20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    ST

Switchen van Apple naar …… (iets anders)

Sinds enkele dagen heb ik een verticale witte balk over de monitor van m’n 17″ PowerBook G4. Soms verdwijnt/vervaagt ie even. Maar steeds hinderlijk aanwezig.

Met een Premium Reseller contact gezocht en het probleem kan opgelost worden door het gehele display te vernieuwen. Kosten 674 euro. De Powerbook is twee jaar oud.

Op aanraden van de reseller contact gezocht met Apple Nederland. Konden niets voor mij doen want het zou niet eerlijk zijn t.o.v. de mensen die een AppleCare Protection Plan hebben gekocht. Is wellicht iets voor te zeggen maar ik zit er maar mooi mee. Ik vroeg trouwens niet om een volledige vergoeding, ik vond 674 euro alle te gortig voor een kwaliteitsproduct van twee jaar oud. Ik bedoel… als ik ‘m nu uit m’n handen had laten vallen had je me niet gehoord.

Ik weiger met windows te gaan werken dus ga ik van de week maar eens overstappen op een Aldi laptop met Linux. Overstappen, dat wel, maar niet meer naar een Mac.

Ik wil er niet te zuur of huilerig over doen maar wil overstappers wel wijzen op problemen waar je bij Apple tegenaan loopt.

Moderator
    unSOUND

Defecten komen bij elk product van elk merk voor, dus wat je ook koopt, je loopt de kans dat het kapot gaat, Apple is daar geen uitzondering in. Zelfde geldt voor jouw defect dat na de garantie niet (deels) vergoed wordt. Dat heb je met Laptops van Apple, Koelkasten van Zanussi en auto’s van Ford… Dus naar een ander merk overstappen om zoiets s zinloos… maar ga gerust je gang.

En het is ook vreselijk kort door de bocht om te zeggen dat je mensen wilt waarschuwen waar ze tegen aan gaan lopen… Het is iets waar ze tegenaan KUNNEN lopen, en nogmaals daar kunnen ze altijd tegenaan lopen, wat ze ook kopen, en van welk merk het ook is.

Bijdrager
    Nietzman
    ”ST”

Ik wil er niet te zuur of huilerig over doen maar wil overstappers wel wijzen op problemen waar je bij Apple tegenaan loopt.

Uhuh, want Medionbakken gaan niet stuk natuurlijk.

Maar Apple zou inderdaad wel wat mogen doen aan die brakke garantieregeling van ze. Zelfs op zo’n Medionbak krijg je gewoon twee jaar garantie, en ik pas er eigenlijk ook voor om extra te gaan dokken voor een garantie waar ik eigenlijk gewoon recht op heb.

Bijdrager
    jf

Ja, natuurlijk: ook bij andere merken gaat weleens wat kapot. Het verschil is dat die merken intussen wel gewoon 2 jaar garantie geven én dat je voor die merken minder betaalt voor een (in theorie, geen rekening houdend met persoonlijke voorkeuren) vrijwel gelijkwaardig product.

Anderzijds gaat in dit geval de vergelijking echter weer niet helemaal op. De computer is 2 jaar oud (en ik neem aan meer dan 2 jaar oud, als in 2 jaar en 1 maand of iets dergelijks) en in dat geval had ook Medion geen garantie meer gegeven. En coulance zal er ook bij hen waarschijnlijk dan ook niet meer inzitten. Dan rest slechts de troost dat de afschrijving minder zou zijn geweest dan bij een Apple.

Ik blijf wel een ongemakkelijk gevoel houden bij het Apple Care Portection Plan, net zoals ik dat heb bij al die andere ‘verlengde garantie’producten. het geeft toch het gevoel dat je bij een product dat toch als kwaliteitsproduct wordt gepresenteerd, voor goede service alsnog moet bijbetalen.

Veel andere producenten van kwaliteitsproducten hebben inmiddels beter begrepen dat je dan beter de aankoopprijs wat hoger kunt maken om die service aan iedere klant te bieden. Het zou Apple sieren als ook zij dit eens gingen doen.

Als fabrikant van kwaliteitsproducten heb je toch wel zoveel vertrouwen in je product, dat je de kans dat heel veel mensen gebruik moeten maken van je service erg klein is?

