12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Jos Opel

SuperDuper voor het eerst gebruiken.

Ik ben (eindelijk) begonnen met het aanmaken van een image van mijn HDD m.b.v. SuperDuper! Het valt mij op dat er tijdens het proces een sparseimage aagemaakt wordt én kopieën van alle mappen en files van de HDD, klopt dat? En verdwijnen die kopieën later weer, zodat alleen de sparseimage overblijft, of gaat er iets fout?

Bijdrager
    sedikit

Vergis ik me, dat je SuperDuper een backup laat maken op je (computer) HD?. SuperDuper moet je gebruiken met een externe HD? M.a.w. de backup van je HD plaatsen op die externe HD.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  sedikit.

Bijdrager
    Jos Opel

Nee, ik probeer een clone van mijn iMac te maken op een Time Capsule. Ik weet dat dit niet optimaal is, omdat ik op die manier niet kan booten, maar daar heb ik nog een USB schijfje voor. Maar zodra het proces start worden er 2 “schijven” aangemaakt. Een voor de sparse-image en een voor alle mappen en files van mijn HD. (zie bijgaande print screen).

Ik had contact met de ontwikkelaar, maar die kon mij ook niet verder helpen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Jos Opel.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Jos Opel.

Bijdrager
    sedikit

(Ik ben niet zo’n deskundige…Laten de echte deskundigen even opstaan!!)) Maar, als je die bootable backup met SuperDuper wilt maken op die usb-stick, heb je dan ook de Time Machine aan staan? Ik zou die dan even uitzeteen/loskoppelen. Zorg dat die usb-stick goed geformateerd is, en geef hem de naam van het systeem wat je wilt backuppen. Bij het starten van SuperDuper, kun je die de usb-stick laten zoeken.

Bijdrager
    Jos Opel

@sedikit. Het is een USB externe HD en daar staat MacOS Sierra. op, dus dat gaat goed.

Bijdrager
    sedikit

Als je SuperDuper opent, en je externe HD staat aan, krijg je dan dit venster? (i.p.v. Mavericks staat bij jou dan “MacOS Sierra”)?

Er staan natuurlijk meerdere bestemmingen op, maar je moet dan wel de “MacOS Sierra” kiezen.

Verder zou ik het ook niet weten. Sorry!

Bijdrager
    sedikit

En?

Bijdrager
    Jos Opel

@sedikit, Er wordt nu wederom een eerste back-up gemaakt, maar dat duurt best lang. Ik denk nog ca. 4 uur te gaan. Ik blijf duimen draaien en houd jou op de hoogte van het resultaat.

Bijdrager
    sedikit

De eerste backup duurt inderdaad uren!

Bijdrager
    Jos Opel

@ Sedikit, hij is nu klaar met kopiëren en bezig er een image van te maken. Weet jij of dit lang duurt?

Bijdrager
    sedikit

Ik kan me dat niet meer zo herinneren. Ik heb de laatste backup installatie, van de Mavericks, mijn huidige OS, ongeveer anderhalf jaar geleden gedaan. Het lijkt me dat als de kopie gemaakt is, dat die Diskimage niet zo lang zal duren.
    Ik maak één maal per week een backup. Dat duurt nooit lang, omdat alleen de veranderingen worden neergezet Een kwartier bij mij. Wat ik altijd wel vooraf doe is op mijn computer Hulpprogramma’s/Schijfhulprogramma/Herstel schijfbevoegdheden plegen. Dat kun je overigens ook vooraf doen in SuperDuper

Bijdrager
    Jos Opel

@sedikit, dat kan sinds el capitan niet meer handmatig, maar gebeurt automatisch.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.