18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    DBLCreations

Switch

Hey iedereen,

Bij deze mijn vraag,

Ik heb al wat opzoek werk gedaan maar het blijft toch wel wat ingewikkeld.

Ik zou eigenlijk graag een switch aanschaffen die ik in mijn rack-systeem kan plaatsen (liefst 1uh). Mijn huidige switch is van Netgear maar die poorten zitten nu vol. Aangezien ik alles ook liever bedraad heb dan met wifi werk (omwille van de overduidelijke reden: Snelheid). Ben ik dus op zoek naar een switch met meer poorten die in mijn rack zal passen.

Ik zou graag ééntje hebben met full duplex (hoewel ik niet weet of half duplex nog bestaat, maar goed).Full managed, (Poe mag maar hoeft niet). En dan uiteindelijk eentje die niet teveel lawaai maakt. dat is eigenlijk mijn grootste bezorgdheid.

Mijn budget is 500€ maar wil gerust sparen tot ik eentje van rond de 1000€ kan betalen als ik al de bovenstaande voordelen kan hebben…

Ik denk dat een 16 a 24 poorten ook voldoende is.

Hebben jullie enige merken die jullie mij kunnen aanbevelen? het hoeft ook niet fanless te zijn, als het maar stil kan werken:-)

De merken die ik zelf op het oog heb zijn Linksys, Netgear (omdat ik van mijn huidige switch wel tevreden ben en die is dus van Netgear) of Cisco.

Alvast bedankt voor het meedenken en helpen!

Bijdrager
    mollie319

Wat dacht je van TP-Link?
    Zeer goede ervaring mee, stabiel, snel en goed configureerbaar.
    Misschien niet zo hoogwaardig als Cisco, maar volledig manageable, fanless, 16 Gigabit poorten en 2 (gedeelde) SFp poorten.
    Backplane van 32 Gbps, Vlan, toegangsbeheer, QoS enfin te veel om op te noemen:-D
    Seriële aansluiting (Console port) en je kunt echt behoorlijk veel configureren!
    TP-Link TL-SG3116

Kost je nog net geen € 160,-

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  mollie319.

Bijdrager
    DBLCreations
    mollie319 op 28 april 2015

Wat dacht je van TP-Link?
    Zeer goede ervaring mee, stabiel, snel en goed configureerbaar.
    Misschien niet zo hoogwaardig als Cisco, maar volledig manageable, fanless, 16 Gigabit poorten en 2 (gedeelde) SFp poorten.
    Backplane van 32 Gbps, Vlan, toegangsbeheer, QoS enfin te veel om op te noemen:-D
    Seriële aansluiting (Console port) en je kunt echt behoorlijk veel configureren!
    TP-Link TL-SG3116

Kost je nog net geen € 160,-

Hey wauw,

Bedankt! Ziet er idd heel mooi en degelijk ding uit hoor! Bijkomend vraagje, ik heb ook gehoord dat een ‘trunk’ poort een voordeel kan zijn op zo een ding, Staat dat er ook op? Kan het niet meteen vinden bij de specs…

Verder ziet dit er mij wel eentje uit, die ik net zo snel zal bestellen als het licht is:p

Bijdrager
    Pasav

Ik zou toch eerder gaan voor een ProSafe van Netgear. Vooral bij veel verkeer, zal de Netgear beter presteren.

Bijdrager
    mollie319

Trunkport is zeker voorhanden.
    In de handleiding op pagina 28 word het nader toegelicht
    Handleiding TP-Link

Bijdrager
    DBLCreations

Ik heb de Prosafe idd ook al een bekeken, maar ik heb gezien dat de Netgears nogal lawaai durven maken, daar heb ik echt geen zin in, zeker niet in mijn kamer hier… Niet fijn als je een film wilt bekijken… Dat is eigenlijk mijn grootste bezorgdheid!

Goed dat die trunkport aanwezig is, dat lijkt mij wel goed, zeker voor in de toekomst. Ik kijk hier nog even verder naar. Als er nog suggesties zijn laat maar horen he!

Ik heb inderdaad wel vrij veel internet verkeer. Ik heb zowat vanalles aangesloten, onder andere mijn Macbook pro en mac mini, maar ook mijn ps4,versterker,apple tv digitale tv enz…

Bedankt alvast voor deze hulp!

Edit: Ik heb bij de Prosafe van netgear idd ook een paar switches gezien zonder ventilator, (mijn excuses voor de verwarring). Ik weet alleen niet of deze ‘trunk’ heeft aangezien ik het nergens geschreven zie staan.

http://www.netgear.be/business/products/switches/smart/FS526Tv2.aspx#tab-techspecs

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  DBLCreations.

