22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Beccie

switchen valt niet mee, ik ben amsn kwijt

Sinds gisteren ben ik aan het spelen met mijn nieuwe macbook en het valt niet mee. Het typen gaat nu wel al redelijk, de toetsen slaan lekker aan, allen is het nog steeds wennen hoe ik mijn armen moet leggen. Ik heb alleen een probleemje nu, ik heb amsn gedownload maar ik kan hem niet meer terugvinden, ook niet met de finder. Waar worden gedownloade zaken opgeslagen op de mac, want ik kan mijn amsn niet vinden :| hoezo dom?

Verder ben ik zeer tevreden, ik moet ook alleen nog de inhoud van mijn bieb vn itunes van mijn windhoos pac halen en op mijn mac zetten. Wat een gepuzzel zo’n switch.

Bijdrager
    Killsalot

heeey deze vraag heeft totaal heeft niets te maken met jou vragen sorry daar voor…. Maar hoelang heb je gewacht voordat je hem kreeg de macbook? heb je de MacBook gewoon in de Apple Centre gekocht of bij Apple Store zoja hoelang heeft alles bij elkaar geduurt?

Ik ga namelijk een deze dagen mijn bestelling plaatsen bij Apple Store en ben benieuwd hoelang alles bij elkaar duurt! voordat ik hem zelf mag bewonderen!

nog maals sorry voor deze offtopic post!

Bijdrager
    MacBeer

Hoi Beccie,

Standaard bewaart Safari gedownloade bestanden op het bureaublad. Kijk daar eens of je een bestandje met amsn in de titel kan vinden.
    Wat je ook kan doen – en dat is heel erg handig – is zoeken met Spotlight. Spotlight is dat blauwe rondje met het vergrootglas in de rechter-bovenhoek van je scherm. Hiermee kun je werkelijk alles op je computer vinden. Spotlight kan zelfs in documenten zoeken naar zoektermen!

Bijdrager
    Beccie

Ik ben gisteren naar Apple centre Lijnbaan gegaan omdat ik daar mijn macbook wilde bestellen maar ze hadden er op voorraad, ik heb heb dus zo mee kunnen nemen. Ze hadden er nog heel veel, dus als je snel bent..

Bijdrager
    Killsalot
    ”Beccie”

Ik ben gisteren naar Apple centre Lijnbaan gegaan omdat ik daar mijn macbook wilde bestellen maar ze hadden er op voorraad, ik heb heb dus zo mee kunnen nemen. Ze hadden er nog heel veel, dus als je snel bent..

hehehehe… Oke bendakt voor je tip en je snelle reactie!:) have fun met je mooie MacBook!:D

Bijdrager
    Beccie

Macbeer bedankt voor de tip, ik heb op mijn buroblad wel het mapje amsn received files staan maar als ik zoek via de loep rechts op mijn scherm vind ie niks. Zou ik hem onbewust hebben gewist? Hmm misschien moet ik het nogmaals downloaden.

Bijdrager
    MrJvG

Ook ff oftopic..

Ik heb me MacBook op 1 augustus besteld via de Apple Store..
    Volgens de planning moet ie a.s. dinsdag komen!
    Precies 2 weken dus!!

Maar mocht je tips hebben of info zoeken over de MacBook?
    Ik heb een tijdje terug een topic geopend over de

Zal erg fijn zijn als iedereen daar zijn of haar tips/opmerking wil plaatsen. Erg handig voor switchers ook..

Alvast bedankt!

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=83510

Bijdrager
    MacBeer

Staat het programma dan al in je programma-map? Zo nee dan denk ik dat je het programma gewist hebt. Dan moet je het opnieuw downloaden.

Ik denk dat jij na het downloaden op het dmg-bestandje hebt gedubbel-klikt. Dan verschijnt er een wit icoontje op je bureaublad en daarin staat het programma.
    Dat programma moet je vervolgens naar de map ‘Programma’s’ slepen. In feite kan het overal staan maar in die map staat het wat logischer. Dan moet je vervolgens dat witte icoontje op je bureaublad weggooien.
    Dit witte bestandje is een ‘virtuele schijf’. Dat is typisch een mac-dingetje wat ze in Windows niet hebben. Zie het als een manier om een bestand of map te verpakken en te comprimeren, net als ZIP op de PC.
    Je kan programma’s starten vanaf die virtuele schijf maar dat is niet de bedoeling. Vaak bij kleine programmaatjes moet je het programma zelf naar je programma-map slepen. Vaak staat dat aangegeven maar soms niet.

Bijdrager
    MrJvG
    ”MacBeer”

Staat het programma dan al in je programma-map? Zo nee dan denk ik dat je het programma gewist hebt. Dan moet je het opnieuw downloaden.