Bijdrager
    ST

Natuurlijk gaan Medion bakken ook stuk. Maar het kost dan ook geen drol om ze te vervangen. Van een A-merk verwacht je alleen dat ie het langer volhoud zonder problemen.

Waarom zou je een Volvo kopen als je met een Hyundai ook van A naar B komt?

<quote>
    Defecten komen bij elk product van elk merk voor, dus wat je ook koopt, je loopt de kans dat het kapot gaat, Apple is daar geen uitzondering in.
    </quote>

En daar ben ik het dus niet mee eens. Natuurlijk, het is techniek dus het kan stuk. Maar van een Apple (Volvo) verwacht je niet dat het zo snel alweer stuk is. En als dat wel gebeurt er een correcte regeling is. Nogmaals; natuurlijk verwacht ik niet gratis geholpen te worden!

<quote>
    En het is ook vreselijk kort door de bocht om te zeggen dat je mensen wilt waarschuwen waar ze tegen aan gaan lopen… Het is iets waar ze tegenaan KUNNEN lopen, en nogmaals daar kunnen ze altijd tegenaan lopen, wat ze ook kopen, en van welk merk het ook is.
    </quote>

Jawel, ik wil ze wel degelijk waarschuwen! Een beetje Googlen levert een hoop ‘hits’ op mbt dit probleem. Als je wilt overstappen (van een Hyundai/Medion naar een Volvo/Apple) kan je maar beter bekend zijn met de gang van zaken als je een probleem hebt met je Volvo/Apple. Het KAN net zo snel stuk gaan en je MOET er fors voor betalen (want er gelden wel Volvo/Apple prijzen). Is er dan werkelijk geen verschil in het aanschaffen van een A-merk of een B/C/D-merk???

Vijf jaar geleden heb ik een Toshiba laptop gekocht. Twee jaar geleden verkocht want ik wilde een Apple. Die Toshiba doet het dus nog steeds zonder problemen.

Bijdrager
    ST

Oh ja, en nu niet makkelijk roepen: “dan koop je toch weer een Toshiba” of “Doei”. Want ik hoop met mijn bericht echt mensen die overwegen over te stappen een dienst te bewijzen. Als je het geld hebt om over te stappen naar een Volvo/Apple moet je wel weten wat daar het voordeel van is. Ik vind dt dus behoorlijk tegenvallen.

Bijdrager
    Hanky Dussen

Ja, mijn iBook van 7 jaar oud doet het ook nog….Nou en ? Morgen kan ie stuk zijn…
    En mijn PowerBook van 3 jaar oud zou vandaag nog stuk kunnen gaan….Nou en ?
    Zoals al eerder gezegd, alles kan stuk gaan, ook een Mac, zelfs al kost ie meer dan een Medion…

Jij bent nu zo teleurgesteld (deels terecht), dat je een Mac gelijk maar over één kam scheert met alle ander computers.

Jij zegt : “Waarom zou je een Volvo kopen als je met een Hyundai ook van A naar B komt?”

Een Hyunday is hartstikke betrouwbaar tegenwoordig, maar los daarvan, mensen kopen een Volvo omdat het een auto is met meer : status, uitstraling, design, geschiedenis, gevoel van veiligheid/betrouwbaarheid, rijkwaliteiten, etc…Het gaat niet alleen om van A naar B. Gelukkig niet, zou ik zeggen, want dan zou het één grote eenheidsworst op de weg zijn.

Jij zegt ook : ‘Als je het geld hebt om over te stappen naar een Volvo/Apple moet je wel weten wat daar het voordeel van is. Ik vind dt dus behoorlijk tegenvallen.”

Als je nou nog niet door hebt, wat het voordeel is van de Mac, dan kan je inderdaad beter overstappen naar een andere computer + ander besturingssysteem. Een Mac is dan blijkbaar niet voor jou geschikt. Dat kan.

Dus alleen doordat jij nu een rottige ervaring hebt met je defecte Mac, hebben Macs opeens geen meerwaarde meer ? Kinderachtig en kort door de bocht.

