13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    olav

swap image behavior

Hallo,

ik wil graag in mijn pagina een stuk tekst vervangen door een ander stuk tekst, zonder een nieuwe pagina te laden.
    Dat kan ik doen door de tekst in een gif te zetten en door, als ik met de muis over zeg een button ga, met swap image de eerste gif te vervangen door een tweede. Maar het wordt wel gecompliceerd op die manier en dat wil ik ook niet. Is er een elegante manier om dit op te lossen?
    alvast dank voor de hulp,

Bijdrager
    meneer de koekepeer

flash?

Bijdrager
    Syndic

Flash is zeker een optie…en zeker elegant! Maar ik zie niet in waarom dat zo gecompliceerd moet worden, om een swap image te gebruiken:D

Bijdrager
    olav

Meneer Koekepeer, ik kan (nog) geen flash, dus die optie is er niet.

Syndic schreef: “Flash is zeker een optie…en zeker elegant! Maar ik zie niet in waarom dat zo gecompliceerd moet worden, om een swap image te gebruiken.”

Voor zover ik het begrijp moet ik met swap image dan van ieder tekstje een gif file maken. Dat levert me het probleem op dat de tekst er in de browser minder mooi uitziet. (ik maak de tekst in photoshop en gebruik de save for web optie). Maar misschien wil ik wel iets doen waar ik nog veel te weinig van weet:lol: .
    Maar suggesties zijn zeer welkom

Bijdrager
    Stof

Beste manier om dit te doen is volgens mij Dynamic HTML.

Bijdrager
    Syndic
    ”olav”

Voor zover ik het begrijp moet ik met swap image dan van ieder tekstje een gif file maken. Dat levert me het probleem op dat de tekst er in de browser minder mooi uitziet.:lol: .
    Maar suggesties zijn zeer welkom

Een idee is om voor de text die je aanmaakt in Photoshop (en die je dus gaat swappen) pixelfonts te gebruiken (ipv. de eeuwige Verdana en Arial), die blijven mooi scherp en crispy in een browser.
    Hieronder een aantal sites waar je wat fontjes kunt downloaden

Atomic Media
    Vectorize
    Fontalicious
    Meer fonts

Er zitten nog wel wat restricties aan het gebruik van pixelfonts… anti aliasing uitzetten in Photoshop, de meeste pixelfonts moet je gebruiken op 8 of 10 pixels groote, of een veelvoud daarvan

Succes ermee:D :wink:

Bijdrager
    olav
    ”Stof”

Beste manier om dit te doen is volgens mij Dynamic HTML.

Stof maak me niet gek, doe ik een cursus dreamweaver krijg ik op m’n kop van meneer koekepeer, dus ik ga een cursus html doen en dan kom jij langs.
    Wat kan ik met dhtml wat ik niet met html kan en als ik straks met css en xml verder wil heb ik dan nog iets aan dhtml?
    ik wordt lachend gek hier :oops: :P 8) :P :cry: :evil: :x

Bijdrager
    Stof

Ik ben geen expert, maar DHTML is een de verzamelnaam voor drie technieken waarmee je dynamische pagina’s kunt maken: HTML, CSS en javascript.

Het World Wide Web Consortium omschrijft het als:

Dynamic HTML is a term used to describe HTML pages with dynamic content. CSS is one of three components in dynamic HTML; the other two are HTML itself and JavaScript (which is being standardized under the name EcmaScript). The three components are glued together with DOM, the Document Object Model.

Met DHTM kun je allerlei elementen (waaronder tekst) dynamisch manipuleren op je pagina. Bijvoorbeeld het tonen en verbergen van tekstblokken. DHTML wordt ook veel gebruikt voor drop-down menu’s op websites.

Er zijn diverse sites die uitleg en voorbeelden geven van DHTML. Even zoeken op Google en je wordt ermee overladen. Dreamwaever biedt volgens mij allerlei mogelijkheden voor het gebruik van DHTML. Daarnaast zijn er vele andere tools die je helpen bij het genereren van DHTML. Let echter wel op; Niet elke browser interpreteert code hetzelfde. De link die ik je eerder gaf gaat daar uitgebreid op in.

Bijdrager
    Julian

Op internet is idd genoeg te vinden over DHTML rollovers… Ook Dreamweaver en Golive kunnen al heel wat werk uit handen nemen.

Als je meer wilt weten over de achterliggende technieken (bv. de DOM, Document Object Model) kun je kijken op:
    http://www.alistapart.com/stories/indexDHTMLDOM.html

Bijdrager
    olav

Stof en Julian, hartelijk dank voor de links en info. Ik ga me eens lekker begraven in al die paginas en documenten. Eens zien of ik over een tijdje hier vooruitgang kan melden

Bijdrager
    Mmmarco

Ik ben geen web-expert, maar is het niet iets om show/hide layer te gebruiken? In layer 1 een stuk tekst en/of plaatje met onderin een ->, die als je erop klikt, de layer 1 doet verbergen en layer 2 doet verschijnen op dezelfde plaats. (Als beide lagen even groot zijn en op dezelfde plek staan, kun je gewoon door de teksten klikken zonder verspringende onderdelen.)

Bijdrager
    olav

mmmarco, niet nog meer werk:-)
    layers ben ik al tegengekomen maar dat heb ik ook nog niet onder de knie.
    hellup, ik moet terug naar school.

Bijdrager
    Mmmarco

Maar nee, layers zijn heel simpel. Je kunt ze een vaste plek geven met x en y coordinaten. En een vaste breedte en hoogte. Ze zijn standaard transparant, en je kunt er vanalles in mikken. Ze schuiven niet op of in. Eigenlijk zijn het heel simple dingen, die layers. Je zet ze neer en ze blijven waar je ze zet. :wink: In het behaviorpalellet kun je ze tonen of verbergen (oogje dicht of open).

Uitleg in het nederlands met evt voorbeeldbestandjes erbij is hier te lezen:
    http://www.hccnet.nl/kennis/cursussen/inhoudcursus.cfm?cursus=70&page=2

Korte Dreamweaver cursus van HCC.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.