30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Hans.

Switchen van Flash naar…

Hallo allemaal,

Het klinkt mss een beetje raar maar ik doe al mijn design werk in flash ik vind de tekenmethode gewoon zo goed gevonden, nou hoorde ik laatst dat Flash niet echt een programma is dat andere mensen ervoor gebruiken maar photoshop en illustrator… Nu heb ik de trial van photoshop gedownload, veel tutorials gelezen, maar het gemak mis ik toch van flash, zelfs de dingen die ik nu doe met photoshop zijn figuren bewerken die ik in Flash heb getekend en heb geexporteerd als .eps… Heb ik iets over het hoofd gezien, is Photoshop echt niet handig om ingewikkelde vormen in te maken? Kijk nou naar mijn avatar, lelijk ok, maar ik heb het in flash gemaakt, zou niet weten hoe ik het in Photoshop moet doen…

Nu is mijn vraag: “Is er nog een ander programma dat veel gebruikt wordt dat (bijna) via het zelfde systeem als Flash werkt?? Of heb ik iets in Photoshop over het hoofd gezien??”

Nu ken ik Fireworks, maar dat is niet wat ik bedoel.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Da Chicken

Bijdrager
    www.project-euh.com

Heb je illustrator al geprobeerd? Dat is net als Flash gebaseerd op vectoren. Ben zelf na veel aankloten in Flash ook overgestapt op illustrator. Photoshop en Illustrator zijn 2 verschillende programma’s!

Bijdrager
    Hans.

Ik ga het eens proberen! Werkt dat ook met dat overlap-systeem?? Maar hoe kan het dan dat mensen de mooiste dingen in Photoshop maken, en het mij gewoon niet lukt??

Moderator
    unSOUND
    ”Da

Maar hoe kan het dan dat mensen de mooiste dingen in Photoshop maken, en het mij gewoon niet lukt??

Dat heet nou ervaring.

Bijdrager
    Hans.

Dat bedoel ik niet:P ik bedoel nu bijv. Probeer twee lijnen te trekken verdwijnt de ene nadat ik de andere heb getekend…

Bijdrager
    klaus

Da Chicken, die mensen werken soms al jaren in het programma van hun keuze. Niet alles in 1 keer willen kunnen.

En ook nog dit. De tool waarmee je het doet zal nauwelijks bijdragen tot de uiteindelijke creativiteit van de persoon achter de computer. Je wordt niet creatief door het gebruiken van tools. Je gebruikt tools om je eigen creativiteit te kunnen uiten, digitaal dan.

Bijdrager
    foobar

is het niet zo dat photoshop bedoeld is om foto’s/afbeeldingen te bewerken niet om dingen mee te maken van uit het niets?

Bijdrager
    iRik

Photoshop is juist bedoelt om dingen mee te maken uit het niets;)
    het heeft niet voor niets allemaal kwasten en honderden tools

mischien is Moho een goed alternatief voor flash.
    (Je kan er ook animaties mee maken e.d. )

Bijdrager
    klaus

Er zijn nog veel designers die het liefste van al werken in Flash voor hun vectoren, en daarbij zweren.
    Illustrator kan allicht een pak meer, maar als je dat niet nodig hebt, of zaken sneller kan in Flash, dan doe je dat gerust.

Niet vastpinnen op een bepaald pakket..

Moderator
    unSOUND
    ”iRik”

Photoshop is vooral bedoeld om een bestaande foto te bewerken.

Illustrator is bedoeld om iets volledig vanaf het begin te maken.

Bijdrager
    OohDie

Ik zou je echt aanraden Illustrator te gaan leren, dat is echt een teken programma.
    Flash is meer animatie en web gericht.
    Helemaal als ik ja avatar zie, zeg ik Illustrator, doen!

Bijdrager
    jandick

Het ligt er aan wat je uiteindelijk met je Illustraties wil doen..Voor animatiemiddelen zou ik zeggen, blijf vooral Flash gebruiken, dat houdt de vectoren lichter..Voor print zeker Illustrator leren gebruiken…

Photoshop is overigens niet bedoeld om in te tekenen…maar om foto’s te bewerken en collages, websites en dergelijke in te ontwerpen…Kortom, alles wat met pixels te maken heeft…

Bijdrager
    SproetS

Ik ben een illustrator en ik teken het liefst in Flash direct met een Wacom. In Illustrator is het mij niet gelukt om gewoon lekker te tekenen. Ik kan in Illustrator wel illustraties construeren. En ook gebruik ik illustrator om later alle Flash tekeningen om te zetten in CMYK.

