdrager
    BB
    ”Zerk”

Voor de migratie van een PC naar een Mac, raad ik aan om de Switch-sectie van de Apple-site door te nemen. De meeste van je vragen zullen daar beantwoord worden.

Die pagina had ik zelf nog niet gevonden. Heb er wat doorheen gebladerd en er is mij al een heleboel duidelijk worden. Dingen zijn vaak simpeler dan je denkt.

”Zerk”

Een MacBook gaat CS2 en CS3 (Adobe Creative Suite, met o.a. Photoshop) zeker trekken, CS4 ook wel, maar die is natuurlijk weer wat zwaarder. Aperture is inderdaad een erg fijn alternatief voor het bewerken van plaatjes en doet het prima op een MB. Zeker de moeite van het aanschaffen waard, zeker in vergelijking met de prijs voor Photoshop.

Ah, dat is toch al een hele geruststelling. Zoals bijna elke antwoord in dit topic mij geruststelt. Aperture ga ik zeker, zoals ik al zei, de proef-versie van proberen.

”Zerk”

Een andere nuttige accessoire is in jouw geval ook een extra toetsenbord en een USB-hub. Met die laatste kan je bijvoorbeeld een muis en een toetsenbord en andere apparaten met één stekker op de MB aansluiten.

Daar baarde ik mij al zorgen over. De MB heeft namelijk “maar” 2 USB aansluiting. Over een USB-hub heb ik nog nooit gehoord, maar ga zeker googlen of ik er wat meer over kan vinden. Bedankt voor de tip!

”Zerk”

Bij de MB wordt ook iLife geleverd, de aanschaf van iWorks is zeker geen verkeerde keuze, goedkoper dan het Office-pakket, maar compatible en minstens even goed.

Die had ik al aan mijn verlanglijstje toegevoegd. Toch bedankt voor de tip, hoor er goede verhalen over.

Ik raad je trouwens aan om naar een APR (Apple Premium Reseller) te gaan, daar kan je waarschijnlijk een korting afdingen, omdat je verschillende zaken inkoopt. Vraag gewoon eerst eens wat zij voor je kunnen betekenen. Zij rekenen ook een studentenkorting op vertoon van een collegekaart of deelnermerspas. Als zij onder de prijs van de Online Store komen, dan kan je alsnog daar gaan, maar het is zeker de moeite van het proberen waard.

Daar ligt ook gelijk het probleem. iCentre bij mij hier in Almere geeft geen korting aan MBO-studenten. Echter via internet kan ik via slim.nl wel een fikse korting krijgen van bijna €100,- en dan ook nog eens een iPod voor 14,- mijn keuze nijgt dan eerder naar de online store.

Bijdrager
    Cybershooter

Ik heb momenteel op mijn Windows PC een hele mooie iTunes bibliotheek, iTunes roggelt alle mapjes zelf, maar kan ik het bibliotheek bestandje ook overzetten naar mijn mac of heeft deze ander soort ingedeelde bibliotheekjes? Zodat ik dus niet al mijn albumcovers en afspeellijsten verlies.

Ik heb ook voor dat punt gestaan toen ik nog pc gebruiker was. Wat ik toen heb gedaan is een externe usb harde schijf gekocht en daarop mijn Itunes bibliotheek (dus mp3 songs) gekopieerd vanaf mijn pc. In de metadata van deze mp3 files zitten de song names en albumcovers verwerkt. Vervolgens importeer je vanaf Itunes op je nieuwe macbook de mp3 songs naar je macbook. Je kan daarbij rechtstreeks importeren vanaf je externe HD. Zorg er in de voorkeuren van Itunes voor dat hij de songs daadwerkelijk overzet naar de itunes music directory. Let er ook op dat je je externe HD in windows in fat32 formatteerd, aangezien de mac in Fat32 kan lezen en schrijven en in NTFS formaat alleen kan lezen. Een externe HD is naderhand ook erg handig voor Timemachine (het automatische backup programma van Leopard), waar je waarschijnlijk ook al het 1 en ander van hebt gehoord.

Bijdrager
    fctje

Trouwens Bram fifa werkt wel aardig hoor, ik speel het ook op mijn macbook gekocht in april in Bootcamp…:)

Bijdrager
    Lacebag
    ”Zerk”

Adobe CS3 & 4 draaien wel prima op de nieuwe MacBook, waarbij CS4 trouwens verrassend snel schijnt te zijn.

Draai CS4 hier op mijn Macbook Pro en het werkt inderdaad sneller als CS3. (ook fijner overigens met die tabbladen en directe controle over brightnes en contrast) Zal denk ik een hoop code weer zijn opgeschoond en omgegooid.

Inactief
    Anoniem

Also, the inclusion of a GPU means better performance with GPU-accelerated applications (such as Adobe’s Photoshop CS4), and the ability to take advantage of the OpenCL technology built into the next version of OS X, named Snow Leopard.

CS4 maakt gebruik van de GPU van de nieuwe MacBook, en is dus een stuk sneller dan CS3.

Moderator
    Poezenbeest
    ”Lacebag”
    ”Zerk”

Zakske en Zerk…. het blijft moeilijk met die oranje, kinderlijke avatars…

Maar excuus… CS4 is dus wel een verbetering… was een vermoeden van mij, geen feit.

Bijdrager
    Ledda

ik wil hier even terugkomen op dat itunes probleem…

Ikzelf heb ook een aardige bibliotheek op pc en de daarbijbehorende ipod classic staan. (lees afspeellijsten, favorieten, album covertjes,…)

Nu weet ik wel hoe ik al m’n muziek van m’n ipod op m’n macbook kan krijgen (senuti) maar wat gaat er dan gebeuren met m’n afspeellijsten en andere statistieken? Ben ik die allemaal verloren, ga ik alles weer van nul mogen instellen?? of is er ergens een wondermiddeltje??

merci:)

Bijdrager
    Pieterr
    ”Ledda”

of is er ergens een wondermiddeltje??

TuneAid

Bijdrager
    Ledda

fantastisch, merci !!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.