30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    Tine Embrechts

Swift of objective-C

Hoi allemaal!
    Ik ben nieuw hier en heb een vraag voor jullie, ik zou graag als hobby beginnen met wat apps te ontwikkelen in samenwerking met vrienden en vriendinnen. Aangezien ik hieromtrent geen ervaring heb zou ik willen vragen of ik Swift of Objective-C zou moeten leren. Hoe zou ik hier het best mee kunnen beginnen? Moet ik eerst iemand met ervaring zoeken of is het mogelijk om dit als leek te leren (via het iBooks-boek Swift raak ik niet wijs). Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!

Bijdrager
    TheBigZ

Tip: volg de gratis Stanford cursus “Swift” op iTunes U.

https://itunes.apple.com/us/course/developing-ios-8-apps-swift/id961180099

Bijdrager
    Shmoo

Swift.. hartstikke hip en cool.

Je kan online verschillende video’s/cursussen vinden hoe je daar mee kunt beginnen. bijv. Lynda.com

Bijdrager
    iep

Niet alleen hip en cool, het is de opvolger van Objective-C. Men is inmiddels al begonnen om de boel over te hevelen naar Swift. Buiten dat schijnt Swift ook wat makkelijker te zijn. Of het een goede taal is om mee te beginnen is dan weer vers 2. Wellicht dat een C# of Python handiger is om de kneepjes van het programmeren te leren. Daarna kun je dan wel overstappen naar iets als Swift. Tegenwoordig is er online veel lesmateriaal voor deze talen te vinden.

Bijdrager
    gijs735

Leren programmeren is iets waar je moeite in moet steken en wat je echt moet willen, zoals al eerder aangeraden zou ik eerst met C# beginnen. Deze taal bestaat al wat langer en hier staat dan ook meer info van online (al zeg ik niet dat dat niet het geval bij swift is).

Als je 1 taal kent is het makkelijker en sneller om een andere te leren.

De vraag hoe moet ik hieraan beginnen is heel moeilijk te beantwoorden, ik heb hier zelf ook voorgestaan en heb in de eerste instantie veel boeken gekocht over programmeren. Vergeet niet dat de belangrijkste en beste manier om te leren programmeren, programmeren is. Door te doen leer je het het beste. Als je dus denkt de basis van C# (of eender andere taal) door te hebben, maak dan allemaal kleine programmaatjes, hoe simpel ze ook zijn, je leert erdoor. Op dit moment doe ik een HBO opleiding in de toegepaste informatica, en ik merk dat doordat ik al veel heb geprogrammeerd ik het veel makkelijker heb met o.a. swift :). Ik ga je express geen boek aanraden omdat je die makkelijk zelf kan vinden op bv. bol.com, verder verdiep je je misschien in de zoektocht hiernaar wat dieper in de verschillende talen en hun voor en nadelen. Probeer je verder ook niet te focussen op die taal wil ik leren en geen enkele andere, daar maak je het jezelf vaak moeilijk mee.

Moderator
    Poezenbeest

Ik heb vanuit het niets Visual Basic geleerd vanuit een boek uit de Dummies-serie en ben er door het te doen (en veel zoeken op internet) goed in geworden. Ik keek een middagje naar Swift en begreep dat het hetzelfde was, alleen met een andere syntax. Ik had de taal zo door.

Wat ik je aanraad is om met Python te beginnen, daar wat dingen in te maken voor de Mac of PC, en daarna aan Swift te beginnen. Swift is een nieuwe taal en maakt dus veel ontwikkelingen door. Door met Python te beginnen, leer je de basis en kan je daarna op de rijdende trein van Swift stappen.

Bijdrager
    bitsflew

Mijn mening:
    Swift is de toekomst, maar naar nog lang niet geschikt voor productie.

Zelfs Apple lijkt er zo over te denken:
    Apple Using Swift in iOS?

Bijdrager
    TheBigZ
    Inactief
    Anoniem

“Niet alleen hip en cool, het is de opvolger van Objective-C”
    Swift is geen opvolger van Objective-C maar wel gebaseerd op Objective-C in een stuk modernere jasje.

De opleiding van de LOI
    https://www.loi.nl/p-5415-ios-developer-programmeren-voor-ios-met-objective-c
    Is een gedegen cursus gebaseerd op Objective-C en iOS SDK.
    Op de website staat vermeld wat er behandeld word en bestaat uit 2 boeken van c..a. 500 pagina’s.