Inactief
    Anoniem

Illustrator is om dingen te tekenen, Photoshop gebruik je daarvoor als je denkt dat het ervoor is:P
    Maar sinds ik weet hoe Illustrator werkt, kan ik het niet eens meer in Photoshop, dat gebruik ik nu alleen nog maar waar het voor is: foto’s/afbeeldingen bewerken.

Bijdrager
    Lionbass

Wel eens gedacht aan Painter? Als je echt wilt tekenen, zoals ik beroepsmatig doe, hebben Photoshop en Flash het nakijken vergeleken met dat programma (Photoshop gebruik ik wel altijd voor de finishing touch). Flash werkt prima als je superstrakke outlines nastreeft, maar is behoorlijk beperkt natuurlijk als je wat meer expressie/diepte in je plaatjes wilt….

Bijdrager
    iRik
    ”unSOUND”
    ”iRik”

Photoshop is vooral bedoeld om een bestaande foto te bewerken.

Illustrator is bedoeld om iets volledig vanaf het begin te maken.

Photoshop is idd (ook) bedoeld om bestaande foto’s mee te berwerken, maar illustraties worden er ook veel mee gemaakt (vanaf het begin) : http://forums.cgsociety.org/forumdisplay.php?f=137

Moderator
    unSOUND

Schoenen worden ook gebruikt om katten te verjagen, en toch zijn ze daar niet voor bedacht. Idem met Photoshop. Het is bedacht en gemaakt om iets bestaands te bewerken, niet om iets nieuws te creëren.

Dat het kan is wat anders…

Bijdrager
    MacBeer

Zowiezo wil je aanraden om zoveel mogelijk andere programma’s aan te leren. Maar als jij je goed voelt in Flash dan moet je daarin blijven werken. Ik ken genoeg illustratoren die graag tekenen in Flash en niets doen met de interactiviteit ect… puur en alleen om het tekenen.
    Ik begrijp wel dat dit je bevalt omdat het tekenen in Flash toch ‘losser’ gaat dan bijvoorbeeld in Illustrator.

Over het algemeen gebruikt men in de grafische sector 3 programma’s (de zg. ‘Gouden Drie’)

– Photoshop
    Dit gebruikt men voor het bewerken van ‘Pixelbeelden’ oftwel beelden die opgebouwd zijn uit pixels. Dit zijn vooral foto’s maar ook illustraties en andere beelden waar veel halftonen in voorkomen.

-Illustrator
    Logo’s, stansmestekeningen en andere tekeningen die heel ‘clean’ en strak moeten zijn maar ook heel ‘vrij’ gebruikt kunnen worden zodat je ze kan vergroten en verkleinen zonder kwaliteitsverlies.
    Illustrator werkt (net zoals Flash) met vectoren. Dit zijn in feite wiskundige beschrijvingen tussen 2 punten. Er komen geen pixels aan te pas en daarom kun je alles lekker schalen zonder problemen.

– Quark X-Press (nu ook Indesign)
    Dit is een opmaakprogramma. ‘Opmaken’ is het combineren van tekst en beeld (uit Photoshop of Illustrator) tot een layout. Hiermee breng je alles samen en maak je er pagina’s van.

Tegenwoordig overlappen programma’s elkaar steeds meer. Photoshop kan nu veel beter overweg met vectoren en Illustrator kan met verloopnetten hele fraaie halftonen maken. Dus de beschrijvingen die ik heb gegeven gaan niet voor 100% op.
    Maar toch is dit nog steeds voor mij een gouden regel.

In deze fase moet je nieuwsgierig zijn en je nergens op vastpinnen. Blijf vooral doorgaan in Flash maar leer ook te ondekken wat andere programma’s kunnen. Als je dat weet dan kun je programma’s combineren.
    Overigens Junia Balladore gebruikt ook alleen maar Flash om haar illustraties te maken… ja Flash en geen Photoshop.

Bijdrager
    jay03
    ”unSOUND”

Schoenen worden ook gebruikt om katten te verjagen, en toch zijn ze daar niet voor bedacht. Idem met Photoshop. Het is bedacht en gemaakt om iets bestaands te bewerken, niet om iets nieuws te creëren.

Dat het kan is wat anders…

hier doe je photoshop toch iets te kort mee vind ik.
    Met alle brush tools, vingerverf, spons, doordrukken(of hoe de tools ook heten..) kun je echt wel wat meer dan een foto bijwerken. dat het er niet voor bedoeld was is iets anders, dat het kan is belangrijker.
    Er zijn zoveel artiesten die photoshop/wacom gebruiken om digitale tekeningen te maken.
    (die dus niet met vectoren willen werken)
    bijvoorbeeld: http://www.stickydoodle.com/wip/hotupub/dm9/face/index.htm

@lionbas
    ik wil ook gaan beginnen met painter, maar ik vraag me af of het echt een hele verbetering is tov photoshop. Kan je eens een voobeeldje posten met wat je zoal creërt met painter?