(Neemt niet weg dat Apple wel standaard 2 jaar garantie zou moeten geven op haar computers)

Bijdrager
    mvdenberg

@ST: je hebt helaas pech met je huidige powerbook. Het zou indedaad netjes zijn van Apple om je tegemoet te komen in de kosten.
    Heb je ook gekeken naar tweedehands powerbooks? Wie weet is er wel een met een defect logicboard (en dus met goed scherm) die je voor weinig kunt overnemen.
    Maar als je je gelukkiger voelt met een medion van de Aldi, moet je dat gewoon doen.

Bijdrager
    Geedee

Wat is dit nou voor een flauw gedoe. Mijn hele familie wast al jaren met Miele. Superkwaliteit. Nooit maar één probleem. Alleen die van mij ging na 2,5 jaar stuk. De vervanging was peperduur. So? Dikke pech, da’s alles.

Bijdrager
    Eswip
    ”jf”

Ja, natuurlijk: ook bij andere merken gaat weleens wat kapot. Het verschil is dat die merken intussen wel gewoon 2 jaar garantie geven én dat je voor die merken minder betaalt voor een (in theorie, geen rekening houdend met persoonlijke voorkeuren) vrijwel gelijkwaardig product.

Anderzijds gaat in dit geval de vergelijking echter weer niet helemaal op. De computer is 2 jaar oud (en ik neem aan meer dan 2 jaar oud, als in 2 jaar en 1 maand of iets dergelijks) en in dat geval had ook Medion geen garantie meer gegeven. En coulance zal er ook bij hen waarschijnlijk dan ook niet meer inzitten. Dan rest slechts de troost dat de afschrijving minder zou zijn geweest dan bij een Apple.

Ik blijf wel een ongemakkelijk gevoel houden bij het Apple Care Portection Plan, net zoals ik dat heb bij al die andere ‘verlengde garantie’producten. het geeft toch het gevoel dat je bij een product dat toch als kwaliteitsproduct wordt gepresenteerd, voor goede service alsnog moet bijbetalen.

Veel andere producenten van kwaliteitsproducten hebben inmiddels beter begrepen dat je dan beter de aankoopprijs wat hoger kunt maken om die service aan iedere klant te bieden. Het zou Apple sieren als ook zij dit eens gingen doen.

Als fabrikant van kwaliteitsproducten heb je toch wel zoveel vertrouwen in je product, dat je de kans dat heel veel mensen gebruik moeten maken van je service erg klein is?

Toen je je mac kocht wist je dat je maar 1 jaar garantie had.. Beetje zielig om nu moord en brand te gaan roepen wanneer ze niet coulant zijn.

Echter is er een regeling dat de garantie van een product zo lang is als de aannemelijke levensverwachting. Je zou bv kunnen stellen dat een laptop 5 jaar mee moet gaan, en dat je dus nog wel garantie zou moeten krijgen. Hiervoor zul je dan wss wel juridische stappen moeten ondernemen.

Bijdrager
    jf

Volgens mij was het niet ik die moord en brand schreeuwde, dat is de topicstarter. Ik heb gelukkig nog geen gebruik hoeven maken van de service van Apple.

Maar eerlijk gezegd vind ik wel dat hij een beetje gelijk heeft. Het zou Apple sieren als ook niet Apple Care klanten in ieder geval iets op weg geholpen worden. Met AppleCare was immers het probleem kostenloos verholpen, dus zo oneerlijk is het dan niet als er voor de overige mensen coulance wordt toegepast in de zin van gedeelde kosten.

Beter nog zou het zijn als Apple dat hele Apple Care af zou schaffen en de service aan elke klant zou bieden. Zoals ik zei: als je als fabrikant echt vertrouwen in je spullen hebt, dan durf je dat risico wel te nemen. Nu lijkt het echter soms zelfs een excuus om bij problemen na de garantietermijn de klant aan zijn lot over te laten.

Oh, en dat je je recht kunt halen via de rechter, die ken ik intussen wel. Dat kost klauwen met geld en mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben, dan zullen die vooral proberen je een schikking in de maag te splisten, omdat de kosten van een echte rechtsgang vele malen hoger zijn dan het bedrag waar het om draait. Nee, we zitten tot onze nek in de rechten, maar om te krijgen waar we recht op hebben is echt een ander verhaal.

Bijdrager
    .Arne

Apple Care is ook zo enorm belachelijk mijn inziens. Waarom kan Apple niet gewoon 2 jaar garantie geven op haar producten, zoals elk ander multimedia-bedrijf?

