18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    kontheur

surround-sound uit 2 speakers…

Hoi,

was net op deze site aan het kijken en vroeg me af of dit een beetje werkt.

Iemand met ervaring of iemand met een mening?

Inactief
    Anoniem

Nou… ik was al niet onder de indruk van zo’n Bose-set laatst bij iemand… en die bestaat uit drie boxen en kost een veelvoud van die SOUNDaround.:wink:

Bijdrager
    chatsmit

Ik heb even de test filmpjes beluisterd en mijn indruk is, voor 100 euro is het wel leuk, maar eigenlijk het geld niet waard. Verwacht er niet veel van. Surround sound heb ik niet kunnen horen, op speakers en koptelefoon. Ik hoorde wel een breder stereo beeld, wat voor films soms leuk kan zijn. Het ligt ook aan jouw situatie, wil je absoluut geen 5 of 6 speakers in je kamer en is je huidige stereo set eigenlijk wel ok, kijk je vaak films zonder ondertiteling en wil je de conversaties beter kunnen verstaan? Dan is dit wel een leuke upgrade denk ik zo.

Bijdrager
    macpro

Zoiets kun je volgens mij alleen maar goed krijgen als je zelf ook de luidsprekers maakt.
    Want die bepalen voor een groot deel het resultaat.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je hier een ervaring mee krijgt die te vergelijken is met een echte multi-speaker set.

Bijdrager
    kontheur

Wat ik me trouwens wel afvraag: hoe kun je op hun site die voorbeeld filmpjes bekijken/beluisteren terwijl je er eigenlijk een kastje voor nodig hebt?

Inactief
    Anoniem

Dat is inderdaad een heel goede vraag!:P

Bijdrager
    chatsmit

Je hoeft er geen kastje voor te hebben, het geluid wordt gewoon softwarematig bewerkt. De software zit in een chip in het kastje. Waarschijnlijk zijn er ook wel plug-ins voor audio software te koop die dit kunnen. Vergelijk het met een karaoke kastje en karaoke software. Of een netwerk router, is eigenlijk ook allemaal software in een kastje. En daarbij, dat kastje verandert niks aan je speakers het zorgt er alleen voor dat er ander geluid de speakers in komt. Als je dat geluid zal recorden, record je ook het effect.

Toevoeging: Nu we het over Surround Sound hebben, zet je koptelefoon op, doe je ogen dicht en beluister dit fragment maar eens :D
    Geluid links midden rechts boven onder achter ver dichtbij… Alleen goed te horen met koptelefoon.

Inactief
    Anoniem

Er bestaat inderdaad een manier om het geluid van b.v. mp3’s softwarematig te verbeteren. Heb het een keer beuisterd (volgens mij hetzelfde procédé als jou fragment) en dat was erg goed. Helaas werkt het alleen echt lekker met een koptelefoon.

Bijdrager
    kontheur
    ”chatsmit”

zet je koptelefoon op, doe je ogen dicht en beluister dit fragment maar eens :D

Damn, bijna akelig realistisch… Zou zo wel eens een film willen bekijken!

Bijdrager
    chatsmit

Ja is erg lijp, misschien wel de toekomst voor HomeCinema. Ik ben eigenlijk opzoek naar meer info over deze truuk. Ik geloof dat ik het fragment ooit uit dit forum geplukt heb, maar kan het niet meer terug vinden.:?

Bijdrager
    kontheur

Dit is een site die aan ontwikkeling doen van MP3 Surround. Zij bieden een MP3 surround encoder en speler aan. Ik ga het even proberen…

Bijdrager
    ralphclaes1

dat filmpje is echt cool

Bijdrager
    Len

Tsja, ook op een goede stereo installatie kun je een prima ‘surround’ filter los kan laten.

Geef mij maar gewoon een goede stereo opname, dat vind ik veel mooier klinken dan zo’n surround filter of een achteraf 5:1 montage. Natuurlijk is dit wel dé manier om om een slecht stereo spoor heen te komen en een beter 5:1 spoor af te spelen op een DVD. Als ik hier al lees dat mensen beter verstaanbaar zijn in 5:1 surround moeten ze toch iets vreselijks doen met het stereo spoor (of een spraakfilter gebruiken).

Bijdrager
    Mr Macintosh
    ”chatsmit”

Je hoeft er geen kastje voor te hebben, het geluid wordt gewoon softwarematig bewerkt. De software zit in een chip in het kastje. Waarschijnlijk zijn er ook wel plug-ins voor audio software te koop die dit kunnen. Vergelijk het met een karaoke kastje en karaoke software. Of een netwerk router, is eigenlijk ook allemaal software in een kastje. En daarbij, dat kastje verandert niks aan je speakers het zorgt er alleen voor dat er ander geluid de speakers in komt. Als je dat geluid zal recorden, record je ook het effect.

Toevoeging: Nu we het over Surround Sound hebben, zet je koptelefoon op, doe je ogen dicht en beluister dit fragment maar eens :D
    Geluid links midden rechts boven onder achter ver dichtbij… Alleen goed te horen met koptelefoon.

Ongeloofelijk, ik ben echt verbaast, dat dit kan…. Echt cool, zeker als je zo een film zou kijken. Dan kunnen ze je van achter laten schrikken:wink:

Bijdrager
    VeRCEttY

Mensen – ik kan deze download aanraden: een plug-in voor iTunes, simpel – kost niets en doet PRECIES hetzelfde, dwz combinatie van fase-shifts en dubbing effecten (phaser/flanger).

Probeer het zelf:

http://subband.com/

Je kan ook lekker ermee knutselen om een optimaal ruimtelijk effect te krijgen.

Bijdrager
    chatsmit

VeRCEttY, ik heb de plugin gedownload en geïnstalleerd. Het klinkt inderdaad wel goed en kan soms een uitkomst zijn om slechte mixes op te krikken voor een feest of iets. Maar: ik wilde net de info tags van mijn nummers veranderen door op een nummer: rechtermuisknop Info te kiezen en elke keer crashte iTunes bij deze handeling. Na opnieuw opstarten, permissie herstellen, andere nummers checken nog steeds zelfde fout. Wat bleek de OSS 3D plugin was de oorzaak! Na uninstall van deze plugin werkte iTunes optie Info weer.

Waarschijnlijk dus een bug in het programmaatje… Hebben jullie dat ook?

Bijdrager
    kontheur
    ”chatsmit”

Waarschijnlijk dus een bug in het programmaatje… Hebben jullie dat ook?

Ik ga hem even proberen en laat het zo weten!

EDIT: hier geen troubles! Gelukkig… :lol:

Bijdrager
    VeRCEttY
    ”chatsmit”

VeRCEttY, (…) Waarschijnlijk dus een bug in het programmaatje… Hebben jullie dat ook?

Heej.. eigenaardig. :(

Nee ik heb het niet… maar ik heb dan ook maar 1 muisknop.. (grapje)
    Wist je dat dit ding een onbeperkte trial periode heeft? Mocht je niet willen betalen dan blijft-ie ’t gewoon doen. Jammer van die bug, dus..

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.