30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 81)
  • Q:

Bijdrager
    sarasin

suizen Ruis/Piep in je oren.

¥β

Bijdrager
    @iMen

hoewel mijn moeder werkt met dove weet ik dat het na een dag die ruis te hebben (en dan niet overgaan) dat hij dan blijft, dan is je gehoord dus beschadigd. Ik hoop het niet voor je en wens je dan ook veel sterkte!

Anoniem

Wow, een vervelend bericht, zeker als het niet meer zou overgaan…
    Ik heb het zelf wel eens gehad, maar niet zo erg als jij denk ik, dat was na een concert waar ik een lange tijd naast een speaker had gestaan.

Veel sterkte en beterschap ermee in ieder geval!

Bijdrager
    sarasin

¥β

Bijdrager
    Maleise Beer

Zet dat ook maar direct in het vuurwerk-draadje.:)

Ik heb er ook ooit last van gehad, 3 dagen lang, na een festival. Het is inderdaad echt verschrikkelijk. Wakker worden en terug gaan slapen met zo’n gefluit is ongeveer het hatelijkste dat ik ooit ervaren heb…

Bijdrager
    dfI*)#HN$@(*_)$U#JHEN#U@P$(#@Halert(‘hi’);

heb het ook 1,5 dag gehad na een avond in een discotheek, naast een iets te luide luidspreker gestaan.

Bijdrager
    Barabas2005

Yeps, idem ditto hier. Heb een muziekje opgezet onderweg van Hong Kong naar Amsterdam. Ben echter in slaap gevallen. Na 10 uur werd ik wakker en de muziek stond nog steeds bij en behoorlijk luid.

Ik heb 2 weken last gehad van een lichte ruis in mijn linker oor, en dat is eigenlijk net pas over. Overdag merkte ik er niks van, maar inderdaad lijkt het in bed wel alsof iemand in je oor staat te toeteren. Gelukkig hoor ik het de laatste tijd niet meer. Toevallig moest mijn gehoor gekeurd worden i.v.m. mijn werk en gelukkig blijkt alles nog goed te zijn.

Zet tegenwoordig mijn iPodje maar uit voor ik een tukje doe in het vlieguig.

Bijdrager
    wmstudio
    ”johnny_cash”

Door een minder leuk akkefietje buiten mijn schuld om (doet er niet toe) is er een knaller dicht bij mijn oor geknald… Ik heb dus nu een piep in mijn oren voor +/- 3 dagen al. Morgen ga ik naar de huisarts maar als ik eens rondkijk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

oorsuis

dan bid je iedere seconde dat het overgaat (de piep is bij mij wel wat minder geworden, maar ik blijf cynisch of ie weg gaat en geloof me het is echt beroerd (slapen zit er namelijk niet in)). Wat wil ik bereiken met dit topic?

Iedereen erop attent maken van de gevaren van Tinnitus, en graag wil ik ook weten of mensen hier langer dan 3 dagen een piep in hun oren hebben gehad?

Dit is mij ook eens overkomen. Het was echter wel mijn eigen schuld. De piep in mijn oren is iets wat niet constant aanwezig is maar zo af en toe, zonder enige aanleiding, weer terugkeert. Dit gaat nooit meer weg en ik heb het dus al een behoorlijk aantal jaren. Je leert er mee leven.

Bijdrager
    sarasin

¥β

Bijdrager
    vogel

Als het piepen en suizen blijft, dan heb je een probleem. Maar bij jou gaat het, zo te horen, weg. Weet wel dat er in ieder geval meetbare gehoorschade is opgelopen, die inderdaad nooit meer teruggedraaid kan worden. In de praktijk hoef je daar weinig last van te hebben. Zelf heb ik ook meetbare dips in mijn audiogram en gebruik dan ook op maat gemaakte dopjes als de muziek echt hard gaat.
    Ik krijg nu nog alleen maar meer hekel aan die mongolen met dat over-de-top-knalwerk. Je zou willen dat ze zelf blijvende lawaaidoofheid oplopen.

Bijdrager
    trabant

Hoewel het muziek maken mij geen eeuwige roem heeft opgeleverd, heeft de rock-‘n-roll mij toch iets meer dan alleen oostindisch doof gemaakt. En ik had nog wel van die mooie dure halfopen (ze gingen bij veel geluidsdruk pas dicht) import earplugs. Maar op een dag raakte ik ze kwijt en de rock-‘n-roll ging door.
    ik heb wat bierviltjes herkauwd en in de oren gestopt in die dagen. En dan in de krant lezen dat het concert de geschiedenis inging als dat met het goede geluid. Ordinair letterlijk plat spelen, dat was het.
    Zou ik Paradiso nog kunnen aanklagen?

Maar wat je oorsuis betreft: dat hoort inderdaad weg te ebben.

Edit: zo’n suis als WMstudio beschrijft heb ik ook. Zowaar op dit moment.

Bijdrager
    vogel

Maar er zijn gevallen bekend, ik noem een beroemde saxofonist als Michael Brecker, die voor de rest van hun leven last hebben van oorsuizen. Hij werd ermee wakker en het is nooit meer weggegaan.
    Dat is ronduit klote. Ik zou er knettergek van worden als me dat overkomt.