Voordeel van zo’n cursus is is dat je gestructureerd gaat leren i.p.v. in het wilde weg.
    Ik zou daarnaast zelf geen e-books kopen maar gewoon een echt boek (er zijn tal van boeken omtrent Objective-C/Swift/Core Data/Xcode)

Naast code kloppen heb je namelijk ook nog versie beheer, unit testing, code coverage wat eigenlijk weer onderwerpen op zichzelf zijn.
    Nuttige filmpjes omtrent software ontwikkeling, aanrader:

Inactief
    Anoniem

@gijs735

Begin dan meteen bij C, bijna elke taal is hierop gebaseerd (structs, templates/vectors, datatypes, pointers (ook daar heb je in Swift soms mee te maken UnsafePointers/memory)).
    Swift + Xcode is toch een stuk completer dan Visual Studio met C#
    Er is zat informatie omtrent Swift (of je maakt een vertaal slag van Objective-C code naar Swift wat niet heel ingewikkeld is)

Bijdrager
    bitsflew
    TheBigZ op 17 januari 2016

Apple denkt er zo helemaal niet over.

Nope, die links bevestigen wat ik al schreef:)

Het is de toekomst maar nog niet geschikt voor productie.

Het ontbreken van een 32-bit OSX runtime (gaat er ook niet komen) is niet het probleem want OSX 10.6 vereist al een 64-bit CPU.

Het wachten is op het vastleggen van de ABI en de standard library (Swift 3.0 Q4 2016?), de runtime libraries kunnen dan verhuizen naar het OS i.p.v. deze met elke app mee te sturen zoals dat nu nog nodig is.

Zie:
    Swift project is larger than I expect
    Swift Application size – an unexpected pitfall of Swift

Bijdrager
    iep
    defores op 01 februari 2016

”Niet alleen hip en cool, het is de opvolger van Objective-C”
    Swift is geen opvolger van Objective-C maar wel gebaseerd op Objective-C in een stuk modernere jasje.

Stuur Apple even een mailtje dat ze hebben staan liegen op de keynote, dat de officiële website swift.org poep praat:

Fast. Swift is intended as a replacement for C-based languages (C, C++, and Objective-C). As such, Swift must be comparable to those languages in performance for most tasks. Performance must also be predictable and consistent, not just fast in short bursts that require clean-up later. There are lots of languages with novel features — being fast is rare.

En dat ook hun eigen developer site diezelfde poep weer herhaald:

Swift is a successor to both the C and Objective-C languages.

Zoals Apple tijdens de keynote heeft gezegd en zoals het op de websites wordt herhaald: Swift is de opvolger van Objective-C. Punt.

Dat op dit moment nog niet alles in Swift zit hebben ze bij de keynote ook aangegeven. Swift is nog nieuw en er moet nog het nodige aan gebeuren. Daarom is het nu ook open source gemaakt en is nog lang niet alles in Swift geschreven. Er zijn nog veel situaties waarbij Objective-C de enige mogelijkheid of de beste optie is. Dat zal nog enige tijd zo blijven maar uiteindelijk zal Apple Objective-C gaan uitfaseren.

Apple heeft tijdens diezelfde keynote ook aangegeven dat Swift gemaakt is om het allemaal eenvoudiger te maken eveneens als het oplossen van diverse andere problemen die er zijn met Objective-C. Objective-C is behoorlijk gedateerd en dat los je niet zomaar op, opnieuw beginnen is haast makkelijker (en dat heeft men dan ook gedaan). Als je ontwikkelaars voor je platformen (Swift en Objective-C zijn niet beperkt tot iOS!) wilt winnen zul je een makkelijk en fijn te gebruiken programmeertaal moeten hebben met dito tools. Apple laat met Swift zien dat ze die boodschap hebben begrepen. Dat gecombineerd met het feit dat het uiteindelijk toch Objective-C gaat vervangen is reden genoeg om juist met Swift te beginnen ipv Objective-C.