Bijdrager
    OohDie

Helemaal met jay03 eens.

Bekijk het werk maar eens van Bert Monroy
    Vooral stuning is zijn laatste werk Damen

Zoals je hier ook op het forum ziet er zijn er genoeg programma’s het is maar wat jij het lekkerste vindt om mee te werken.

p.s. MacBjorn, wist echt niet dat dat ook met flash kon, dat werk van Junia Balladore.
    Zit er in flash dan ook een soort mesh tool?

Bijdrager
    MacBeer

Er zit in Flash wel een mesh-tool maar dit gaat weer anders dan in Illustrator. Ik heb er weinig mee gespeeld dus kan je er niet veel over zeggen.

Bijdrager
    MicMac
    ”OohDie”

Helemaal met jay03 eens.

Bekijk het werk maar eens van Bert Monroy
    Vooral stuning is zijn laatste werk Damen

Wow gaaf werk!

Bijdrager
    sally

Er zit in Flash geen Mesh-Tool, wel zijn in versie 8 de mogelijkheden van de gradient (verloopvullingen) wat uitgebreid. De indruk van Mesh wordt in Flash gewekt door gradients te combineren (ook met behulp van transparantie)

Bijdrager
    OohDie

Thanks Sally, was er zelf ook aan naar aan het zoeken op andere forums. En kon er ook niks over vinden. Bij mij weten kon het ook niet. En MacBjorn Weet je zeker dat het werk van Junia Balladore gemaakt is in Flash, vind het er namelijk heel erg illustrator achttig uit zien. En als je alleen met gradients kan werken is het een hels karwei om die kwaliteit illustraties afteleveren.

Op Flashfocus werd deze vraag trouwens ook gesteld, staan een paar interessante antwoorden tussen.

Bijdrager
    MacBeer
    ”OohDie”

En MacBjorn Weet je zeker dat het werk van Junia Balladore gemaakt is in Flash, vind het er namelijk heel erg illustrator achttig uit zien.

100% Flash volgens haar eigen site.

Giulia Balladore is a graphic designer and illustrator based in Italy currently working in Milan.
    Juniatwork is her online portfolio started in 2002.
    Flash made illustrations and drawings featured are from 2003 to present.

In interviews die ik heb gelezen vertelt ze dat ze ooit ene keer als experiment in Flash is gaan werken en daarbij gebleven is. Ze heeft het werken met Flash tot haar eigen ‘stijltje’ gemaakt. Ze kan er vloeiend mee werken.

Bijdrager
    OohDie

Wat kan ik zeggen; stunning.
    Knap stukje flash.

Maar kan het niet laten dan ook wat illustrator werk tegenaan te gooien.
    Check de site eens van Halim Ghodbane, niet dat ik het werk erg goed vind.
    Maar de techniek er achter, allemaal illustrator.
    Check vooral zijn outline’s!

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”Da

Dat bedoel ik niet:P ik bedoel nu bijv. Probeer twee lijnen te trekken verdwijnt de ene nadat ik de andere heb getekend…

Met de pen-tool zeker? Daarmee maak je geen lijnen maar paden, waarmee je bijvoorbeeld een uitknippad kunt maken om een foto vrijstaand te maken.

Bijdrager
    sally

Ook realisme en stofuitdrukking is mogelijk in Flash.
    Zie bijvoorbeeld de kiwi van de vector kid. (tutorial)
    (niet eens een recente versie van Flash voor nodig)
    http://www.vectorkid.com/tutorials.html

Bijdrager
    Hans.

Nee, ik wil niet alles opeens kunnen hoor… maar ik schrok gewoon ff van de tools bij photoshop… Ik ben ongeveer al 3 a 4 jaar bezig met flash en combineer dat met photoshop (om bijv. onze schoolkrant op te maken, natuurlijk in samenwerking met indesign…), maar hoorde van mensen dat ze alles gewoon in photoshop deden, ookal was ik naar een progje aan het zoeken waarmee ik maar 1 programma nodig heb i.p.v. 2, dus ik kijken naar de tools van photoshop maar vond ze een beetje onhandig… vooral met al die layers… dus eigenlijk vroeg ik me af of ik iets over het heeofd zag, maar ik dacht laat ik dan maar gewoon naar een vervangend programma vragen, heb mijn vraag dus mss een beetje verkeerd gesteld…

Da Chicken

Bijdrager
    jay03

layers kunnen je beste vriend zijn hoor;) als je ze goed gebruikt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.