29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    rastafadrian

surround sound op mac mini

Ik weet dat je surround sound op een mac mini kan beluisteren, maar hoe kan je dit nou echt voor elkaar krijgen?
    De meeste surround setjes (volgens mij) hebben als line-in 3 3,5 mm jacks, de mac mini heeft maar 1 line out. Er zijn ook wel setjes die gebruik maken van een optische kabel, (een 3,5 mm jack/optische kabel weet ik wel te vinden) maar dit zijn allemaal een stuk duurder.
    Dus weet iemand een kabel van 3,5 mm jack male/3* 3,5mm jack female, of een andere oplossing??

Bijdrager
    Gans

De Macmini heeft alleen maar stereo uit. Je zult dus nooit zonder meer surround uit een mini kunnen krijgen (of welke andere mac dan ook). Wat je kunt doen is de gecodeerde surround decoderen met een surround setje. Daar ga je dan stereo in en het komt er als zes signalen uit (5.1).

Anders zul je een usb of firewire i/o moeten kopen. (Bijvoorbeeld van motu/m-audio/creative)

Er zijn echter nog niet zo heel veel media beschikbaar die echt surround op verschillende sporen aanbieden. (alleen dvd-audio en super audio cd). Je zult het dus bijna altijd gewoon door je stereo uitgang naar een decoder kunnen laten lopen, die het naar al je speakers loodst.

Bijdrager
    Vikash
    ”Gans”

Je zult dus nooit zonder meer surround uit een mini kunnen krijgen (of welke andere mac dan ook).

Uit mijn macbook komt toch echt dolby en dts…

Bijdrager
    iPodder
    ”Gans”

Anders zul je een usb of firewire i/o moeten kopen. (Bijvoorbeeld van motu/m-audio/creative)

Ik heb de M-Audio Sonica theater. Deze werkt perfect met Tiger!. Helaas gebruik ik deze niet.
    Zie hier voor een review : http://www.sudhian.com/index.php?/articles/show/465.

Als je er interrese in heb kan je een persoonlijk bericht sturen. We kunnen dan onderhandelen voor een prijs.

Bijdrager
    rastafadrian

kan iemand wel met zekerheid zeggen of de mac mini (intel 1,66) een stereo of surround geluidsuitvoer heeft?

@iPodder
    : ik zoek even naar een wat goedkopere oplossing als in een kabel o.i.d., als ik de nieuwprijs van dat usb-ding zie…

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Vikash”
    ”Gans”

Je zult dus nooit zonder meer surround uit een mini kunnen krijgen (of welke andere mac dan ook).

Uit mijn macbook komt toch echt dolby en dts…

Idem uit mijn iMac G5. Alleen doet Apple er softwarematig geloof ik niets mee.

Herstel; DVD-speler speelt surround af.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”rastafadrian”

kan iemand wel met zekerheid zeggen of de mac mini (intel 1,66) een stereo of surround geluidsuitvoer heeft?

@iPodder
    : ik zoek even naar een wat goedkopere oplossing als in een kabel o.i.d., als ik de nieuwprijs van dat usb-ding zie…

Yep. heeft Surround.

Dit wordt er in ieder geval gemeld op de site van de Mac Mini:

De Mac mini is, met de juiste kabel, eenvoudig aan te sluiten op de meeste stereo-installaties.
    Je hebt een optische kabel met een ministekker nodig voor het aansluiten van de meeste A/V-ontvangers en audiosystemen met 5.1 surround sound.
    —-

Bijdrager
    rastafadrian
    ”KarelWillem”
    ”rastafadrian”

@iPodder

Yep. heeft Surround.

