15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Wilson

Supertrage iMac G4 – wie helpt

Mijn broertje heeft een half jaar geleden een tweedehands iMac G4 gekocht.
    Liep als een zonnetje, maar sinds een paar dagen niet meer.

Ook na diverse herstarts, is de iMac suuuupertraag, het duurt bijvoorbeeld alleen al om de dock
    te laten verschijnen wel een minuut. Een programma opstarten duurt wel vijf minuten.

Onwerkbaar dus.

Heeft iemand iets dergelijks wel eens eerder mee gemaakt, of heeft iemand een suggestie (anders dan: hij is kapot) over wat dit zou kunnen zijn en wat we kunnen doen?

alvast bedankt voor jullie hulp!

M

Bijdrager
    MacMartino

Tsja. Meestal wordt een mac trager naar mate er meer bestanden op komen. Klinkt raar, maar gebeurt toch echt vaak. Laat je de Mac dag en nacht aan staan? Dat is wel het beste, het systeem schijnt dan af en toe zelf wat zaken op te ruimen.
    Wat ook nog wel eens wil helpen bij vage problemen, is het zappen van het P-Ram.
    >
    Het PRAM (Parameter RAM) opnieuw instellen

⌘ + Option + P + R
    >
    ingedrukt houden tijdens het opstarten
    Als je een RAID type hebt ingesteld (check bij systeemvoorkeuren) moet je dit
    niet doen.

En zorg dat je even software-update checkt of ie alle upgrades gehad heeft.

Succes

Bijdrager
    Sentitel
    ”MacMartino”

Tsja. Meestal wordt een mac trager naar mate er meer bestanden op komen. Klinkt raar, maar gebeurt toch echt vaak. Laat je de Mac dag en nacht aan staan? Dat is wel het beste, het systeem schijnt dan af en toe zelf wat zaken op te ruimen.

Alleen als de mac niet in sluimerstand gaat, cocktail kan deze scripts uitvoeren wanneer je wilt.

Een nieuwe account lost ook nog wel eens wat problemen op, weet alleen niet of het ook met traagheid werkt…

Bijdrager
    hvlint

je moet even een terminal openen (in programma’s – hulpprogramma’s) en daar in toetsen
    je kan dan zien of er een progamma of proces is dat veel processortijd en/of geheugen in beslag neemt.
    daar zit soms een probleem.

Bijdrager
    Oppie

-PRAM zappen zal hier niet helpen (ok, het is gratis en doet ook geen kwaad, maar helpen…)
    -Nachtelijk opruimen is alleen een issue als de HD echt vol is.

Het zou een HD probleem kunnen zijn:
    -Wat is de S.M.A.R.T.-status (te zien in Schijfhulpprogramma)?
    -Hoe vol is ie? Een paar Gig vrij is wel belangrijk.
    -Draai de Apple Hardware Test eens; op een aparte cd bijgeleverd.

Behalve in ‘Terminal/top’ kun je alle processen ook bekijken, en daarmee een ‘opneukertje’ vinden in Activiteitenweergave. Werkt voor de gemiddelde gebruiker toch wat duidelijker, zo’n grafische interface.

En log eens in als andere gebruiker, en herstart in deze gebruiker; hoe gaat het dan?

Succes.

Bijdrager
    passenger

Yasu even downoaden en draaien.

Bijdrager
    Oppie

Ja, en Dreft wast witter-dan-wit; ook zo’n wondermiddel! :innocent:

Bijdrager
    Wilson

Bedankt voor jullie hulp allemaal, goed te weten dat er mensen zijn die willen helpen.

maar…….;-)

ik kom er helaas toch niet uit. Heb genoemde oplossingen geprobeerd, dat werkte niet, en uiteindelijk maar OSX opnieuw geinstalleerd. Kom ik weer bij een nieuwe uitdaging…

Wanneer ik de computer start, en inlog in/op mijn (nieuwe) gebruiker, kom ik direct in Darwin terecht en daar heb ik helemaaaaaal geen verstand van. Weet iemand hoe dit komt of hoe ik dit zo kan krijgen, dat gewoon OSX opstart, met schil en al?

alvast bedankt weer, namens mijn broer,

M

Bijdrager
    Oppie

Wilson, graag gedaan, maar…..