Bijdrager
    DBLCreations

Zo,

Ik heb even rondgekeken en ben eigenlijk aan het twijfelen tussen volgende twee:

http://www.artencraft.be/nl/netgear-layer-2-48-port-smart-switch-semi-mana-289906?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=default3

Of

http://www.centralpoint.be/nl/netwerk-switches/netgear/prosafe-gs724tv4-art-gs724t-400eus-num-1679854/?ref=15&utm_source=belistnl&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslistclick&utm_content=discardeddefault

Het enige nadeel, als het al een nadeel zou zijn, is dat ze blijkbaar niet beschikken over PoE. Verder denk ik dat ze allebei managed,fanless, rackmounted zijn.

Het enige dat ik niet kan vinden bij het model van bij central point is of deze 1000 MBit/s aankan…

Is er verder nog iets waar ik moet op letten of iets dat ik over het hoofd gezien zou hebben?

Bijdrager
    iep
    Pasav op 28 april 2015

Ik zou toch eerder gaan voor een ProSafe van Netgear. Vooral bij veel verkeer, zal de Netgear beter presteren.

Ware het niet dat Netgear al net zo’n budget merk is als TP-Link en je hier dus ook echt geen verbetering hoeft te verwachten. Op internet vindt je genoeg negatieve ervaringen met dat merk.

Een goedkope switch die van afstand te beheren is en die kwalitatief ook echt goed is, is de HP ProCurve 1810-24 of de 1920-24. HP is een bekend merk met heel veel ervaring op dit vlak en welke veelvuldig wordt gebruikt in grote bedrijfsnetwerken en bij ISP’s. Naast Cisco 1 van de bekendste merken. Juniper is nog zo’n groot merk. Zyxel is ook een merk om naar uit te kijken. Je komt het niet vaak tegen maar de kwaliteit is erg goed, ze hangen net onder de Juniper/Cisco/HP switches maar kennen vaak wel dezelfde functionaliteit. Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding en binnen de Benelux ook goed te verkrijgen.

Houdt er overigens wel rekening mee dat een 24 port PoE switch in 99% van de gevallen altijd voorzien is van fans die luidruchtig zijn. Dan kun je net zo goed met een losse PoE injector werken. De genoemde HP switches zijn fanless modellen en hebben geen PoE. Full duplex is trouwens iets wat sinds het gigabit tijdperk standaard is geworden (net als auto negotiation en auto sensing).

Gezien je budget zou ik het vooral bij Cisco, HP, Juniper en Zyxel houden en dingen als TP-Link en Netgear links laten liggen. Die laatste twee zijn echt budget merken en dat is terug te vinden in de kwaliteit. Met name bij Cisco, Juniper en HP kun je helemaal los en die 1000 euro met gemak spenderen:)

Bijdrager
    DBLCreations
    iep op 28 april 2015
    Pasav op 28 april 2015

Ware het niet dat Netgear al net zo’n budget merk is als TP-Link en je hier dus ook echt geen verbetering hoeft te verwachten. Op internet vindt je genoeg negatieve ervaringen met dat merk.

Een goedkope switch die van afstand te beheren is en die kwalitatief ook echt goed is, is de HP ProCurve 1810-24 of de 1920-24. HP is een bekend merk met heel veel ervaring op dit vlak en welke veelvuldig wordt gebruikt in grote bedrijfsnetwerken en bij ISP’s. Naast Cisco 1 van de bekendste merken. Juniper is nog zo’n groot merk. Zyxel is ook een merk om naar uit te kijken. Je komt het niet vaak tegen maar de kwaliteit is erg goed, ze hangen net onder de Juniper/Cisco/HP switches maar kennen vaak wel dezelfde functionaliteit. Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding en binnen de Benelux ook goed te verkrijgen.

Houdt er overigens wel rekening mee dat een 24 port PoE switch in 99% van de gevallen altijd voorzien is van fans die luidruchtig zijn. Dan kun je net zo goed met een losse PoE injector werken. De genoemde HP switches zijn fanless modellen en hebben geen PoE. Full duplex is trouwens iets wat sinds het gigabit tijdperk standaard is geworden (net als auto negotiation en auto sensing).

Gezien je budget zou ik het vooral bij Cisco, HP, Juniper en Zyxel houden en dingen als TP-Link en Netgear links laten liggen. Die laatste twee zijn echt budget merken en dat is terug te vinden in de kwaliteit. Met name bij Cisco, Juniper en HP kun je helemaal los en die 1000 euro met gemak spenderen:)

Bedankt voor deze toelichting! Ik ken er werkelijk niet zo heel erg veel van, vandaar mijn vraag naar full/half duplex. Al legde de kerel in het filmpje op youtube al wel heel goed uit dat half duplex praktisch niet meer voorkomt maar goed. Ik vraag het liever daar ik niet aan halve snelheid wil gaan:p

PoE Is voor mij dus niet echt nodig. liever zonder PoE dan met een fan erin:p

Die meneer in het Youtube filmpje legde ook al uit dat Cisco echt kwaliteit is… Maar goed. Zoals ik al zei, ik ken er niet veel van en omdat ik zelf een netgear had en er eigenlijk geen problemen mee had, ging ik er vanuit dat het ook wel goed zat.

