6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Jack4ya

Superverrijkt zwart terug zetten in beeldmateriaal?

Aangezien de DTP-er er niet is, heb ik toch echt hulp nodig. (Jullie mogen me later om mijn oren slaan met mijn gebrek aan technische kennis wbt drukklaar maken)

Ik heb een flyertje met veel zwart. Verrijkt zwart wel te verstaan. Dit kwam omdat er ook foto’s zijn waarin het onderwerp (een mens) tegen een egale zwarte achtergrond staan. Waardes zijn 75/68/67/90. Die had ik overgenomen voor de zwarte kleurfonds in de flyer.

Nu sputtert de drukker (terecht) dat het zwart voor de folder TE verrijkt is en niet zal drogen.
    Okay, maak er maar 30/0/0/100 van. (Vind ik te koel maar goed, dat terzijde)

Als ik nu het zwart van de achtergronden terugzet (dmv pipetten en featheren) naar 30/0/0/100, dan hebben mijn onderwerpen een prachtige superverrijkt zwart aura om zich heen. Niet wenselijk dus. Bovendien zit dat superverrijkte zwart ook IN de onderwerpen. Uitknippaden zijn dus geen optie (ook vanwege de geblurde harde randen, niet mijn idee trouwens)

Lijkt me dat ik dan met channels moet werken? Maar dan gaat het onderwerp mee…
    Of alleen het zwart in de achtergrond (dus weer pipetten) terug zetten naar ca 35/30/30/90 is minder verrijkt, maar overgang is dan minder extreem

Ofwel; HELP! :cry:

Bijdrager
    Digityzer

DRUKKER MOET GEWOON DRUKKEN…DE INKT IS MAAR 300% TOTAAL
    IK GEBTUIK ALTIJD 87 75 75 100 VOOR MAXIMAAL ZWARTE DEKKING = 335 % TOTAAL
    IN OFSSET IS 340 % TOTAAL DE NORMAALSTE ZAAK VAN DE WERELD.

EN HET KLEUR FOND IS EEN GOEIE GRIJSBALANS…

30 CYAAN IS VEEL TE KOEL EN ZEKER NIET DIEP GENOEG VAN KLEUR

OM JE DRUKKER ZIJN ONKUNDE GEMOET TE KOMEN KAN JE 50 40 40 90 PROBEREN

GRX,

VALENTIJN.

Bijdrager
    computer space

@ Digityzer:

Tipje:

Capslock disablen in het regelpaneel!

Bijdrager
    Jack4ya
    ”Digityzer”

–knipje–

Hmmm…Deze drukker stelt dat hij niet meer dan 150/160 procent wil. Bijv 25 20 20 90.
    Overigens stelde deze drukker evt. digitaal drukken (ipv conventioneel) voor om dit probleem van superverrijking te tackelen.
    Alleen vanwege de hoge oplage (2000/3000) ligt deze keuze niet voor de hand.

Ik ga eens bij een andere drukker informeren.

Zo terug…

*edit*

Andere drukker zegt “geen probleem” tot 300% zie ik geen problemen, ook niet bij conventioneel. Ligt wel anders als het om krantenpapier zou gaan, maar dat is niet zo.

Fijne verwarring dit. :oops:

Overigens stelde hij een Sherpa proef voor, zodat ik alles gelijk kan zien. Misschien maar doen.

Bijdrager
    macmickey2
    ”Jack4ya”

Andere drukker zegt “geen probleem” tot 300% zie ik geen problemen, ook niet bij conventioneel. Ligt wel anders als het om krantenpapier zou gaan, maar dat is niet zo.
    Overigens stelde hij een Sherpa proef voor, zodat ik alles gelijk kan zien. Misschien maar doen.

Hier wordt dus ook duidelijk dat het proces en uiteindelijke doel invloed heeft. ja kan simpelweg niet zeggen oh dat moet te doen zijn hangt helemaal van proces af…

Bijdrager
    Jack4ya
    ”macmickey2″
    ”Jack4ya”

Hier wordt dus ook duidelijk dat het proces en uiteindelijke doel invloed heeft. ja kan simpelweg niet zeggen oh dat moet te doen zijn hangt helemaal van proces af…

Dat begrijp ik wel, maar ik heb met beide drukkers gebeld, en exact dezelfde uitleg gegeven, zelfde papierkwaliteit, functie etc.

En toch zo’n verschillende antwoord.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.