Maar nogmaals, het is maar de vraag of Swift een taal is voor de beginnende programmeur. C# is iets wat veelvuldig op menig MBO en HBO instelling wordt gebruikt om mensen het programmeren bij te brengen. Idem voor iets als Python waarbij je natuurlijk ook de Raspberry Pi Foundation hebt die ICT en programmeren in het basis- en middelbaar onderwijs loopt te promoten. Daar vindt je veel tutorials en overige zaken omtrent Python.

@bitsflew
    : dat zijn allemaal zeer gedateerde posts uit 2014. Inmiddels zitten we op een veel nieuwere versie van Swift en is er ook het nodige veranderd (het operating system en de app store kennen tegenwoordig App Thinning om maar eens iets te noemen). Het is nog maar de vraag in hoeverre de kritiek nu nog opgaat. Let daar dus wel even op.

Inactief
    Anoniem

“Swift is intended as a replacement for C-based languages ”
    Er staat dus ook niet dat het ook the replacement is.

Je kiest niet een taal om te leren omdat je het makkelijk vind.
    Je pakt bijvoorbeeld C omdat bijna elke taal hierop gebaseerd is en dus ook alle basis kennis bevat.
    Je gaat ook niet in het wilde weg leren via tutorials op internet! je koopt een gekwalificeerd boek die je gestructureerd aan het leren zet.

Bijdrager
    bitsflew

@iep
    Beide links nog steeds actueel en dat heeft alles te maken met de nog niet gestandaardiseerde ABI (milestone voor Swift 3.0)
    Het gevolg is dat de Swift frameworks nog niet in het OS zitten, en je de benodigde dylibs als resource moet meesturen met elke Swift app.

App-thinning wijzigt daar niets aan!

Bijdrager
    TheBigZ
    defores op 10 februari 2016

Je gaat ook niet in het wilde weg leren via tutorials op internet!

Als je helemaal nog geen enkele programmeerkennis hebt is de genoemde Stanford cursus waarschijnlijk iets te hoog gegrepen. Wel een prima keuze voor als je dat al wel hebt.

TheBigZ op 17 januari 2016

Tip: volg de gratis Stanford cursus “Swift” op iTunes U.

https://itunes.apple.com/us/course/developing-ios-8-apps-swift/id961180099

Inactief
    Anoniem

@TheBigZ,

Dat is ongeveer gelijk als ik van voetbal overstap op basketbal en de spelregels ga overslaan.
    Het gaat om de details die je gaat mislopen omdat het nooit behandeld is omdat je ze hebt overgeslagen.

Bijdrager
    TheBigZ

De topicstarter heeft verder niks meer laten horen; ik ben bang dat al onze goede bedoelingen weinig opgeleverd hebben voor deze TS.

Bijdrager
    iep
    defores op 10 februari 2016

”Swift is intended as a replacement for C-based languages ”
    Er staat dus ook niet dat het ook the replacement is.

Pak het Engels woordenboek er eens bij en iemand die wel kan lezen. Het woord “replacement” is Engels voor “vervanger” en het woord “intended” betekent hier “bedoeld”. Kortom, Swift is ontwikkelt om de C-based talen zoals Objective-C te vervangen. Het is wel degelijk de opvolger van Objective-C. Dat ze meer dan alleen Objective-C willen vervangen blijkt ook uit de grootsheid waarmee ze het aanpakken. Het is open source, ze willen allerlei algemene dingen gaan implementeren, zorgen dat het op diverse platformen werkt, enz. Dat doe je niet voor een taaltje naast Objective-C. De investeringen zitten allemaal in Swift, niet in Objective-C. Dat zit nu meer in maintenance mode totdat Swift daadwerkelijk alle Objective-C code kan vervangen.

Je kiest niet een taal om te leren omdat je het makkelijk vind.

Als je het moet leren kies je iets wat je goed en makkelijk de basics van het programmeren aanleert. Pas daarna kun je bekijken of je een andere taal kiest omdat de rest die gebruikt, je bestaande software moet aanpassen en dus die taal moet gebruiken, omdat je het leuk lijkt, omdat het de betere keus is vanuit technisch oogpunt, enz.

Je gaat ook niet in het wilde weg leren via tutorials op internet! je koopt een gekwalificeerd boek die je gestructureerd aan het leren zet.