Bijdrager
    Xigh

Ik houd er sowieso gewoon tegenwoordig altijd rekening mee. Ik heb mezelf een grens opgelegd voor m’n mp3 speler en de computer die correspondeert met de grens voor gehoorschade. Het komt dan wel voor dat ik in de bus m’n muziek nauwelijks hoor, maar liever dat dan helemaal niets meer zullen we maar denken.
    Op concerten en vooral festivals neem ik gehoorbescherming mee. Toch kun je bijna nergens meer uit gaan zonder dat de muziek te hard staat. Ik vind dat bijna net zo storend als roken tijdens uitgaan. Maar ik heb inmiddels geaccepteerd dat beide iets is wat niet zal veranderen.

Bijdrager
    sarasin

¥β

Bijdrager
    Irma

Doordat ik vaak tijdens concerten vooraan heb gestaan heb ik nu hinder van oorsuizen.
    Dit is constant aanwezig bij mij. Overdag wordt het geluid overstemd door geluiden
    om mij heen. Als ik op dit moment op de toon ga letten, dan hoor ik deze…. constant.
    Ik ben er helmaal aan gewend omdat ik dit al jaren heb. Ik hoor er trouwens niet
    slechter door (gelukkig). Ik heb er ook geen hinder van omdat ik er niet op ga letten.
    Ik heb het trouwens niet in erge mate gelukkig.

In jouw geval, kan het best zijn dat dit oorsuizen nog afneemt en zelfs helemaal verdwijnt.
    Het kan namelijk wel een week duren. Dit is per geval anders. Ik hoop voor je dat je
    er geen vervelende toon aan overhoudt. Het is afwachten, hoe vervelend het ook is.

Bijdrager
    Xigh

Vervelend man dat het gebeurt is, zeker omdat het ook nog eens niet jouw schuld was. Ik hoop dat je de verantwoordelijke er wel op aan hebt gesproken.

Het vervelende is dat het tegenwoordig “niet cool” is om rekening te houden met je gehoor. M’n toenmalige vriendin was naar Qbase en ik drukte haar nog op het hart om oordopjes mee te nemen, maar: “Dan loop je weer de hele dag met die domme dingen in”. En op Waldrock (en in mindere mate Lowlands) werd je er ook op aangekeken met twee gele doppen in je oren te lopen. Maar ik weet wel dat ik achteraf nergens last van had en er geen moment spijt van had ze in gehad te hebben. Zelfs gesprekken leiden er niet onder want ze grijpen pas in bij een bepaald volume.

Bijdrager
    trabant

Omdat de westerse mens, en zeker de stadsmens, zich voortdurend omringt met geluid horen we eigenlijk niet meer dat we niets horen. Stilte is tegenwoordig met een kaarsje te zoeken.

En of jezelf beschermen overdreven is? Ik ken een treinmachinist die op 10 hoog woont en bij de jaarwisseling altijd een gesloten veiligheidsbril op heeft. Als je weet hoe hoog de pijlen die op de parkeerplaats worden afgestoken komen, begrijp je meteen waarom.

En terug op geluid: de aanschaf van die halfopen silicone pluggen zoals Xigh ze beschrijft, loont zeker.

In tegenstelling tot die gele proppen sluiten ze niet je hele kanaal volledig af, zodat je geen last hebt van dat gedreun als je loopt. Die gele herriestoppers zijn eigenlijk alleen geschikt In bed of achter een buro, als je niet hoeft te lopen.

Bijdrager
    Xigh

Klopt, maar dat gedreun van lopen is maar zo’n miniscuul storend iets voor iets wat zo weinig kostt. Die halfopen gaan ook makkelijker in maar zijn weer duurder en dergelijke. Ze worden alleen zo vreselijk snel vies en werken dan niet meer goed. Maar voor een tijdelijk iets wat je toch maar weinig gebruikt zijn ze wel okej. Ik kon een tijdje voor m’n werk de oordoppen op maat laten maken voor een vrij laag bedrag maar toen niet aangenomen want vond die gele oordoppen niet vervelend.

Voor de echte hardcore audiofielen zijn er ook oordoppen die zichzelf bij hard geluid meteen volledig afsluiten. Je krijgt dan een op maat gemaakt plastic voor je oor waarin een klep zit die zich afsluit bij hard geluid maar waarmee je ook gewoon naar een famillie uitje kan gaan. Een vriend van me die in de houtbewerking zit heeft dit voor z’n werk. Is weer eens iets anders dan een auto van de zaak. Prachtige dingen, maar als je ze niet zoveel gebruikt de prijs niet waard.

Ik vind het niet overdreven dat je dit doet tijdens bijvoorbeeld een concert of carbid schieten (om maar iets relevants voor deze tijd te noemen). Ik moet er niet aan denken m’n gehoor te moeten verliezen, er is teveel wat ik belangrijk vind wat ik dan zou moeten missen. Denk er maar eens over na wat je erger zou vinden, blind of doof.