Ik denk dat jij na het downloaden op het dmg-bestandje hebt gedubbel-klikt. Dan verschijnt er een wit icoontje op je bureaublad en daarin staat het programma.
    Dat programma moet je vervolgens naar de map ‘Programma’s’ slepen. In feite kan het overal staan maar in die map staat het wat logischer. Dan moet je vervolgens dat witte icoontje op je bureaublad weggooien.
    Dit witte bestandje is een ‘virtuele schijf’. Dat is typisch een mac-dingetje wat ze in Windows niet hebben. Zie het als een manier om een bestand of map te verpakken en te comprimeren, net als ZIP op de PC.
    Je kan programma’s starten vanaf die virtuele schijf maar dat is niet de bedoeling. Vaak bij kleine programmaatjes moet je het programma zelf naar je programma-map slepen. Vaak staat dat aangegeven maar soms niet.

Hoe gaat het dan precies in zijn werk als je iets download?

En ik begrijp nog steeds de opbouw van de Mac niet, bedoel dan meer de mappenstructuur.
    Waar vind je software, waarom installeer je software etc.?

Inactief
    Anoniem
    ”MrJvG”

En ik begrijp nog steeds de opbouw van de Mac niet, bedoel dan meer de mappenstructuur.

Lees even dit topic door en bekijk de filmpjes en zo… ben je er zo mee weg.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=37246

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”MrJvG”

Hoe gaat het dan precies in zijn werk als je iets download?

Je klikt op een download-link op een webpagina, en downloadt op die manier meestal een zip-bestand. Dat wordt door Safari automatisch uitgepakt (na een waarschuwing dat de zip een programma kan bevatten, en de vraag of je zeker weet dat je door wilt gaan), waarna er een .dmg (disk image) bestand tevoorschijn komt. Dit ziet eruit als een wit icoon van een externe harde schijf o.i.d., en opent òf automatisch, òf je moet erop dubbelklikken om het te openen. Zoals de naam aangeeft is dit een image van een schijf, en wordt door de computer als een soort verwisselbare schijf behandeld — ware het niet dat er geen echte schijf is. Het is te vergelijken met een CD-ROM in je computer doen, zonder dat het eigenlijke schijfje eraan te pas komt.

Hoe dan ook, in de .dmg zit dan meestal een programma en eventueel andere bestanden; zoals MacBeer zegt kun je het programma dan vanuit de disk image ergens op je echte harddisk neerzetten door het er gewoon naartoe te slepen.

”MrJvG”

Als je met “software” programma’s bedoelt, dan vind je dat in de map Programma’s in de Finder. Dit is gewoon een map die in de root (de basis) van de bestandsstructuur op de harde schijf staat. Je kunt er submappen in aanmaken als je wilt, en daar programma’s in neerzetten.

Wat betreft de vraag waarom je software installeert … ik snap niet goed wat je daarmee bedoelt. Ik installeer software omdat ik het nodig denk te gaan hebben, maar dat ligt wel zo voor de hand dat dat denk ik niet is wat je wilt weten …

Bijdrager
    MacBeer

Programma’s worden heel vaak aangeboden in een DMG-formaat. Een DMG bestand is een virtuele harde schijf. Als je dubbelklikt op een DMG dan verschijnt er een wit icoontje op je bureaublad en in je findervensters links-boven bij de schijven.

(Merk aan de rechterkant van onderstaand plaatje een uitgepakt DMG-bestand op in de vorm van een wit icoon)

Omdat een DMG bestand een virtuele schijf is komt het ook in het lijstje met harde schijven en CD/DVD’s te staan in ieder finder-venster. Het grijze pijltje rechts van het icoontje stelt je in staat het te verwijderen. Een CD/DVD zal ejecten en een DMG-bestand zal gewoon verdwijnen. Wil je het daarna nog eens gebruiken dan kan je het weer uitpakken door op het oorspronkelijke DMG-bestand te dubbelklikken.

In onderstaand screenshot kijk in in dit virtuele schijfbestand en zie dat er een programmaatje en een ander bestand in staan. Nu staat hier precies in wat ik ermee moet doen, maar dat is soms iets minder fraai geregeld. Dat is dan de schuld van de programma-maker.

De mappenstructuur van OSX… tja wat moet ik daar nu van zeggen? Ik denk niet dat dit zoveel van Windows verschilt. Wellicht begrijp ik je verkeerd MrJvG.
    Software installeer je omdat je het anders niet gebruiken kan, idem aan Windows.

Bijdrager
    Beccie

Ja klopt ik het had dus weggegooid, ik heb het nu in mijn dock gezet ik hoop dat ik hem dan niet meer kwijtraak. Bedankt voor de tips :lol: [/list]

Bijdrager
    Juch

hij moet eerst in je Applications Map staan. De dock is slechts een ‘snelkoppeling’ zoals je dat bij Windows gewend was. Vanuit de Applicaties map kun je het naar je dock slepen.

