30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Suitcase Vs. Font Agent Vs. Fontreserve

OK vrienden,

Als het goed is wordt deze week een nieuwe Mac en de Adobe CS geleverd.
    Dan gaat mijn oude G3 werkpaard de deur uit en ben ik definitief over op OSX.

Wat ik nog wel moet hebben is een programma voor fontbeheer.
    Ik gebruik nu nog ATM de luxe en daar was ik heel tevreden mee:

Alle fonts op Ă©Ă©n centrale plek bewaren en snel setjes aanmaken en activeren voor klanten en projecten. Maar ATM is er niet voor OSX dus ben ik op zoek naar een vervanger.

Ik hoor gemengde verhalen over Suitcase, Font Agent Pro en Fontreserve.
    De ultieme oplossing voor fontbeheer is blijkbaar nog niet boven komen drijven.

Wat gebruiken de grafisch ontwerpers hier en hoe zijn de ervaringen ?

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    KarelWillem

Gebruik dan Suitcase X maar. Dit is het meest gebruikte Fontbeheer programma. Mocht je problemen tegenkomen, dan zijn er ook veel mensen die je kunnen helpen.

Fontbook/Lettertypencatalogus van Apple is nog niet hĂ©lemaal ‘je van het’.
    Te traag, te onbetrouwbaar en het heeft geen autoactivatie van fonts (bijvoorbeeld in InDesign en Illustrator) en dat heeft Suitcase wèl.

@johnny_cash: Je hoeft niet het hele verhaal boven je te citeren, dat is een beetje zonde van de forumruimte.

Bijdrager
    pako

@JohnnyCash, als je zelf geen ontwerper bent weet je ook niet hoe essentieel het is om auto-activation te hebben in je Fontmanager. Dat hebben fontreserve en Suitcase wel en moet je gewoon hebben.

Als je ATM gewend bent is Suitcase even wennen, maar is vervolgens bekend terrein en heeft een aantal mooie extra’s zoals fontpreview.

Extensis heeft inmiddels Fontreserve overgenomen en komt waarschijnlijk met een gecombineerd pakket eind dit jaar. Dan kun je dus upgraden vanaf Suitcase of Fontreserve.

Je kunt een Demo downloaden op http://extensis.com

ik heb onlangs even geroken aan Fontreserev ivm het gaan gebruiken van FontReserve server 9of Suitcaseserver) maar ik kreeg het allemaal niet aan de praat, dus ik ben een beetje ‘tegen’ Fontreserve.

Ik werk zelf sinds OS X met Suitcase en dat zou ik je ook aanraden.

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    pako

geeft niet:wink:

Bijdrager
    soulutions

Na vele strubbelingen te hebben gehad met Apple’s Fontbook (oftewel ‘Lettertypencatalogus’ – wie vertaalt die dingen??? anyway…) waarbij met een ‘dwarsliggend’ fontje je Mail, Safari of iCal het niet meer doet, stap ik eerdaags toch over op Suitcase X1.. (is in bestelling, was ff niet op voorraad) Tot die tijd draai ik ‘koffer’ als demo: toch weer beter dan Fontbook, al moet ik zeggen nog steeds niet het beste aangezien die automatische activering nog wat addertjes onder het gras heeft qua betrouwbaarheid… Maar de fontpreview is goed, plus het gemak van goeddraaiende fontgroepen (ipv in Fontbook)…

Dus mijn advies: gebruik (zolang) het programma Suitcase 10 of X1 voor het beheer en makkelijke gebruik van je fonts en wacht tot Apple zijn Fontbook op orde heeft – liever iets ‘intern’ in je systeem dan een extern progje…:)

Bijdrager
    erwin

Wij als drukker krijgen veel documenten aangeleverd met veel verschillende fonts.
    Na heel wat gehannes met s(t)u(p)i(p)tcase X1.02 zij wij voor wat betrefd OSX overgestap op fontagent pro.
    Wat was het meest voorkomende de probleem dat suitcase de fonts niet wilde activeren (soms wel soms niet soms suitcase afsluiten en soms herstarten en soms helemaal niets).
    Sinds fontagent pro is dit voor zover helemaal verleden tijd Quark6.1 is nog wel een vreemd een in de bijt maar even afsluiten van fontagent pro en quark en daarna weer beide starten werkt.

Onder classic hebben wij suitcase 9 draaien en het beheer van Fontagent pro onder classic uitgezet.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Bijdrager
    Laiste

Ik heb op mijn werk onder OS9 gewoon Suitcase draaien, werkt uitstekend! Dus heb ik dat thuis onder OSX ook gepoogd, maar ik liep tegen een paar rare problemen aan… dus heb ik het er momenteel weer afgegooid en gebruik ik voor de time being maar even Fontbook. Geen auto activation maar verder voor niet al te grote projecten wel prima te doen…:)

