18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Jr86

Switchen of niet?

Hallo iedereen.

Nieuw op t forum, niet nieuw in de Apple wereld. Had een witte MacBook, intussen alweer 2,5 jaar een mbp en mijn iPad intussen ook alweer een 6 tal jaar.

Maar t gaat me nu uiteraard om de iPhone. Heb al ruim 10 jaar alleen maar telefoons met toetsenborden gehad. Dat heet Nokia met Symbian er nog op en sindsdien alleen maar BlackBerry. Ook nog eigen BlackBerry os meegemaakt. En mijn huidige keyone draait op Android.

Wat mijn probleem is? Ik heb kleine handen en de telefoons worden alleen maar groter qua beeldscherm of langer (Sony Xperia 5.2)

Ik kom qua kleine beeldschermen in Android land ook niet ver. Bedoel 6.5 inch is niet raar meer en misschien een kwestie van wennen maar vind ik nog groot. Ga ik tot max 6,1 inch kijken kom ik uit op Google pixel 4a en 5 Alleen die accu is niet al te best zegt men, en Samsung a41.

En dan hebben we de IPhones. En daarom ben ik dus hier.

Ik zit te twijfelen tussen de 11 want prima accu (beter tov 12 als ik de tests mag geloven) of de 12 mini. Want ja op zoek naar een kleinere telefoon tegen de trend in. Ben heel benieuwd hoe die t gaat doen ook qua accu.

En dan is er nog een reden waarom Apple me aantrekt. Duur? Ja. Maaaaaaar: hoeveel jaar geeft Android updates: gaat de betere kant op. Samsung een aantal jaar. Motorola is twijfelachtig maar Apple geeft wat? 5-6 jaar updates? Wat is dan duur? Al moet ik wel bekennen als ik zie wat xioami in toestellen stopt van een 300-400 euro en je er dan twee koopt voor t geld over 6 jaar tov een gemiddelde iPhone.

Verder ben ik benieuwd hoe jullie Google Maps tov Apple Maps zien in Nederland. Wat ik lees moet Apple beter zijn in de USA maar hoe zit t hier in Nederland en Europa? Heb vanuit de iPad geen ervaring want Wi-Fi only.

Advies? Meningen?

Bijdrager
    TheBigZ

iPhone 12 mini klinkt als het perfecte toestel voor je.:-)

https://www.apple.com/nl/iphone-12/

Bijdrager
    iKweethetbeter

Koop een iPhone 11, dat is na de prijsverlaging een prachtige “voordelige” telefoon, krijgt nog 5 jaar updates, en draait Apple Kaarten en Google Maps even soepel.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zou ook de SE (2020) vanaf € 489,00

of de 12 Mini vanaf € 809,00 adviseren.

De iPhone SE is de laatste met Touch ID en heeft nog het cameragedeelte boven en de ruimte voor de Home-button onder het scherm. Deze iPhone heeft 1 camera.

De 12 Mini is natuurlijk weer nieuwer en sneller, heeft een beeldscherm van kop tot teen en is voorzien van FaceID en dual camera systeem. Maar dat weerspiegelt zich wel weer in de prijs.

Beiden zijn wel de kleinste telefoons, die fijn vast te houden zijn door mensen met kleine handen.

Bijdrager
    Jr86

<p class=”cite”>TheBigZ op 4 november 2020 om 20:26</p>
    iPhone 12 mini klinkt als het perfecte toestel voor je.:-)

https://www.apple.com/nl/iphone-12/

:-) Qua formaat absoluut. Wil wel even de tests afwachten  vooral de hoe lang de accu t volhoudt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Jr86.
    Bijdrager
    Jr86

<p class=”cite”>Night op 4 november 2020 om 20:50</p>

De iPhone SE is de laatste met Touch ID en heeft nog het cameragedeelte boven en de ruimte voor de Home-button onder het scherm. Deze iPhone heeft 1 camera.

De 12 Mini is natuurlijk weer nieuwer en sneller, heeft een beeldscherm van kop tot teen en is voorzien van FaceID en dual camera systeem. Maar dat weerspiegelt zich wel weer in de prijs.

Beiden zijn wel de kleinste telefoons, die fijn vast te houden zijn door mensen met kleine handen.

Ik heb m eigenlijk express niet erbij gepakt. Heb met zowel de 2020 se en pixel 4a geen persoonlijke ervaringen die verder gaan dan gezien en vastgehouden. Maar de meningen over de accu van beide toestellen komen bij de meeste reviews als ‘middelmatig’ uit de test.

Hoe zijn de ervaringen hier met de 2020 se? Komen jullie met gemiddeld tot soms heavy gebruik wel makkelijk de dag door?

