9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    ilias

Switch vertoont rare kuren!

De situatie is als volgt:

PC en mac zijn allebei via een UTP-kabel aangesloten op een switch. Het probleem is dat ik niet op beide machines tegelijk een internetverbinding tot stand kan krijgen.

Als ik alle netwerkkabels op de switch aansluit dan heeft de PC internet. De mac zegt wel dat hij verbonden is met een netwerk maar er kan niet gesurft worden.

Dit dacht ik op te lossen door alle kabels uit de switch te halen, de modem uit te zetten en na 10min weer aan en derna de modemkabel en de kabel vd mac er op aan te sluiten. En idd ik kon surfen op de mac. Toen ik de pckabel ook in de switch stak kreeg ik op de pc een beperkte netwerkverbinding en er kon niet gesurft worden. Maw de rollen waren omgedraait!

Weet er iemand misschien hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Internetprovider: Telenet
    Mac: Cube
    Kabels zijn beide UTP (straight)
    Switch: OvisLink Evo-FSH8R/5R (vd lokale PC Boer)
    Modem: Motorola (…)

De switch en de kabels zijn gloednieuw.

[size=9:492653cd47]Hiervoor heb ik ooit ook soortgelijk probleem gehad (zie hier)waarbij het onmogelijk was om het internet te delen met behulp van een extra netwerkkaart in de pc en een crossedcable. Maar dit lukte ook niet. Ik dacht deze keer een switch te gebruiken maar zonder succes.[/size:492653cd47]

Alle hulp is welkom!

Bijdrager
    Oortjes

Ik denk dat je in de settings van je switch moet kijken, misschien dat je een portcontrole hebt aanstaan waardoor er maar op één computer tegelijk kan worden gesurft. Een soort van ouderlijk toezicht.

Bijdrager
    ilias

De switch is een heel eenvoudig ding dat bestaat uit een paar UTP-ingangen en enkele leds. Voor de rest is er geen knop ofzo (zelfs geen resetbutton!). Het toestel is plug’n play en er was geen software bij.

Dus ik zou echt niet weten hoe ik in de settings moet geraken.

Bijdrager
    Oortjes

oei, een switch, geen router?
    Een router kun je namelijk gewoon benaderen via safari met een ip-nummer.
    Vaak is dat: http://192.168.0.1
    of: http://192.168.0.100

Bijdrager
    TRML

Je kan niet een Modem op een switch aansluiten dan krijg je dit soort problemen, je moet een router kopen en die eerst op je modem aansluiten en op die router kan je zoveel switches aansluiten als je wil.

Bijdrager
    macpro

TRML heeft gelijk: je hebt een router nodig.
    Die zorgt ervoor dat internet verkeer de juiste route neemt van kabelmodem naar PC of Mac en weer terug.

Bijdrager
    Oppie

Dus nogmaals: met een switch kan het gewoon niet wat jij wilt, je heb echt een router nodig.
    Anders gezegd: je switch vertoont helemaal geen rare kuren, maar doet wat ie moet doen.

Een switch vormt een knooppunt in één netwerk; een router verbind twee of meer netwerken aan elkaar. In jouw geval bestaat één netwerk uit jouw twee computers en het tweede netwerk is het internet via de modem.

Bijdrager
    ilias

Ok, ik heb de switch teruggebracht en heb een [url=http://www.dlink.com/products/?pid=316]WLAN router[/url] gekocht. Deze werkt naar behoren. Het enige probleempje is dat ie mijn draadloos netwerk weigert te beveiligen.

Alles is goed aangesloten en de router staat wel degelijk aan.

Iemand enige sugestie?

Bijdrager
    dyn
    ”Oppie”

Dus nogmaals: met een switch kan het gewoon niet wat jij wilt, je heb echt een router nodig.

Dit is niet helemaal juist. Je kunt met een switch prima datgene realiseren wat je wilt. Je hebt nu alleen per computer een ip-adres nodig van je internet provider. Probleem is dat men die tegenwoordig bijna niet meer geeft. Het is 1 ip-adres per klant. Wil je dan meer machines voorzien van internet dan zit je aan een router. Als je mazzel hebt doet Telenet nog aan meerdere ip-adressen voor 1 klant maar reken daar niet op.

Over die foutmelding…het kan wel eens zo zijn dat je de router alleen kunt configureren via de netwerkkabel. Als je wat aan je wifi connectie wil veranderen is dat sowieso verstandig. Als je op de router de security settings aanpast heb je daardoor ook geen connectie meer. Je zult dan eerst weer opnieuw die connectie moeten maken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.