Bijdrager
    dada1958

Lettertjes zijn overduidelijk nog een zwakke schakel in Mac OS X, hoewel ATM dat ook was in pre OS X systemen…
    Bijna twee jaar geleden migreerde ik naar OS X en was Suitcase 10 de enige fontmanager, werkte vrij behoorlijk tot Panther, zodat ik de upgrade naar X1 deed. Ik begon met de grootst mogelijke ellende, kon m’n HD opnieuw formatteren en alles weer erop zetten; nu werkt het wel redelijk, ik zorg ervoor dat ik goede en niet al te oude fonts gebruik. Auto activation is gewoon een vereiste, zeker in een applicatie als InDesign CS. Maar stabieler kan het zeker imho, dat is toch wel iets wat ik mag verwachten voor die toch wel prijzige software.
    Voorlopig hou ik het dus bij Suitcase en geef ik mijn geld liever uit aan bijvoorbeeld Actions voor Freeway Pro; Text Flow en Paul’s CSS Suite zijn hele leuke en maken het programma nog veelzijdiger 8)

Bijdrager
    Rat

Volgende week ga ik ook eindelijk op m’n werk OS X installeren, samen met Suitcase.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is of ik al mijn fonts zowel in Fontbook als Suitcase moet installeren of alleen de systeemfonts in Fontbook moet laten staan en de rest in Suitcase…

Kunnen die 2 programma’s ook in conflict met elkaar komen, met dubbele fonts ofzo?

Bijdrager
    macanoid

zelf ben ik van suitcase x1 naar font agent pro 2 geswitched en geen moment spijt. Dit is wat ik in een eerder draadje erover zei:

wat ik erg fijn vind aan FAP2 is de interface en de font controle. Je kunt fonts in FAP2 pas gebruiken als je ze hebt geĂŻmporteerd. Bij het importeren wordt alles meteen uitgebreid gecontroleerd en worden fonts die niet goed zijn in een aparte folder gezet. Zo ben je er zeker van dat de fonts die je hebt ook daadwerkelijk ok zijn.

Voor-, nadelen tov Suitcase.

voordeel:
    stabieler
    beter controle
    prettiger interface (is persoonlijk, weet ik)
    voelt als echte osx applicatie

nadeel
    interface is iets minder ‘snappy’ dan suitcase
    importeren van fonts gaat door controle langzamer.

Bijdrager
    dada1958

Heeft FAP ook auto activation voor InDesign CS?

Bijdrager
    bruno

Ik werk met suitcase, ben er erg tevreden over!:) En dit zal ik je ook aanraden.

:D

Bijdrager
    macanoid
    ”dada1958″

Heeft FAP ook auto activation voor InDesign CS?

yep – is er hoor, voor de gehele CS suite overigens. Verder is FAP een Cocoa applicatie zodat alle ‘native’ OSX programma’s meteen auto-activation hebben en da’s fijn. Hier twee interessante url’s (is deels marketing praat – maar lees daar even doorheen)

http://www.insidersoftware.com/FontAgent/fontagentpro/suitcase.html?-session=ISISession:F6867B9F3B9BB3FBA421438B52A58670

http://www.insidersoftware.com/FontAgent/fontagentpro/activate.html?-session=ISISession:F6867B9F3B9BB3FBA421438B52A58670

wat verder erg cool is is Fontez-Vous – oftewel Rendezvous voor je fonts. Als je in een netwerk zit kan je bij de font sets van je collega zonder dat deze fonts op je eigen mac staan :D

Bijdrager
    dada1958

Nu maar een gek zien te vinden die mijn Suitcase wil overnemen :innocent:

Bijdrager
    macanoid

dada1958 :: waarom probeer je niet gewoon de 30 dagen demo. Kan je op je gemak zien of het wat voor je is. Wat voor mij fantastisch werkt kan voor een ander een drama zijn.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

OK mannen,

Even samenvattend:
    Suitcase is het meest gebruikte programma. Voor sommigen naar volle tevredenheid, anderen hebben allerlei problemen. Fontreserve hoor je niemand over. Fontagent Pro is een veelbelovende nieuwkomer waar een aantal ex-suitcase gebruikers erg tevreden over zijn.

Ik ga het gewoon proberen met een 30-dagen demo. Ik begin met Fontagent pro, en als het werkt hou ik het erop.

bedankt voor de reacties !

Bijdrager
    erwin

zet wel even de datum van je computer een paar jaar vooruit voor je installeerd.Ik zal niet zeggen waarom, of mag ik dit helemaal niet zeggen 8)

Bijdrager
    dada1958

Ik betaal voor mijn software als die mij bevalt, het spul moet toch ontwikkeld worden; bovendien heb je support en een toch wat lekkerder gevoel 8)

Bijdrager
    erwin

Als het goed werkt en dat weet ik in dit geval nog niet na 30 dagen dan kopen we ook alles, maar heb helaas te vaak mijn neus gestoten door software te kopen wat achteraf voor ons niet goed of zelfs slecht werkte. Suitcase bijvoorbeeld.
    In dit geval weet ik nog steeds niet waar we nu mee vooruit moeten.
    Ik hoop eerlijk gezegd suitcase, maar tot zover blijft het bij fontagent pro.