En laat de accu nu t aller aller belangrijkste voor me zijn. Heb persoonlijk liever een 2 day phone dan bijvoorbeeld een snellere ververs snelheid of whatever. Ik game niet op mijn mobiel. Ik browse, app en mail en dan sommige aps zoals Outlook, insta, ov aps en dan heb je t wel gehad :-p. Filmpjes kijken doe ik meestal op de ipad

Moet wel zeggen dat ik vaker tegen de 3 huidige gb ram aanloop dat ik daar een waarschuwing over krijg dat t geheugen redelijk vol zit en dat ik beter paar apps kan sluiten. Se 2020 heeft ook slechts 3 gb ram of is dat appels met peren vergelijken? Android en iOS met 3 gb ram?

En dan is t nog de vraag: kan Google Maps op iOS? Lijkt me van niet toch?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Jr86.
    Bijdrager
    EagerB0bNerd

Wat voor jou de beste telefoon is zul je toch zelf moeten bepalen. Voor mij persoonlijk lijkt de iPhone 12 “mini” me ideaal. Zodra hij leverbaar is bij T- mobile bestel ik hem (scheelt naar schatting 100 euro). Het wordt mijn eerste iPhone. Heb nu alweer een jaar of 6 (denk ik) een Blackberry Z10. De mini is op een paar mm na even groot, dus perfect voor mijn broek of jaszak, maar het scherm is veel groter. Wat mij aanspreekt is dat het een goede telefoon is, kwa specs, maar in een handzaam formaat.

The iPhone 12 mini marks the The Triumphant Return of the Good Small Phone

En duur? Hier in huis is er nog een SE (de eerste) en een 6S plus en die krijgen gewoon updates en draaien prima op het laatste iOS. Dus, als je er maar lang genoeg mee doet valt het allemaal wel mee.

Bijdrager
    Jr86

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 4 november 2020 om 21:47</p>
    Wat voor jou de beste telefoon is zul je toch zelf moeten bepalen. Voor mij persoonlijk lijkt de iPhone 12 “mini” me ideaal. Zodra hij leverbaar is bij T- mobile bestel ik hem (scheelt naar schatting 100 euro). Het wordt mijn eerste iPhone. Heb nu alweer een jaar of 6 (denk ik) een Blackberry Z10. De mini is op een paar mm na even groot, dus perfect voor mijn broek of jaszak, maar het scherm is veel groter. Wat mij aanspreekt is dat het een goede telefoon is, kwa specs, maar in een handzaam formaat.

The iPhone 12 mini marks the The Triumphant Return of the Good Small Phone

En duur? Hier in huis is er nog een SE (de eerste) en een 6S plus en die krijgen gewoon updates en draaien prima op het laatste iOS. Dus, als je er maar lang genoeg mee doet valt het allemaal wel mee.

Grappig nog een BlackBerry user. Ik dacht dat op de z10 nog t eigen BlackBerry os zit of toch net Android? Ik hou t niet meer bij.

Mini word gewoon een giga powerhouse in een kleine verpakking. Zoals die Xperia compacts een paar jaar geleden waren. Bedoel de huidige 5.2 heeft ook maar een 6.1 inch scherm echter omdat die smal is dus langer is die niet veel kleiner dan een oneplus nord met een 6.5 inch scherm. En dat is jammer. Ben heel benieuwd naar de echte reviews van de mini en niet de dingen die nu op YouTube staan. Specs met alleen muziek of een dummy….

Snap ook soms niet dat t een week moet duren na release voordat een gsm arena bijv pas de review klaar heeft. Je zou toch zeggen dat net die sites een exemplaar hebben liggen pre release voor de massa waardoor dat best binnen een dag gedaan kan worden?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Grappig nog een BlackBerry user. Ik dacht dat op de z10 nog t eigen BlackBerry os zit of toch net Android? Ik hou t niet meer bij.

OS is Blackberry 10. Werkt nog steeds, en telefoon synchroniseert gewoon met mijn iCloud contacten, agenda en mail. Maar een bankapp oid installeren werkt niet meer. Al kan je er dacht ik wel android apps uit de playstore op installeren maar nooit geprobeerd. Ding is ook niet kapot te krijgen, meerdere malen tijdens het fietsen op straat gevallen maar blijft gewoon werken. Wel een keer de batterij vervangen, €15,- origineel Blackberry. Kom daar met je iPhone maar eens om.

Snap ook soms niet dat t een week moet duren na release voordat een gsm arena bijv pas de review klaar heeft. Je zou toch zeggen dat net die sites een exemplaar hebben liggen pre release voor de massa waardoor dat best binnen een dag gedaan kan worden?

Goede reviews voor mobiele telefoons zijn die van Marques Brownlee. Hij heeft is er altijd vroeg bij. “I have been using this phone for a few days now” zegt ie dan, dus hij heeft ze eerder dan het gemene volk.

Bijdrager
    SvS

Moet wel zeggen dat ik vaker tegen de 3 huidige gb ram aanloop dat ik daar een waarschuwing over krijg dat t geheugen redelijk vol zit en dat ik beter paar apps kan sluiten. Se 2020 heeft ook slechts 3 gb ram of is dat appels met peren vergelijken? Android en iOS met 3 gb ram?