Exact en dus begin je bij de basis en pak je een taal die zich juist goed leent om aan te leren ipv meteen in het diepe te springen door 1 van de moeilijksten te nemen. C# en Python worden om die redenen veelvuldig in het onderwijs gebruikt. Talen als C en C++ worden alleen gebruikt voor de gevorderden. C/C++ wordt aanzienlijk eenvoudiger wanneer je al een basis hebt. En al helemaal wanneer je het OOP wil aanleren want dat kun je niet met C/C++ (OOP in C++ is een lachertje vergeleken met de rest).

Begin liever met iets simpels wanneer je iets wil leren. Dat is een stuk makkelijker vol te houden en ook veel leuker dan wanneer je meteen aan het zweten komt. Je kunt daarna wel opschalen naar de moeilijkere materie.

@bitsflew
    : thanks, wel goed om dat er even bij te hebben.

@TheBigZ
    : ach, voor het archief:-)

Inactief
    Anoniem

Exact en dus begin je bij de basis en pak je een taal die zich juist goed leent om aan te leren ipv meteen in het diepe te springen door 1 van de moeilijksten te nemen. C# en Python worden om die redenen veelvuldig in het onderwijs gebruikt. Talen als C en C++ worden alleen gebruikt voor de gevorderden.

Begin liever met iets simpels wanneer je iets wil leren. Dat is een stuk makkelijker vol te houden en ook veel leuker dan wanneer je meteen aan het zweten komt. Je kunt daarna wel opschalen naar de moeilijkere materie.

Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met software ontwikkeling.
    – C is niet moeilijk; het is een kwestie van de basis leren begrijpen;
    – C wordt niet alleen door gevorderden gebruikt, het is een van de meest gebruikte ontwikkel talen;
    – in mijn opleiding werd gewoon let gegeven in C;

En al helemaal wanneer je het OOP wil aanleren want dat kun je niet met C/C++ (OOP in C++ is een lachertje vergeleken met de rest).

Dit is nu exact de reden waarom ik zeg begin met C omdat je anders dit soort opmerkingen krijgt.
    Ik raad je nog eens aan om het youtube filmpje van Uncle Bob Martin te bekijken om wat deuren te openen.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Bij C moet je veel meer dingen weten alleen zijn alle onderwerpen op zich simpeler. Hogere programmeertalen automatiseren veel triviale aspecten van het programmeren. Hierdoor blijven de belangrijke taken over van het programmeren voor de programmeur. Zoals Dijkstra zei, hoe verder een hogere programmeertaal groeit, hoe verder de vereiste van de intellect meegroeit. Hierdoor bereiken hogere programmeertalen het omgekeerde waarvoor ze bedoeld zijn. Uiteraard zijn ze wel uitermate goed inzetbaar omdat je hetzelfde bereikt met veel minder code; de efficiëntie groeit ook mee. Daarom wordt juist C geleerd op scholen omdat het alle aspecten van het programmeren aan de programmeur over laat maar wel op een hele simpele manier.

Bijdrager
    iep

En als we dan even vanuit het onderwijs kijken dan zien we dat C en C++ pas worden gegeven NADAT men al ervaring heeft opgebouwd in programmeren. Geen enkele opleiding leert C/C++ aan als 1e taal. Dat komt omdat ze moeilijker aan te leren zijn want ze vereisen wat diepgaandere kennis of demonstreren bepaalde principes gewoonweg niet goed. Bij iets als Java hoef je vrijwel niet aan geheugenbeheer te denken, bij C en C++ is dat cruciaal. Het OOP is een stuk duidelijker in Java dan in C++, idem voor C#. Daarom worden juist Java en C# gebruikt om dit uit te leggen itt C++. Het gaat hier dan ook totaal niet om hoe goed een programmeertaal is of hoe bekend je bent met softwareontwikkeling. Sterker nog, je gaat snoeihard op je plaat als je die invalshoeken neemt. Het gaat hier om het aanleren van iets en dan gelden toch echt totaal andere zaken. Je hebt een taal nodig die bepaalde principes makkelijk duidelijk maakt en dat zijn talen als C en C++ dus niet. C en C++ zijn wel talen die heel goed en efficient zijn, daarom worden ze ook zo gigantisch veel gebruikt.

