19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    TypeWriter

Suggestie voor camera iPhone 12

Misschien iets om eens naar te kijken: een camera die video automatisch roteert zodat je altijd een landscape opname krijgt. Je zet je tv toch ook niet op zijn kant!!

Of ben ik de enige die zich stoort aan die belachelijke vertikale stripjes met blurring aan weerskanten.

Moderator
    Night

De meeste slofies en andere achterlijke korte filmpjes die nergens over gaan worden ook staand bekeken. Wil je een liggende video, kan je toch gewoon je iPhone op z’n kant houden? Geen vergissing mogelijk 😉

Bijdrager
    /dev/enschede

Dit noemen ze toch VVS; Vertical Video Syndrom.

Moderator
    Night

Nog even en het is een officieel erkende ziekte 😛

“Sorry, baas ik kan vandaag echt niet komen werken, ik heb enorme last van VVS…..”

Bijdrager
    KarelWillem

TypeWriter op 15 september 2019 om 20:18
    Misschien iets om eens naar te kijken: een camera die video automatisch roteert zodat je altijd een landscape opname krijgt. …

Een actuele Android smartphone heeft dit inderdaad opgelost. Maar ik ben vergeten welke dit ook alweer was.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    EagerB0bNerd

een camera die video automatisch roteert zodat je altijd een landscape opname krijgt

Een slecht en ouderwets idee. Het is aan de gebruiker te kiezen tussen liggend en staand. Genoeg redenen om te kiezen voor verticaal. Wie kijkt zijn video’s op TV?

Verticale video werkt beter op mobiel, 90% van de mobiele gebruikers houdt het toestel verticaal. Social wil ook verticaal, denk aan Snapchat en IGTV. Facebook heeft ontdekt dat verticale advertenties beter presteren dan vierkante of liggende. Grote adverteerders zoals  https://business.instagram.com/success/mercedes-benz-success ontdekken dat verticaal beter werkt dan horizontaal.

Bijdrager
    computer space

Sorry TypeWriter, maar vertikale video is inmiddels een algemeen geaccepteerde kunstvorm / advertentievorm.

Als je hersencellen dat niet aankunnen, dan moet je een upgrade installeren.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb een prima remedie voor verticale video; swipe > weg.

Ik weiger echt ook maar een seconde naar een verticale video te kijken.

Bijdrager
    KarelWillem

Misschien iets om eens naar te kijken: een camera die video automatisch roteert…

Het kan ook anders.

Camera-software die gewoon weigert te filmen als je de telefoon verticaal vasthoudt.

Maak er desnoods een optie van; mensen die het af en toe vergeten zetten het aan als herinnering, mensen die wel persé verticaal willen filmen laten het uit.

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 15 september 2019 om 23:19</p>

een camera die video automatisch roteert zodat je altijd een landscape opname krijgt

Een slecht en ouderwets idee. Het is aan de gebruiker te kiezen tussen liggend en staand. Genoeg redenen om te kiezen voor verticaal. Wie kijkt zijn video’s op TV?

Verticale video werkt beter op mobiel, 90% van de mobiele gebruikers houdt het toestel verticaal. Social wil ook verticaal, denk aan Snapchat en IGTV. Facebook heeft ontdekt dat verticale advertenties beter presteren dan vierkante of liggende. Grote adverteerders zoals  https://business.instagram.com/success/mercedes-benz-success ontdekken dat verticaal beter werkt dan horizontaal.

Ik film uitsluitend voor prive-gebruik, niet voor social media, aangeleerd om altijd liggend te filmen, want het wordt hier wèl op TV vertoond. Liggend camera dan, he, niet ik.;-) Staand of vierkante advertenties skip ik ook.