Dat is idd appels met peren vergelijken. De iOS gaat beter om met de ram geheugen. Sterker nog, die melding komt hier niet voor op mijn iPhone 7 en ik ben wel een beetje “power user”.

Bijdrager
    Bhzgzzbzzg

<p class=”cite”>Jr86 op 4 november 2020 om 21:25</p>

<p class=”cite”>Night op 4 november 2020 om 20:50</p>

Ik heb m eigenlijk express niet erbij gepakt. Heb met zowel de 2020 se en pixel 4a geen persoonlijke ervaringen die verder gaan dan gezien en vastgehouden. Maar de meningen over de accu van beide toestellen komen bij de meeste reviews als ‘middelmatig’ uit de test.

Hoe zijn de ervaringen hier met de 2020 se? Komen jullie met gemiddeld tot soms heavy gebruik wel makkelijk de dag door?

En laat de accu nu t aller aller belangrijkste voor me zijn. Heb persoonlijk liever een 2 day phone dan bijvoorbeeld een snellere ververs snelheid of whatever. Ik game niet op mijn mobiel. Ik browse, app en mail en dan sommige aps zoals Outlook, insta, ov aps en dan heb je t wel gehad :-p. Filmpjes kijken doe ik meestal op de ipad

En dan is t nog de vraag: kan Google Maps op iOS? Lijkt me van niet toch?

google maps kan wel op iphone moet je wel downloaden maar dat doet iedereen

Bijdrager
    KarelWillem

Sterker nog: (vrijwel) elke Google app kan op je iPhone.

Drive, Maps, Home, Foto’s, GMail, etc.

Wees niet bang dat je na een overstap bepaalde dingen opeens niet meer zou kunnen.

Zowel van iOS naar Android als van Android naar iOS is tegenwoordig gewoon prima te doen.

Persoonlijk weet ik – zeker na mijn hernieuwde kennismaking met een iPad (die nog steeds veel fijner zijn dan Android tablets) – dat IK absoluut niet meer terug zou willen naar een iPhone. De vrijheid van het Android OS is me meer waard dan het feit dat iOS (meestal) gewoon beter is met haar updatebeleid bijvoorbeeld. Maar verder niets mis met een iPhone (behalve dat je gewoon teveel betaald .;) ).

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    RW076

Ik zeg doe die mini, maar kan ook zijn dat jij nou net even iets langer zou moeten wachten totdat je hem ook echt vast kunt houden.
    En het zal ook niet onmogelijk zijn om naar een winkel te gaan waar je de mini, 11 en SE kunt vasthouden. Daarna zou ik kiezen. Maar voorspe toch dat je de mini gaat halen.

Bijdrager
    Jr86

Thanks iedereen tot zoverre voor de reacties.

Ik heb nog even een vraag: voor reviews (en dus ook de batterij tests ga ik meestal eerst naar gsm en phonearena. Ik merk wel dat de batterijtesten er behoorlijk afwijken. T gaat me voornamelijk om t browsen

Laten we er een paar nemen. Eerst gsm arena en dan phonearena.

Keyone. Bijna 11 uur tov bijna 13.5 uur

IPhone 11: 15.29 tov 11.26 verschil van 4 uur vind ik huge.

IPhone 12 12.48 tov 12.33 is te overzien

Hoe kan dit? Gebruiken ze andere testprogrammas?

Bedoel vooral de iPhone 11 vind ik best een schokkend verschil en zou voor mij een huge deal zijn. Ff een halve werkdag meer gebruik. En ja ik heb pre corona vaker in de situatie gezeten dat ik ff geen stopcontact in de buurt heb, en dit de komende uren niet zou hebben en ik t een beetje idioot vind op op straat met een powerbank rond te lopen.

Hoop niet dat de hypetrain van de mini ook 3 maanden gaat aanhouden. Kijk naar de oneplus nord die midden augustus is uitgekomen. even op belsimpel gekeken. Daar zie je soms wel winkel voorraad maar los toestel dat heet blauw 128 gb is meestal een wachttijd van 2-3 weken. Ik kijk niet dagelijks maar wel aantal keer per week en dit is al zowat sinds release zo.

IPhone 12 mini 6 weken momenteel….

Bijdrager
    TheBigZ

Jr86 op 4 november 2020 om 21:21

Qua formaat absoluut. Wil wel even de tests afwachten  vooral de hoe lang de accu t volhoudt.

Die accu houdt het voldoende lang uit.

Die tests zeggen maar weinig; het is natuurlijk volledig afhankelijk van hoe jij zo’n toestel gebruikt.

Bijdrager
    RW076

Ik zou geen tel kopen voor zijn langere accu als dit meer is dan standaard nodig. Als dit toch je angst is, neem dan een powerbank.

Bijdrager
    GoeieDag

Jr86 op 6 november 2020 om 19:19

.

<<<…lang verhaal…>>>

Het leven is een last.

Bijdrager
    McQueen

In plaats van een powerbank, kan je ook even wachten tot de Smart Battery Cases uit zijn voor de nieuwe iPhones.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.