Dit wordt er in ieder geval gemeld op de site van de Mac Mini:

De Mac mini is, met de juiste kabel, eenvoudig aan te sluiten op de meeste stereo-installaties.
    Je hebt een optische kabel met een ministekker nodig voor het aansluiten van de meeste A/V-ontvangers en audiosystemen met 5.1 surround sound.
    —-

Ja dat had ik ook al gelezen, maar je kan een oude crt tv mbv een s-video/vga kabel en een vga/dvi kabel op een mac mini aansluiten, dat betekent nog niet dat je dan een goede kwaliteit beeld hebt, toch??
    Mijn vraag is of er surround sound uit de geluidskaart van de mac mini komt.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja dus. Die optische uitgang zit er niet voor niets.
    Dat zit er niet alleen op om je Trust 2.0 speakersetje van 14,50 euro op aan te sluiten.

Bijdrager
    rastafadrian

Die optische uitgang zit niet in de mac mini, maar aan het andere uiteinde van die kabel…:roll:
    en vervang “trust” gerust door dynaudio

Bijdrager
    KarelWillem

Citaat van Apple, t.a.v. Mac mini:
    – Analoge en digitale audio
    – Gecombineerde optische digitale geluidsinvoer/geluidsingang (mini-aansluiting)
    – Gecombineerde optische digitale geluidsuitvoer/koptelefoonaansluiting (mini-aansluiting)

Hoe ‘optisch’ wou je het hebben?

Bijdrager
    rastafadrian

oeps… :o
    Maar om terug te komen op mijn eerste vraag:
    De meeste surround setjes (volgens mij) hebben als line-in 3 3,5 mm jacks, de mac mini heeft maar 1 line out. Er zijn ook wel setjes die gebruik maken van een optische kabel, (een 3,5 mm jack/optische kabel weet ik wel te vinden) maar dit zijn allemaal een stuk duurder.
    Dus weet iemand een kabel te vinden van 3,5 mm jack male naar 3* 3,5mm jack female??

Bijdrager
    KarelWillem
    ”rastafadrian”

…Dus weet iemand een kabel te vinden van 3,5 mm jack male naar 3* 3,5mm jack female??

:D

Daar krijg je dan toch geen surround mee? Dat is net zoiets als een mono-stekker naar tulp links en rechts. Het werkt, maar blijft mono.

Wel opvallend trouwens dat er in de Apple-store ook niet één surround-set te koop is.
    Apple loopt hier wel een beetje achter de feiten aan.

Bijdrager
    rastafadrian

dus de enige mogelijkhheid om surround geluid te krijgen op een mac mini is via een optische kabel? vreemd…

Bijdrager
    Gene

Dit is niet vreemd. Als je een dvd speler koopt heb je toch ook twee keuzes om tot een digitaal surround sound te komen. Coax en toslink oftewel optisch. De mini heeft een 3,5 mini jack met een optische uitgang gecombineerd. De andere zijde is een toslink connectie die je op je surround reciever insteekt.

E voila surround sound. Op de meeste recievers isdit ook te zien. Je krijgt dan een DTS of DD symbool te zien op het display, vaak wordt er ook nog eens weergeven welke speaers aanstaan via een kleine grafische weergave op het display.

Dit weet ik omdat we in de winkel waar ik werk metdezelfde vragen zaten. We hebben toen een macbook pro aangesloten op een surround reciever en kregen in eerste instantie geen surround weergave. Naderhand bleek dit een instelling te zijn.

mzzl
    Gene

Bijdrager
    KarelWillem

Dat bedoel ik. Optische kabel dus.

Bijdrager
    smandersloot

Ik wil graag Dolby Digital uit m’n Power Mac G5, en vond het onzin om daar weer een nieuwe topic over te openen.
    Ik heb al wat zitten klooien, maar het wil niet werken. Ik heb nu een toslink optische kabel in m’n receiver zitten en die gaat naar de optische uitgang van m’n Power Mac. Nu zie ik op de display van m’n receiver alleen linker en rechter speaker (dus stereo) als actief. Als ik bij Audio/Midi opties meerkanaals wil kiezen, zijn de surroundopties grijs en kan ik ze niet selecteren. Ik heb nu dus alleen stereogeluid.
    Wat gaat hier fout?