M.a.w. vanuit didactisch oogpunt zijn C en C++ slechte talen, vanuit ontwikkeloogpunt zijn ze juist 1 van de besten. Aangezien het hier gaat om een beginneling telt het didactisch oogpunt en NIET het ontwikkeloogpunt. Ik raad eenieder dan ook aan om eens ervaring op te doen met lesgeven. Dan snap je waarom bepaalde zaken die je juist zou gebruiken bij het maken van iets helemaal niet of weinig gebruikt bij het aanleren van iets. Men onderschat hier het didactische deel van het verhaal gigantisch…als men daar al aan denkt…

Bijdrager
    TheBigZ

Om te leren programmeren zijn talen als Swift en Python zeker beter dan C en C++.

Om te leren programmeren met Swift:
    http://www.learnswift.tips/
    http://books.aidanf.net/learn-swift

Inactief
    Anoniem

@TheBigZ
    C is een taal die is ontwikkeld is voor Unix en Unix is herschreven in C.

Daarmee is C de meest geschikte taal, daar ligt de basis die je niet zomaar kan overslaan.
    Als ontwikkelaar moet je gewoon snappen hoe pointers werken, geheugen moet beheren, hoe de datatypes in elkaar steken.
    Daarbij is het ook van belang om de achterliggende gedachten van cin,cout en cerror te snappen (Unix commandline && c).

Je hoeft niet een meester in de taal C te zijn maar je moet minimaal de basiskennis doornemen, anders kan je beter niet beginnen aan een hogere programmeertaal.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    defores op 22 februari 2016

Als ontwikkelaar moet je gewoon snappen hoe pointers werken, geheugen moet beheren, hoe de datatypes in elkaar steken.

Geheugenbeheer is een programmeertaak die vanwege beperkingen van de hardware en/of programmeertaal bij de programmeur wordt neergelegd. Ik zie geheugenbeheer niet als een essentieel onderdeel om te kunnen programmeren, ik zie geheugenbeheer als een essentieel onderdeel om C code te kunnen schrijven. Je ziet daarom geheugenbeheer ook niet terug in logische schema’s of pseudo code omdat het niets met het oplossen van het probleem zelf te maken heeft. Schijven van code en programmeren zijn twee verschillende dingen, op het moment dat ik code schrijf is het programmeren al klaar.

Inactief
    Anoniem

Dat betekent dat je de kennis nooit meer nodig hebt?
    Als je wil leren programmeren dan is dit gewoon een onderdeel wat erbij hoort.

Het is geen hardware taak, als ik in runtime objecten ga aanmaken en alleen tot me beschikking wil hebben
    wanneer het nodig is en niet mijn geheugen opvreet wanneer ik het niet nodig heb (bijv. voor performance, memory usage).
    Dan hou ik toch liever zelf de touwtjes in handen.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Dat is niet wat ik zeg maar probeer te antwoorden in context met de vraag in dit topic. Ben zelf C programmeur en vind geheugenbeheer alles behalve vervelend. Wanneer ik in Objective-C programmeer (bedoel niet in-line C code) heb ik op dat moment niet veel aan mijn kennis van geheugenbeheer in C simpelweg omdat ik het niet kan toepassen. De hamvraag is dan ook of deze kennis essentieel is als de ambitie van het programma niet meer is dan het zijn van een iOS applicatie.

Bijdrager
    TheBigZ

Aardig in deze context; de voor- en nadelen van diverse programmeertalen als je wilt leren programmeren.

What is the best programming language to learn first?

Bijdrager
    bitsflew

De hamvraag is dan ook of deze kennis essentieel is als de ambitie van het programma niet meer is dan het zijn van een iOS applicatie.

De kans dat je als iOS/OS programmeur te krijgen krijgt met malloc/free is heel erg klein, en meestel betreft het dan third-party C/C++ code/libs.

Geheugenbeheer is dankzij ARC bijna automatisch maar er zijn wel een paar gotcha’s die kunnen resulteren in memory leaks.

Kennis van weak/strong references (pointers) is dan ook een must.

btw Ik schrijf ‘bijna automatisch’ omdat CoreFoundation gebruik maakt van handmatig geheugenbeheer.

Bijdrager
    iep
    defores op 22 februari 2016

Je hoeft niet een meester in de taal C te zijn maar je moet minimaal de basiskennis doornemen, anders kan je beter niet beginnen aan een hogere programmeertaal.