Zal dus eens de cisco varianten bekijken. Enige suggestie hiervoor:p ?

Mijn excuses maar wat ik ook nog wou weten, moest ik nou zo een kopen met een fan en het in zo een kast steken zoals in de link (serverkast). Ga ik dan nog steeds erg veel lawaai hebben of zal dat meevallen?

Voor degene die dat zou weten?

http://www.alternate.be/Triton/Wall-Mounted-Cabinet-Delta-4-IT-Cabinet/html/product/742790?event=search

Bijdrager
    DBLCreations

Ik zag ook deze nog staan maar weet niet zeker of het fanless is…

http://www.alternate.be/Cisco/200-Series-Switches-SG200-26p-Switch/html/product/837792?tk=7&lk=9955

Bijdrager
    iep

Een switch met PoE en 24 of meer poorten is op dit moment nog steeds niet fanless. De fans die ze in die dingen stoppen zijn ook niet geluidloos, die hoor je heel goed. Als je zoveel poortjes wil laat PoE dan links liggen.

Bijdrager
    DBLCreations
    iep op 02 mei 2015

Een switch met PoE en 24 of meer poorten is op dit moment nog steeds niet fanless. De fans die ze in die dingen stoppen zijn ook niet geluidloos, die hoor je heel goed. Als je zoveel poortjes wil laat PoE dan links liggen.

Ik hoef niet noodzakelijk PoE the hebben. Ik moet wel zeggen dat een Cisco switch blijkbaar goed te vertrouwen is, dus als er een switch van Cisco is zonder PoE en zonder fan dan… Dan ben ik al blij, zou wel 1000Mbit/s Willen. Want er zijn er velen die maar 10/100Mbit/s geven…

Bijdrager
    iep

Voor een 10/100 Mbit switch zul je heel veel moeite moeten doen want anno 2015 is het allemaal 1Gb/s of zelfs 10Gb/s (100Gb/s is in test en 1000Gb/s bestaat (nog) niet). Met die gigabit switches moet je ook niet gaan knutselen met de snelheid en duplex waarde, die moet je automatisch laten. Doe je het toch dan kun je een slome en/of instabiele verbinding krijgen. Deze moet je dus niet behandelen zoals je dat wel deed bij de 10/100Mbit switches.

Bijdrager
    DBLCreations

Hey Iep, zoals ik al reeds aangaf, ik ken er niet zo heel erg veel van, maar ik wil een goede switch. Ik weet dat cisco deze kan bieden. Een 24 poorts is zeker ook goed. Ook PoE Is eigenlijk niet meteen nodig voor mijn doeleinden… Indien je een goede cisco switch (serie) weet, mag je zeker een linkje plaatsen, dan kan ik hem eens bekijken. Veel knutselen hoef ik op zich niet, gewoon maken dat ik de volledige 1000Mbit/s krijg naar mijn apparaten en niet een downgrade naar zeg maar 10/100Mbit/s want ik weet dat dat nog wel eens kan gebeuren als je een switch hebt die alles automatisch doet. Mijn huidige switch is van netgear, een 8-poorts geloof ik, ben er wel tevreden van maar mijn poorten zijn nu allemaal bezet. En nu ik een nieuwe aanschaf wil ik hem meteen ook in mijn rack inbouwen… Maar gewoon liefst zonder fan, omdat dat heel luid is, (heb het op youtube bekeken). Die dingen gaan echt ongelooflijk hard!

Dus als iemand mij een linkje kan geven naar een goede 24-poorts cisco switch (die zeker zonder fan is). Dan kan ik dat rustig bestuderen. Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal!:-)

Bijdrager
    iep

Een Cisco switch zou je kunnen nemen maar dat vereist wel wat kennis van netwerken en Cisco configuratie. Leuk voor als je CCNA doet of wilt gaan doen. Heb je daar niks mee, weinig kennis van al dat spul houd het dan gewoon bij een HP 1810 of 1910. Makkelijke webinterface, goede prijs en een degelijke switch. Je zult dan wel alles via de webinterface moeten doen maar ach, daar zit je niet iedere week in:)

Btw, let wel op je eenheden voor de snelheid; waar je Mbit bedoelt schrijf je Gbit (of gbit, wat slordig is). Dat zet mensen op het verkeerde been (gelukkig is 1000Gbit geen realistische snelheid waardoor je al snel door hebt dat het om 1000Mbit oftewel 1Gbit gaat).