Bijdrager
    viv

Doorzeuren en een fax sturen. Ze moeten je itegemoed komen. Je staat in je recht.
    Raar dat ze je zo afpoeieren. Succes :)

of is er toch een wasmacine op gevallen?

Garantie van Miele

8.1 Op alle geleverde Miele-apparaten verleent Miele een garantie van twee jaar op materiaal- en/of constructiefouten….

:?

Bijdrager
    ST

@viv:
    “of is er toch een wasmacine op gevallen?”

;-)))) Nee, hij is echt gewoon, spontaan stuk gegaan. Ik ben gewoon zuinig op m’n spullen. Als iemand bij m’n PB in de buurt komt begin ik al te grommen;-)

@Eswip

“Toen je je mac kocht wist je dat je maar 1 jaar garantie had.. Beetje zielig om nu moord en brand te gaan roepen wanneer ze niet coulant zijn. ”

Als ik moord en brand had willen schreeuwen HAD IK DAT WEL ZO GEDAAN. Jij reageerde volgens mij aangebrander op mijn tekst dan nodig was. En om iemand dan meteen maar “zielig” te noemen…. Maar goed, het komt vaker voor dat Applegebruikers zo reageren als er negatieve- of kritische meningen over Apple gegeven wordt. Of je hebt gewoon een vervelend karakter, dat kan natuurlijk ook.

Verder dacht ik dat het een Europese regel was dat er standaard 2 jaar garantie gegeven moet worden. Heb ik niks aan want hij is inderdaad iets ouder. In ieder geval heb ik geen zin om dat allemaal juridisch uit te gaan zoeken.

Gewoon pech dus maar wat ik verder ook aanschaf, het vertrouwen in een kwaliteitsmerk heeft toch wel een deuk opgelopen.

Ik blijf er bij dat mijn bericht wel degelijk relevant is voor overstappers. Ook een Apple kan er zomaar tussenuit piepen. Verwacht dus geen product-voor-het-leven.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ik geef ST gelijk. Bij een machine van 2000+ euro verwacht je niet dat het scherm plots kaduuk gaat. Ik zou ook behoorlijk pissig worden als mijn iMac het net buiten de garantie begaf, maar aan de andere kant heb ik tot nu toe nog geen enkele aanleiding gehad dat mijn computer het elk moment kan begeven. Sterker nog, mijn iMac heeft in de 12 maanden dat ik hem heb geen kick gegeven en uit die ervaring verwacht ik ook niet dat hij dat binnenkort zal doen.

Het hoeft dus niet zo te zijn dat een Mac per se het emmertje schopt na een x aantal maanden, dat is ook iets wat switchers moeten weten.

Bijdrager
    Eswip
    ”ST”

@Eswip

“Toen je je mac kocht wist je dat je maar 1 jaar garantie had.. Beetje zielig om nu moord en brand te gaan roepen wanneer ze niet coulant zijn. ”

Als ik moord en brand had willen schreeuwen HAD IK DAT WEL ZO GEDAAN. Jij reageerde volgens mij aangebrander op mijn tekst dan nodig was. En om iemand dan meteen maar “zielig” te noemen…. Maar goed, het komt vaker voor dat Applegebruikers zo reageren als er negatieve- of kritische meningen over Apple gegeven wordt. Of je hebt gewoon een vervelend karakter, dat kan natuurlijk ook.

Verder dacht ik dat het een Europese regel was dat er standaard 2 jaar garantie gegeven moet worden. Heb ik niks aan want hij is inderdaad iets ouder. In ieder geval heb ik geen zin om dat allemaal juridisch uit te gaan zoeken.

Gewoon pech dus maar wat ik verder ook aanschaf, het vertrouwen in een kwaliteitsmerk heeft toch wel een deuk opgelopen.

Ik blijf er bij dat mijn bericht wel degelijk relevant is voor overstappers. Ook een Apple kan er zomaar tussenuit piepen. Verwacht dus geen product-voor-het-leven.

Ik ben helemaal niet aangebrand hoor, ik heb immers niks geen problemen. Het gaat er mij alleen om, dat ik het niet slim vind dat je makkelijk garantie verwacht ruim een jaar buiten je garantie.