Ik erger me wel aan filmpjes op de nieuwssites die staand zijn opgenomen en liggend vertoond worden met van die brede balken aan weerszijden. Zo klein is het dan. Dus gewoon gezond verstand gebruiken. Film je iets kort / cools voor social media, dan lekker doen wat je wilt, maar film je iets nuttigs ‘om te delen’ of voor op TV, dan liggend. Youtube/Vimeo (instructie)films zijn ook gelukkig gewoon liggend, handig voor op de Mac.

Bijdrager
    TypeWriter

<p class=”cite”>KarelWillem op 16 september 2019 om 07:50</p>

Misschien iets om eens naar te kijken: een camera die video automatisch roteert…

Het kan ook anders.

Camera-software die gewoon weigert te filmen als je de telefoon verticaal vasthoudt.

Maak er desnoods een optie van; mensen die het af en toe vergeten zetten het aan als herinnering, mensen die wel persé verticaal willen filmen laten het uit.

Precies. Het zou zelfs in een bestaande app kunnen worden ingebouwd als de sensor vierkant is.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Het zou zelfs in een bestaande app kunnen worden ingebouwd als de sensor vierkant is.

Maar dat is ie niet.

Bijdrager
    /dev/enschede

Misschien moet Apple het optioneel maken. Dat je eerst een klein stroomstootje krijgt als je verticaal filmt.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zie afgelopen zaterdag in het stadion in Dordrecht voor me serieus mensen een kwartier lang filmen met de telefoon in portrait-stand. Terwijl het hele gebeuren op het veld toch echt behoorlijk breedbeeld is.

Maar ja, op het veld liep een reporter met een 4K-schoudercamera, en het materiaal wat hij schoot wordt nu denk ik gebruikt om te onderzoeken welke invloed bewegend beeld heeft op epilepsie (lees: het ging in noodvaart van links naar rechts en van onder naar boven).

Tegen dergelijke mensen is geen kruid gewassen.

Bijdrager
    TypeWriter

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 16 september 2019 om 09:41</p>

Het zou zelfs in een bestaande app kunnen worden ingebouwd als de sensor vierkant is.

Maar dat is ie niet.

Dat hoeft ook niet. De iPhone 11 ondersteunt 4K video. Er zijn verschillende specs voor 4K video, maar je mag aannemen dat de 12MP sensor 4000×3000 is. Dan kun je gewoon Full HD overdwars opnemen (1920×1280).

Ik denk trouwens dat de meeste mensen uit onwetendheid, gemakzucht of desinteresse in portrait filmen, niet omdat ze het per sé in portrait willen nakijken. Maar het zou een leuk onderzoekje waard zijn. En ja, het werkt inderdaad wel gemakkelijk als je je telefoon vertikaal kunt houden.

Misschien moeten we gewoon niet meer zeuren en ons beeldscherm en de TV ook op zijn kant zetten. Alles went hé?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door TypeWriter.
    Bijdrager
    KarelWillem

TypeWriter op 16 september 2019 om 14:20

…De iPhone 11 ondersteunt 4K video. … …Dan kun je gewoon Full HD overdwars opnemen (1920×1280)….

Ja, daarom zoek je ook een smartphone met 4K uit; zodat je in Full HD kunt filmen. .;)

Bijdrager
    TypeWriter

Ach, ik denk eerlijk gezegd niet dat veel iPhone filmpjes in 4K bekeken worden, en ook niet dat iemand die zo’n schokkerig en matig belicht amateurfilmpje ziet ineens zegt goh, dat is duidelijk 4K! Ik kom ook niet vaak mensen tegen met een iPhone op een schouderstatief, jij wel?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb vaak een éénpoot-statief bij me ja.

En film dus inderdaad vooral in 4K.

Mijn smartphone schermpje is al meer dan Full-HD, dus pak toch graag het maximaal haalbare.

Bijdrager
    janverweij

Het is veel erger, men filmt in portrait, het wordt met blur in een widescreen geplaatst en de nieuwsite speelt het in een portrait frame af wat je niet kan kantelen. Je houd 1/6 over van het originele filmpje..

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.