:innocent:

Bijdrager
    dada1958

Natuurlijk hoop ik ook dat Apple en Extensis werken naar een meer stabiele combinatie van hun producten. Mac OS X is prachtig maar fontbeheer blijft voorlopig nog de zwakke schakel…

Bijdrager
    Deskman

Ik ben ook een blije gebruiker van FontAgent pro. Het autoactiveert binnen vrijwel alle programma’s en voor quark InDesign, Photoshop, en Illustrator zijn er plugins. Ook in classic apps werkt dit (!)

Ik heb een enkele keer een probleem gehad met oude fonts die het onder OSX niet goed deden, die bleven dan voor Quark en Indesign onzichtbaar terwijl ze wel geactiveerd waren.

Verder niets dan lof voor de integratie van een fontcheck en een fontactivatie app.

Bijdrager
    Castor

Nou, ik heb de stoute schoenen aangetrokken… Fontagent geïnstalleerd! (30 dgn)
    Hoewel Suitcaes X1 bij mij goed werkte, hadden klanten die ik support lever nogal eens problemen met fonts. Vandaar dat ik dez optie toch maar eens onderzoek.

Tot nu toe: ik ben onder de indruk. Activeren gaat snel – 2000(!) fonts in een paar seconden. Analyse bij het importeren haalde een ‘foute’ fontvariant eruit. Meerdere libraries mogelijk. Flexibel in het organiseren en weergeven: in families, sets e.d.

Klein minpuntje vind ik de ‘missing fonts’ dialogen in Adobe software, maar goed.

Systemfonts beheren heb ik nog niet geprobeerd, maar ik leg mijn credit card klaar voor de aanschaf.:)

Bijdrager
    dada1958

Ik had net weer last van dat ‘Chinees’ in Safari, weer verdenk ik Suitcase; ik ga morgen die demo downloaden, ik kreeg vanmiddag te horen dat eindelijk dat werk van november jl. verzilverd gaat worden dus als het bevalt, kan bijna niet anders want wat gaat er nu boven een stabiel systeem, heb ik ook mijn kredietkaartje klaarliggen. En ik gooi mijn Suitcase licentie in de verkoop 8) :innocent:

Bijdrager
    dada1958

WOW!!! :P

Bijdrager
    Castor

LOL ik had toch een andere verwachting toen je schreef “morgen”! Maar het effect is herkenbaar… eens zien of we hem de komende 30 dagen tot de max kunnen drukken dat Fontagentje!

Want op het eerste gezicht was Suitcase X1 ook een hele (snelheids)verbetering. Maar het lijkt erop dat zelfs een goedwerkende Suitcase het nakijken heeft bij de cocoa van Fontagent. Maar goed, nogmaals niet te vroeg juichen…

Laten we elkaar vooral op de hoogte houden.

Bijdrager
    macanoid

wat ik me kan herinneren werkt systeemfonts beheer niet in de demo (reden hiervoor is dat je met demo niet je systeem naar de klote helpt) vandaar die adobe meldingen.

Wel leuk al die positieve reacties! :)

Bijdrager
    error

Ik ben gisteren de Grote Mac OS X Fontbeheer Test Dag achter de rug.

Font Reserve valt af… nog teveel een Mac OS 9 applicatie. Voor typefreaks wel veel toeters en bellen… maar gebruik je die in de praktijk nu echt?

Suitcase ziet er goed uit en werkt redelijk simpel. Programma moet wel steeds open blijven staan. Auto acativering werkt goed. Fonts tijdelijk aan zetten is handig. Heb wel twee maal een probleem gehad dat ik geen enkel font kon activeren – of slechts 3 van de 30. Na een herstart werkte het weer zoals bedoeld… Klinkt niet erg stabiel.

Benieuwd waar Extensis mee komt als ze Suitcase en Font Reserve (naar ieders verwachting) gaan samensmelten. Zal wel eind van dit jaar worden…

FontAgent Pro komt meer in de buurt. Ben nog niet zo dol op die ABC mappenstructuur die het programma in je Finder aanmaakt (ik doe dat liever zelf) maar de kans is groot dat ik na 30 dagen die $89 ga uitgeven.

Toch raar dan in 2004 het fontbeheer op de Mac nog steeds zo’n zwak punt is. FontBook van Apple klonk leuk tijdens de keynote van Steve Jobs maar is in de praktijk enkel leuk voor een doorsnee gezin met minder dan 100 fonts (de doelgroep van Apple volgens mij).

Dus:
    1. FontAgent Pro, 2. Suitcase, 3. Font Reserve

Bijdrager
    dada1958

Mijn eerste indruk: net iets teveel brushed metal in de interface; niet echt belangrijk als je dat legt naast een stabiel systeem. Dat laatste zal ik in de komende 30 dagen kunnen testen.
    Font Compare is voor vormgevers een hele mooie functie, je kunt in het previewpaneeltje met cmd-klik meerdere fonts onder elkaar bekijken. Je kunt zien dat je met de Garamond meer tekens op een regel kwijt kunt dan met de Jenson.
    Verder vind ik het met die ‘traagheid’ wel meevallen, dat gekloot met dat Suitcase troubleshooting heeft me meer tijd gekost.
    Bovendien is het Cocoa, dat is wel lekker…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.