15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Portnull

SuperDuper van externe HDD naar interne SDD extreem langzaam

Het maken van een SuperDuper-kopie van mijn oude interne SDD naar een externe Thunderbolt-HDD ging met een snelheid van ca. 30MB/s en was in zo’n anderhalf uur voor elkaar. Maar terug van de Thunderbolt-HDD naar een nieuwe interne SDD is werkelijk om depressief van te worden: maximaal 2MB/s, maar meestal haalt hij dat niet eens. Dat zou betekenen dat ik zo’n 50 uur bezig ben om de data terug te kopiëren.

Ik geloof dat lezen van een (externe) HDD een stuk sneller is dan ernaar toe schrijven, toch? Wat zou dan de reden kunnen zijn dat het kopiëren zo ontzettend langzaam gaat?

Bijdrager
    mowat

Heb je de laatste update van Superduper geïnstalleerd? Ik werk al meer dan 10 jaar met het programma en zowel van interne HD naar externe HD , van SSD naar HD en vv , tussen externe HD’s , dat loopt allemaal vrij snel en dan spreek ik bij mij van een klein kwartier. De totale inhoud van mijn schijf is wel zo’n 150 à 160 GB totaal  , maar dus misschien heb jij wel gigantische hoeveelheden bestanden ?

Bijdrager
    TheBigZ

Iets meer details geven zou kunnen helpen.

Hoe groot is die SSD? Hoe vol zit die? EtreCheck report?

Bijdrager
    Portnull

EtreCheck vindt niets raars, maar Disk Utility geeft wel allerlei “invalid flags” meldingen bij de Thunderbolt-HDD, hoewel hij vervolgens wel doodleuk meldt: The volume /dev/rdisk3s1 appears to be OK.

Een opstart van Mac OS vanaf de Thunderbolt-HDD is werkelijk niet vooruit te branden, en is het opvallend dat, wanneer ik gewoon vanaf mijn interne SDD opstart en vervolgens de Thunderbolt-HDD aankoppel, het letterlijk enige minuten duurt voordat de schijf herkend en gemount wordt.

Veel data is het niet. Ik ga over van een SDD van 256GB naar eentje van 480GB. 256GB met SuperDuper schrijven naar de Thunderbolt-HDD duurde ongeveer anderhalf uur. Je zou verwachten dat het omgekeerd, van HDD naar SDD, zelfs iets sneller zou moeten gaan.

Moderator
    Night

Invalid flags heeft niets met je disk te maken, maar met de macOS “instellingen” van je bestanden. Dit heeft verder ook 0% invloed op de snelheid bij het kopiëren.

Om uit te sluiten dat het iets met SuperDuper te maken heeft, zou je gewoon even een blok files kunnen kopiëren. Als dat nét zo langzaam gaat als in SuperDuper, weet je dat dát in ieder geval niet de “culprit” is.

Ik zou er in de eerste plaats voor zorgen dat beide disks gewoon HFS+ (journaled) zijn (en indien je met High Sierra werkt, niet APFS). Mocht je de externe TB disk ook in Windows gebruiken, maak deze dan ExFat.

Als je alle data van de TB disk terug op de SSD hebt gekregen, zou ik die toch eens helemaal wissen, opnieuw formatteren en dan nogmaals testen, want de problemen (duur van koppelen en opstarten vanaf die disk) die jij omschrijft zijn niet normaal. Je kunt dan om te testen een groot blok files even heen en weer kopiëren. Doe dit ook eens als je in Safe mode bent opgestart! Blijft het probleem, probeer dan een andere kabel en/of TB poort. Helpt ook dát niets, dan zou ik toch naar een andere disk gaan kijken (en kijken of de leverancier deze wil omruilen conform de garantiebepalingen).

Bijdrager
    Portnull

Gewoon een paar flinke bestanden kopiëren van de interne schijf naar de externe gaat op normale snelheid, effectief zo’n 150MB per seconde. Ik heb de partitie van de externe schrijf waarheen ik de SuperDuper-kopie had gemaakt gewist en opnieuw aangemaakt (wel als APFS, omdat ik een APFS-SSD ga klonen), en hij mount nu na enkele seconden, in plaats van enkele minuten.

Ik denk dat ik als eerste test een nieuwe SuperDuper-kloon ga maken en kijken of het opstarten vanaf die schijf een beetje snel wil gaan.

Moderator
    Night

Maar… gaat het terug kopiëren van die bestanden net zo snel? Want dat was jouw probleem, zoals ik begreep.

Bijdrager
    Portnull

Ja, heen en terug met praktisch dezelfde snelheid.

Moderator
    Night

Dan zou het problem dus wel bij SuperDuper kunnen liggen. Heb je het ook al eens geprobeerd met Carbon Copy Cloner?

Bijdrager
    pinkie

@portnull, ik heb het bijzonder sterke vermoeden dat je probleem toch gerelateerd is aan  het APFS format. Ik baseer dat vermoeden op eigen ervaring die 100% overeenkomt met wat jij als probleem beschrijft. Ik adviseer je om terug te gaan naar HFS+(inderdaad als je High Sierra gebruikt)

Moderator
    Night

Wellicht overbodig, maar je kunt in High Sierra probleemloos kopiëren tussen APFS en HFS+ disks. De noodzaak een SSD APFS te maken omdat je een andere APFS disk wil clonen is dus onzinnig.

Bijdrager
    Portnull

Een paar uur verder zijn we er uiteindelijk toch. Het lijkt erop dat een nieuwe kopie van de oude interne SDD het probleem heeft opgelost, want toen ik die vervolgens opstartte vanaf de Thunderbolt-schijf ging SuperDuper met zo’n 30MB/s aan de slag – het kroop gestaag omhoog vanaf een in eerste instantie teleurstellende 7MB/s. In anderhalf uur stond de kopie op de nieuwe SDD.

Bedankt voor alle ondersteuning! Ik hoop dit voorlopig niet meer te hoeven doen.;-)

Moderator
    Night

Ik vraag me alleen nog af wat voor jou de meerwaarde is om de SSD als APFS te formatteren, zolang dat nog niet 100% betrouwbaar is gebleken, boven het oude vertrouwde HFS+ (waarmee High Sierra ook prima draait en overweg kan). Sterker nog: veel gebruikers rapporteren een veel langere boottijd met APFS SSD’s. Als het niet nodig is, zou ik zeker tot de opvolger van High Sierra gewoon nog even HFS+ blijven gebruiken.

Bijdrager
    Portnull

Het was in feite geen bewuste keuze. Bij de overgang naar High Sierra had ik ineens APFS, dus ik dacht dat het daarvoor geoptimaliseerd was en ben er maar bij gebleven. Ik merk in het dagelijks gebruik geen verschil in snelheid tussen 10.12 en 10.13, maar ja, voor hetzelfde is het APFS geweest die me deze SuperDuper-curveball heeft toegespeeld en dan ben ik er toch iets minder blij mee.

Moderator
    Night

Technisch gezien zou APFS een grote verbetering moeten brengen t.o.v. HFS+, ware het niet dat er tóch nog heel wat problemen blijken te zijn met die nieuwe systeem.

Leesvoer: https://www.howtogeek.com/327328/apfs-explained-what-you-need-to-know-apples-new-file-system/

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.