Bijdrager
    MrJvG
    ”MacBeer”

Programma’s worden heel vaak aangeboden in een DMG-formaat. Een DMG bestand is een virtuele harde schijf. Als je dubbelklikt op een DMG dan verschijnt er een wit icoontje op je bureaublad en in je findervensters links-boven bij de schijven.

(Merk aan de rechterkant van onderstaand plaatje een uitgepakt DMG-bestand op in de vorm van een wit icoon)

Omdat een DMG bestand een virtuele schijf is komt het ook in het lijstje met harde schijven en CD/DVD’s te staan in ieder finder-venster. Het grijze pijltje rechts van het icoontje stelt je in staat het te verwijderen. Een CD/DVD zal ejecten en een DMG-bestand zal gewoon verdwijnen. Wil je het daarna nog eens gebruiken dan kan je het weer uitpakken door op het oorspronkelijke DMG-bestand te dubbelklikken.

In onderstaand screenshot kijk in in dit virtuele schijfbestand en zie dat er een programmaatje en een ander bestand in staan. Nu staat hier precies in wat ik ermee moet doen, maar dat is soms iets minder fraai geregeld. Dat is dan de schuld van de programma-maker.

De mappenstructuur van OSX… tja wat moet ik daar nu van zeggen? Ik denk niet dat dit zoveel van Windows verschilt. Wellicht begrijp ik je verkeerd MrJvG.
    Software installeer je omdat je het anders niet gebruiken kan, idem aan Windows.

Sorry de opmerking van waarom installeer je software moet zijn: WAAR installeer je de software.

Dus als ik iets download komt het in de VIRTUELE harde schijf terecht.
    Daar dubbel klik ik er gewoon op en ik krijg dan gewoon een installatie scherm net als bij Windows?
    En daar kies ik dus ook op welke schijf (indien van toepassing, anders maar 1) of niet?

Of moet ik het zelf van de virtuele disk slepen na mijn harde schijf en daan zelf een map aanmaken of waar ik het dan ook wil plaatsen?

Bijdrager
    lowfi

Uit die diskimage slepen naar een andere map is voldoende. Naar de applicatie map slepen is handig omdat je programma dan sneller erug kan vinden.

Zon “virtuele schijf”(diskimage) wordt na elke reboot los gekoppelt vandaar dat je een programma kwijt kan raken als je het niet naar een andere map sleept;)

Inactief
    Anoniem
    ”MrJvG”

Of moet ik het zelf van de virtuele disk slepen na mijn harde schijf en daan zelf een map aanmaken of waar ik het dan ook wil plaatsen?

Je opent die virtuele schijf en sleept het programma boven je “Macintosh HD”, die opent automatisch en dan mik je hem in de map Programma’s. Daarna kun je die virtuele schijf sluiten en weggooien.

Als je het programma in je Dock (die balk onderaan je scherm) wilt hebben sleep je het vanuit de map Programma’s in je Dock (OSX maakt dan een soort “snelkoppeling aan”).

Als je het programma uit je Dock sleept verdwijnt het met een wolkje, maar dat is alleen de snelkoppeling die dan verdwijnt, het echte programma blijft altijd in je Programmamap staan.

Programma’s van je Mac verwijderen doe je gewoon door het programma uit de Programmamap in de Prullenmand slepen en klaar.

Bijdrager
    MrJvG

Oke, oke.. Dit al een stuk duidelijker nu!
    Dus een installatie proces, opnieuw opstarten etc etc etc waar je bij Windows zo ziek van wordt.. is dus helemaal niet van toepassing op een Mac.

Maar als ik iets download en daarna uitpak komt het dus in die virtuele disk en daaruit sleep ik de bestande na de map programma’s.. Om het overzichtelijk te houden kan ik hier in meerdere mappen zelf aanmaken?

Moderator
    unSOUND

Ja, dat kan.

MAAR, programma’s van Apple zelf moeten in de map Programma’s staan, want daar kijkt de software-updater naar. Programma’s die in een andere map staan worden niet geüpdate.

Inactief
    Anoniem

Het meest overzichtelijke is gewoon al je programma’s in de map Programma’s te stoppen. :wink:

Bijdrager
    MrJvG

Het zal zich vanzelf allemaal wijzen (als maandag/dinsdag mijn MacBook er is)!!!

Bijdrager
    Freek.

Ojé, pagina twee. Ik ben nog niets tegengekomen dat niet in de Stickey’s van het Switchersforum staat.
    Mss die pagina’s eens rustig doorlezen? :D

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.