Je geeft geen antwoord op (iig geval mijn) vragen, je vertelt niet welke tips en adviezen je wel en niet hebt opgevolgd, en met welk resultaat.
    Er is duidelijk iets niet goed met die Mac.
    Succes verder (ook voor je broer).

Bijdrager
    JeePee

Aangezien je Mac OS X al helemaal opnieuw hebt geĆÆnstalleerd, was waarschijnlijk niet nodig, als je op de vragen van Oppie was ingegaan, kun je net zo goed Mac OS X weer opnieuw installeren en van tevoren met Schijfhulpprogramma (vanaf de DVD) alle data in nullen omzetten. Aangezien een verse installatie blijkbaar niet lekker is gegaan… Heb je echt een schone installatie gedaan of een Archiveer en installeer?

Bijdrager
    Dick de Roos

Voordat we je overladen met bergen adviezen, Oppie zei het al, is het in elk geval nodig een paar dingen te weten.

a. welke iMac is het?
    b. Welk systeem draai je? (welke OSX?)
    c. Hoeveel is het geplaatste geheugen?
    d. Hoe groot is de HD en hoeveel is ervan bezet?
    e. Is de Mac altijd zo traag of pas na het openen van een programma? (of met meer programma’s open? En welke zijn dat dan?

en verder:

Wat heb je tot nu toe (sinds jouw eerste post) gedaan? (zie o.a. de vragen van Oppie)

Hierna kunnen we wat gestructureerder adviezen geven. :finderoud:

Bijdrager
    Wilson

Hallo iedereen,

sorry als ik in een eerder bericht niet helemaal duidelijk ben geweest.
    Toen ik zei dat ik dingen heb geprobeerd, bedoelde ik dat eigenlijk letterlijk; ik heb geprobeerd de suggesties te volgen, maar de iMac is zo ‘off’, dat ik niet verder ben gekomen dan proberen.

Zelfs het opbouwen van een bureaublad met daarin een venster met de hulpprogramma’s, lukt niet meer. Daarom uiteindelijk gekozen voor rigoreuze opstarten vanaf schijf, opnieuw installeren met archivering van oud materiaal, maar dan dus het probleem:

bij opstarten keuze voor inloggen met nieuwe gebruiker, maar als ik daar de gegevens invul, kom ik direct in Darwin terecht en kan ik helemaal niets (denk ik).

iMac G4/1.0 17-Inch 768 MB intern 80 GB (waarvan nog ong 50 vrij)

OSX 10.3

mvgr, M

Bijdrager
    JeePee
    ”Wilson”

bij opstarten keuze voor inloggen met nieuwe gebruiker, maar als ik daar de gegevens invul, kom ik direct in Darwin terecht en kan ik helemaal niets (denk ik).

Bedoel je dat je een nieuwe gebruiker hebt aangemaakt en daar probeert in te loggen? Of bedoel je dat je na de Archiveer en installeer in een bestaande gebruiker (uit het archief) probeert in te loggen, aangezien je het hebt over ‘de gegevens’?

Heb je een mogelijkheid om de data naar een externe schijf te kopiƫren en dan een echt schone installatie te doen? En daarna de data stukje bij beetje over te zetten?
    Met een Archiveer en installeer heb je een vers systeem, maar in principe alle oude meuk van je gebruikersaccount.:|

Bijdrager
    vogel

En juist die gebruikersaccount kan corrupte info bevatten.

Bijdrager
    Wilson

opgelost!

nou ja, dat wil zeggen: heb een totaal nieuwe osx installatie gedaan, zonder te archiveren, en de boel loopt weer als een zonnetje.

iedereen nogmaals hartelijk dank voor de adviezen, tijd en moeite.

mvgr, M

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.