Bijdrager
    g5rick

Ik heb Precies het zelfde ik heb laatst een setje gehaald voor bij mijn G5 Power mac van logitech de Z-5450mooi ding en nog thx Gecertificeerd ook. Ik dacht aansluiten en een dts film er in niks hoor geen geluid.

Wel via ITunes, denk dat het toch aan de geluidskaart licht. Maar even rond kijken naar een andere geluidskaart.

Bijdrager
    generator

Aangezien ik het niet nodig vind hier een nieuw topic voor te openen:

Weet iemand al of het mogelijk is om van het digitale signaal in de nieuwe imacs middels een adapter naar 3x 3,5 jack plugs te gaan.

Ik heb namelijk een logitech z640 hangen, en die heeft alleen 3 jack plugs die je normaal in je pc surroundkaart stopt. Aangezien de iMac geen 3 jack ingangen heeft vraag ik mij dus af of ik die speakertjes dan maar weg moet gooien.

Bijdrager
    Gene

@ Generator:

Weggooien kan altijd nog, maar wat je vraagt is volgens mij niet mogelijk. Je Logitech speakertjes lijken me in de “normale” geluidskaart opstelling aangesloten op de ingebouwde geluidskaart die dan als een soort surround versterker werkt. Je Mac levert alleen een stereo of optisch digitaal signaal aan. Je zult dus de versterking buiten de mac moeten zien te regelen.

Je hebt wel apparaten die dat kunnen. Echter werken die niet met 3.5 mini jack aansluitingen maar met gewone speaker connectoren. Je moet dan zoeken naar surround versterkers. Sony, Philips, Marantz zijn dan zo’n beetje de merken waar je aan mag denken. Let wel op dat ze een optische ingang hebben.

Je kan ook een nieuwer Logitech systeempje kopen, die hebben wel een optische ingang en werken met en externe controller.

Bijdrager
    pinkie

Kan iemand voor mij bevestigen dat op de allereerste generatie Mini’s geen optische geluidsuitvoer zit?

Bijdrager
    ioanno

hallo,
    dit mac-je heeft alleen stereo out; (hoe) kan ik een microfoon aansluiten? is er een adapter voor? via usb?
    bvd voor je antwoord
    Io

Bijdrager
    ioanno

hallo,
    dit mac-je heeft alleen stereo out; (hoe) kan ik een microfoon aansluiten? is er een adapter voor? via usb?
    bvd voor je antwoord
    Io

Bijdrager
    Mr Macintosh

Dit is eigenlijk de enige kabel die je moet hebben voor surround geluid.

Een toslink kabel

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/wa/RSLID?mco=6C04E0B8&nplm=TA968

Dus je zult toch een geluidset moeten kopen met een optische ingang (zoals de Logitech Z-5400)

Bijdrager
    sasquatch
    Bijdrager
    MacJampudding

Wel…. ik heb dus mijn nieuwe mini (vorige week gekocht) met die speciale kabel (optisch met een mini-jack overgang) van Monster op een Sony QS aangesloten… wat blijkt : geen Dolby Surround 5.1 … integendeel enkel de links/rechts kanalen komen door… ik heb al van alles geprobeerd, maar lukken doet het niet … als hier iemand een oplossing voor weet … eeuwige dankbaarheid zal u ten deel vallen

Bijdrager
    Mr Macintosh

Ik heb ook een Mac mini(intel) en ook een optische kabel en ik heb zeker 5.1.

Wanneer wil je dan Surround krijgen? Bij welk programma? DVD-speler?

Bijdrager
    MacJampudding

ja .. inderdaad …

maar de settings van dvd-speler kan je blijkbaar niet aanpassen…. ik heb me al onnozel gezocht … maar ik vind het niet.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Maar zeker kun je die aanpassen. Sluit je set aan via de optische ingang. Doe de DVD erin. Laat het opstarten en dan weer stoppen(de DVD). Dan naar voorkeuren gaan. En dan bij geluiduitvoer, het juist selecteren.

Maar je DVD moet wel een Dolby 5.1 DVD zijn hè:wink:

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.