Exact de reden waarom geen enkele onderwijsinstelling met C of C++ begint. Andere talen worden eerst gebruikt om je die basiskennis van het programmeren aan te leren en dat gaat gefaseerd. Daarom leer je ook pas op een later tijdstip C en C++ en nooit meteen in het begin. Net als dat je met zwemmen begint in het ondiepe met een beetje spelen en ze je niet meteen in het diepe gooien;)

Afgezien hiervan is C en C++ lang niet zo geschikt voor OS X en iOS terwijl beiden toch echt UNIX systemen zijn (die UNIXv3 certificering hebben ze niet voor niets gekregen!). Bij andere UNIX systemen geldt exact hetzelfde. Op een mainframe vindt je een UNIX OS maar zul je vrijwel geen C/C++ aantreffen. Dit soort systemen maakt gebruik van programmeertalen als Cobol omdat juist die beter geschikt zijn voor dat doel. In geval van OS X en iOS zijn het Objective-C en Swift. Aan C/C++ heb je hier dus niet zoveel. Dat ligt natuurlijk anders als je meer dan alleen OS X/iOS wil.

Wil je echt leren hoe een computer werkt dan moet je niet bij C/C++ zijn, dan kun je beter beginnen met mnemonics en microcontrollers. Met C/C++ leer je namelijk bar weinig over de werking van een processor; dat is bij mnemonics/microcontrollers wel even anders. Dan moet je ineens gaan nadenken over hoeveel clock cycli een commando in beslag neemt en hoe groot dat commando is (in bits of zelfs bytes). Kun je ook helemaal los met geheugenbeheer (dat moet je echt helemaal zelf doen). M.a.w. je argumentatie wat betreft C/C++ kan volledig het raam uit.

Maar nogmaals, er wordt weer vanuit de ervaren codeklopper gekeken en totaal niet vanuit de ervaren programmeur noch enig didactisch oogpunt dan ook. Men gaat volledig voorbij aan het feit dat je je eerst bekend moet maken met programmeren en pas daarna verder kunt. Men gaat ook volledig voorbij aan het feit dat programmeren absoluut geen code kloppen is, je zult ook veel aandacht moeten besteden aan design. Waar men ook volledig aan voorbij gaat is het feit dat je niets hebt aan het kennen van een taal maar juist de achterliggende algemene programmeerprincipes dient te kennen. Het zit hem vooral in denkwijze en werkwijze (hoe pak je iets aan). De syntax van een programmeertaal en al z’n nukken zijn gemakkelijk aan te leren, met name als je die basis hebt. Wie de principes niet kent maar de taal wel is geen programmeur, die is codeklopper. Voor codekloppers is er geen werk, voor programmeurs wel. Beperk je dus niet tot een specifieke taal, aan dat soort kennis heb je vandaag de dag niets, je moet flexibel zijn. Iets waar het hedendaags onderwijs ook helemaal op gericht is (niet kennis aanleren maar het vermogen om kennis op te doen aanleren).

Wat betreft betreft geheugenbeheer…ik zou niet zo snel negatief oordelen over talen die dit voor je doen. Als je geheugenbeheer zelf moet doen dan ga je als programmeur bepalen hoe het OS z’n geheugenbeheer moet doen terwijl het OS hier de beste is om te bepalen hoe het geheugen beheert zou moeten worden (jouw app is niet het enige wat er aan software draait!). Buiten dat moet je als mens gaan bepalen hoe de computer werkt. Dat werkte vroeger prima omdat de systemen aanzienlijk simplistischer waren maar met de hedendaagse complexiteit (vooral als je 64 bit gaat) lukt je dat eigenlijk niet meer. Dat levert veel meer fouten en security issues op. Niet voor niets dat geheugenbeheer veelal al voor je gedaan wordt. Niet alles is goed om zelf te doen en je moet ook niet altijd alles maar zelf willen doen. Uiteraard scheelt je dit ook gewoon tijd en werk, dat kun je dan weer aan belangrijkere dingen besteden (functionaliteit, bug fixing).

Bijdrager
    bitsflew
    dj op 24 februari 2016

Wanneer je kiest voor Swift ben je helemaal vrij van geheugenbeheer.

Nope! Je hebt nog steeds te maken met autoreleasepools (NSObject subclasses) en weak/strong references, maw memory management.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.