Bijdrager
    DBLCreations
    iep op 04 mei 2015

Een Cisco switch zou je kunnen nemen maar dat vereist wel wat kennis van netwerken en Cisco configuratie. Leuk voor als je CCNA doet of wilt gaan doen. Heb je daar niks mee, weinig kennis van al dat spul houd het dan gewoon bij een HP 1810 of 1910. Makkelijke webinterface, goede prijs en een degelijke switch. Je zult dan wel alles via de webinterface moeten doen maar ach, daar zit je niet iedere week in:)

Btw, let wel op je eenheden voor de snelheid; waar je Mbit bedoelt schrijf je Gbit (of gbit, wat slordig is). Dat zet mensen op het verkeerde been (gelukkig is 1000Gbit geen realistische snelheid waardoor je al snel door hebt dat het om 1000Mbit oftewel 1Gbit gaat).

Dag Iep,

Je hebt volledig gelijk, mijn excuses hiervoor. 1000Gbit is inderdaad belachelijk, ik ga het ook aanpassen in mijn originele post. Feit is gewoon dat ik wil dat ze de snelheid krijgen die ‘beloofd’ word. Niet dat ze er onder zitten. Ik weet inderdaad niet heel erg veel af van die dingen maar ik ben wel thuis in al het technische. (Heb vroeger ook men eigen computers gebouwd). Nu ik aan de Apple kant zit is dat wel niet meer zo maar ach:p

Verder heb ik een mailtje gestuurd naar Codima, (online winkel). En zij raden mij volgend model aan (van Cisco)

http://www.cisco.com/c/en/us/support/switches/sg200-26-26-port-gigabit-smart-switch/model.html

Dit lijkt mij wel wat? Het is ook via een web-interface te benaderen. Wat denk jij hiervan?

Alvast bedankt voor de feedback !:-)

Bijdrager
    iep

Iedere switch kan z’n maximum snelheid wel halen. Het verschil zit hem alleen of hij dit kan voor alle poorten tegelijkertijd en kan hij dit stabiel doen. Goedkope switches hebben niet zo’n grote bandbreedte voor de backbone waar al die switch poorten op zitten. Het gevolg daarvan is dat de snelheid zakt wanneer je alle poorten maximaal gaat gebruiken. Een situatie die in een druk bedrijfsnetwerk voorkomt maar thuis niet gewoon is. Stabiliteit is nog wel iets. Je ziet bij goedkope switches dat bij het halen van de maximum de switch op z’n tenen loopt en dan instabiel wordt. De snelheid kan dan variëren of de switch crasht gewoon. De wat duurdere switches dan doet allemaal niet.

De SG200 van Cisco is een switch die je op fora wel vaker tegenkomt bij hobbyisten die een switch van Cisco willen hebben. Heb daar nog geen negatieve verhalen over gelezen. Webinterfaces werken ook prima, zeker als je maar 1 switch te beheren hebt. Kijk ook even hoe makkelijk je aan zo’n switch kan komen. Er zijn een aantal bedrijven die dit soort switches wel in het assortiment hebben maar dan weer alleen aan bedrijven leveren.

Bijdrager
    DBLCreations

Hey Iep, wederom bedankt voor je reactie,

Ik wil inderdaad zekerheid hebben dat alle poorten dezelfde snelheid kunnen blijven behalen. Ik zit dan wel in een thuissituatie maar heb meerdere apparaten, momenteel zijn alle 8 poorten op mijn netgear switch bezet. En met alle ethernet apparaten tegenwoordig verbeterd dat er niet op. Ik ben nogal een techfreak zeg maar:p dus ik wil sowieso deftig spul. Daarom dat ik ook naar de richting van cisco uitkijk. Codima zou mij voorgestelde switch kunnen leveren voor 668,00€ Dus ik denk wel dat dat al een redelijke switch is? Hoe dan ook denk ik dat ik met deze switch niet echt verkeerd zal doen. Ik hoop alleen dat alle poorten hun 1Gbit snelheden kunnen behouden. En dat deze dan niet onstabiel word. Zoals ik al zei, ken niet zoveel van switches maar die man op Youtube legde alles wel goed uit waar je zeker moet op letten bij het aankopen van een switch. Dingen zoals dat je beter af bent met een managed switch enz… Natuurlijk sprak hij over het algemeen over bedrijven enz… Misschien ken je hem wel, ‘Eli The Computerguy’ is zijn naam op youtube. Heb er wel al veel van kunnen leren maar krijg niet alles in mijn hoofd gestampt:p

Hoe dan ook, ik denk dat ik dan voor deze cisco ga, het is een 24 poorts en ééntje zonder fans maar wel met alle mogelijkheden die ik zou willen hebben voor zover ik dus mee ben:-)

Alvast bedankt iedereen!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.