Edit even opgezocht: http://www.filterz.net/
    Kan helaas geen prijzen vinden, want vind zelf de bovenste variant wel interessant.

Bijdrager
    sarasin

¥β

Bijdrager
    Xigh

Het vervelende is dat het eerst een keer goed fout moet gaan voor iemand er aan wil he:) Niet nu een aanval op jou hoor, maar dat is gewoon een feit. Ik wil ze zelf voor gitaar spelen, want dan speel je toch vaak een paar uur in een volume waar het in het hoofd toch flink van gaat trillen. Maar dan wil ik dus geen oordoppen die vervormen dus dan zou ik inderdaad aan die van 160 komen. Maar goed dat is opzich wel een bedrag wat je terugverdient.

Bijdrager
    sarasin

¥β

Bijdrager
    Xigh

Uiteraard, hoop voor je dat het snel over gaat.

Bijdrager
    sarasin

¥β

Bijdrager
    trabant
    ”johnny_cash”

@ Xigh: filterz* kosten 120 euro en dempen niet vlak. Kortom je krijgt iets vervorming van de muziek.

Alsof dat ‘iets vervorming’ een rol speelt bij een volume waarbij je (letterlijk) horen en zien vergaat!

Ik heb me indertijd die dure dopjes tegen een noise hangover gekocht nadat het me opviel dat veel van die gasten in de muziek iets in (of aan) de oren hadden en het waren geen bewakers. Ze stonden meestal achter die stoere mengtafels.

Bijdrager
    Xigh

Naja de overgang van die schuimpjes zal nogal fors zijn natuurlijk, want daar was niet mee te spelen want het werd een waas en dan was het moeilijk de ritmes en dergelijke er nog uit te halen. Maar goed ik ben ook van mening dat als je het goed doet je het maar beter helemaal goed kunt doen.

Bijdrager
    pietersteijger

Bijdrager
    pietersteijger

Heb ook wel eens dat ik een dag in de studio gewerkt heb en dat ik dan ’s avonds voor de tv het idee heb dat alles doffer klinkt. Of wanneer ik uit ben geweest en ook te dicht bij de speaker heb gestaan dat je een dag last hebt van een piep in je oren. Of wanneer ik moet draaien, je nergens de volumeknop van je monitor kunt vinden, omdat ze hem simpelweg direct op de main output van je mengpaneel hebben gezet.

Nou ben ik me bewust van eventuele gehoorschade. Dus hier tegen doe ik voortaan de volgende dingen…
    – Voor het studioverhaal ligt het grotendeels aan mijn monitoren. Deze zijn niet gedetailleerd genoeg, waardoor je hem dus steeds harder gaat zetten om details te kunnen horen. (Ik ga deze binnenkort dus ook vervangen voor beteren).
    – Met het uitgaan draag ik regelmatig Filterz. Deze oorpluggen filteren het geluid terug naar 80 dB, waardoor het niet meer schadelijk is voor het gehoor. Ook let ik op de plek waar ik ga staan, liever niet meer dichtbij de speakers die er aanwezig zijn.
    – Verder heb ik sinds een paar maanden voor het draaien een nieuwe koptelefoon, die beter afsluit dan mijn vorige. Hierdoor hoef je hem minder hard te zetten, waardoor je minder last hebt het volume van de monitor in de dj-booth en van het geluid in de zaal.

Verder ben ik het eens wat hier over Filterz gezegt wordt, het vervormen. Ik ben er dus ook niet tevreden over, maar het is beter dan geen bescherming…

Verder hoop ik voor Johnny_Cash dat het maar een eenmalige waarschuwing is en dat het weer beter gaat…

Bijdrager
    sarasin

¥β

Bijdrager
    huinkroese

Even snel een eigen ervaring:

Ik heb een jaar of 3 geleden een keer bij een drum ’n bass nacht waar ik vaker heen ging ook de hele avond lang staan dansen in de buurt van het podium. Nou ben ik nogal aan d’n lange kant; 208 cm dus is er weinig demping van ander publiek, en stond ik nogal vol in de geluidsgolf. Tegen het einde van de avond kreeg ik ineens echt fysieke pijn aan m’n oren van het geluid… leek me al niet helemaal een goed teken, en was het ook niet echt achteraf.
    Ik heb die ruis en piep die jij beschrijft zeker 2 weken continu gehoord, en daaromheen was het nogal dof allemaal. Die piep was dus met een paar weken volledig verdwenen, maar dat doffe in combinatie met echt slechter horen heb ik zeker 2 jaar gehad. Is toen ineens een stukje beter geworden (!) en heb er nu geen last meer van, maar echt een adelaars-gehoor heb ik ook weer niet, maar da’s wel lekker rustig… : )

Hoe dan ook, het hoeft niet permanent te zijn, maar sindsdien kijk ik wel erg uit met hard lawaai.
    Sjouw nou ook weer niet overal oordoppen mee naartoe, maar let goed op waar ik sta etc.

Succes & sterkte!

Bijdrager
    sarasin

¥β

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 81)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.