Tuurlijk zou het Apple sieren als ze iedereen standaard 3 jaar garantie geven.. of nog beter, 10 jaar! Maar het is en blijft een commercieel bedrijf die toch ook winst willen maken, net als elke andere onderneming. En dat ze voor jou geen uitzondering maken vind ik dan ook meer dan terecht, niet dat ik iets tegen jou heb, maar voor al die mensen die WEL 300 euro hebben betaald voor hun ApplCare. Zou niet eerlijk zijn als jij dan zonder dat te betalen ook net zo makkelijk en snel geholpen wordt.

Het is een risico dat je neemt als je geen AppleCare afsluit. Ik heb ook geen AppleCare genomen omdat ik het gewoon te duur vindt. Als mijn MacBook het nu gaat begeven, heb ik ook een probleem. Maar dan weet ik dat het mijn eigen schuld is geweest en ga ik niet op een forum klagen over Apple terwijl het mijn eigen domme fout is.

Dat AppleCare te duur is, of dat ze standaard iedereen 3 jaar garantie moeten geven is een hele andere discussie.

Bijdrager
    macsiem

Er bestaan al vele draadje over garantie op de diverse fora.
    Je hebt je met een kluitje in het riet laten sturen door je leverancier. DAAR moet je zij met je klacht en niet bij de fabrikant.

Bijdrager
    jf
    ”Eswip”

En dat ze voor jou geen uitzondering maken vind ik dan ook meer dan terecht, niet dat ik iets tegen jou heb, maar voor al die mensen die WEL 300 euro hebben betaald voor hun ApplCare. Zou niet eerlijk zijn als jij dan zonder dat te betalen ook net zo makkelijk en snel geholpen wordt.

Volgens mij geeft TS duidelijk aan dat hij niet dezelfde service verwacht als een AppleCare klant. Een AppleCare klant had niks hoeven betalen om zijn probleem opgelost te krijgen. TS was al blij geweest met enige tegemoetkoming. Het was denk ik al aardig geweest als Apple had aangeboden om bijvoorbeeld alleen de onderdelen in rekening te brengen en geen werkuren.

Moderator
    unSOUND

Maar zoals al vaker gezegd is: de keuze om wel of geen water bij de wijn te doen qua kosten ligt niet bij Apple, maar bij de winkel waar je hem gekocht hebt… Het aanbod om mee te betalen is een dienst die sommige winkels bieden, daar heeft de maker van de producten ( in dit geval Apple ) verder niks mee te maken.

Bijdrager
    jf
    ”unSOUND”

Maar zoals al vaker gezegd is: de keuze om wel of geen water bij de wijn te doen qua kosten ligt niet bij Apple, maar bij de winkel waar je hem gekocht hebt… Het aanbod om mee te betalen is een dienst die sommige winkels bieden, daar heeft de maker van de producten ( in dit geval Apple ) verder niks mee te maken.

Toch niet helemaal. Apple kan er ook voor kiezen zijn reputatie niet te grabbel te willen gooien en de leverancier deels tegemoet te komen in de kosten. Hoe je het wendt of keert, zelfs een merk met zo’n sterke fanbase als Apple kan reputatieschade oplopen.

Ik heb dat zelf mee mogen maken bij een auto van mij. Door een combinatie van coulance van de fabrikant en de dealer hoefde ik uiteindelijk niks te betalen voor iets wat kapot was aan een auto die twee jaar uit de fabrieksgarantie was. Dat was een belangrijke reden om een jaar later wederom een auto van dit merk te kopen.

Inderdaad: volgens de nederlandse wet moet de leverancier je garantie verlenen. Dat hij daar in gedekt wordt door de fabrikant is echter wel van belang. Stel je voor dat alle fabrikanten zouden besluiten geen garantie meer te verlenen (want de leverancier is daarvoor verantwoordelijk). Dan zouden de leveranciers voor alle garantiegevallen op moeten draaien. Het zou dan niet lang meer duren of de gehele middenstand is failliet.

Anderzijds is een leverancier die zich verschuilt achter ‘de fabrikant wil niks doen’ ook wel fout bezig. Ondanks dat kun je vast wel iets voor de klant betekenen, vooropgesteld dat dat niet iemand is die je nog nooit hebt gezien en/of waarschijnlijk ook nooit weer zult zien.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.